Citat:
Ursprungligen postat av
Benasque
På mina biologilektioner så fick jag lära mig att den perfekta biologiska åldern för att få barn var kring 15.
Sen börjar telomererna nysta upp sig och genetiken som förs vidare fuckas.
Sen vad som anses vara "bäst" i dagens samhälle och mognadsmässigt är en helt annan sak.
Då blev du felunderrättad. Eller så missade du den
väldigt viktiga detaljen att bäckenet och bäckenbottenmuskulaturen inte är färdigutvecklad föres vid 20. Bäckenbotten och bäckenbottenmuskulaturen och bäckenet har stor betydelse för en frisk graviditet och förlossning.
Det räknas som riskgraviditet om tjejen är under 19 vid graviditet.
Ökad risk för: missfall, för tidig födsel, låg födelsevikt, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning, stora blödningar vid förlossning etc. I delar av världen är barnafödande den största dödsorsaken bland tjejer i tex. 15 årsåldern.
Och visst: rent
genetiskt är det bra med ungdom.
Men inte rent
biologiskt/fysiskt.
Den bästa tiden för graviditet och förlossning är mellan 20-30. Då är kvinnans bäcken färdigutvecklat och bäckenbottenmuskulaturen som starkast. Hon har friska unga ägg. Och är högfertil mellan 20-25, med en peak vid 22. I åldern 20-30 återhämtar hon sig även som bäst efter graviditet och förlossning.
15 åringar är själva barn och ska så få vara. Ge dem några år, så att de blir 20+, så är de i sin bästa ålder för barnalstrande.