2026-04-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det finns ju redan idag en begagnatmarknad där du kan hitta dessa modeller med system för värmning och kylning av batteriet. Titta på modeller från 2019 och 2020. Det är inte en omöjlighet att hitta exempelvis en Kia Eniro EV för 150k där batteriet kanske degraderat 10 %.
150k för en bil med sämre kvalitet än en billigare Dacia Sandero, Som kan ge upp vilken sekund som helst, aldrig i livet.

Man kan köpa en gammal Volvo eller Mercedes Benz för under 20k, som garanterat håller längre och som dessutom både är billigare och enklare att laga när nåt väl går sönder.
Citera
2026-04-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du verkar fast som så många andra i att ska man köra 100 mil med en elbil så måste batteriet klara 100 mil, så är det inte så klart. Du stannar efter säg 40 mil och laddar och äter. Sen när du kört 40 mil till så tar du ett kortare stopp och laddar bara lite. Kan räcka med 10 min stopp.
Tror inte riktigt du förstår det här med att åka långt. Om jag ville åka mellan två större städer, då tar jag tåget, bussen eller flyget. Det behövs ingen bil i det enda scenario där en elbil skulle kunna användas för bilpendling.

Jag åker 50 mil från mitt ute i skogen till mitt ute i skogen 50 mil bort. Det går alldeles utmärkt i en gammal bensinare för 20k, som jag en dag kan sälja för lite mer än 20k. Här finns inga bussar, tåg eller flyg, endast bilen. Finns ingen laddmöjlighet varken vid start eller stopp, om vi inte kör ut en stor generator på en lastbil som dricker 3 liter diesel per mil, hur det nu skulle "hjälpa miljön".

Allt elbilarna gör är att stjäla resurser från kollektivtrafiken.
Citera
2026-04-11, 11:42
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Tror inte riktigt du förstår det här med att åka långt. Om jag ville åka mellan två större städer, då tar jag tåget, bussen eller flyget. Det behövs ingen bil i det enda scenario där en elbil skulle kunna användas för bilpendling.

Jag åker 50 mil från mitt ute i skogen till mitt ute i skogen 50 mil bort. Det går alldeles utmärkt i en gammal bensinare för 20k, som jag en dag kan sälja för lite mer än 20k. Här finns inga bussar, tåg eller flyg, endast bilen. Finns ingen laddmöjlighet varken vid start eller stopp, om vi inte kör ut en stor generator på en lastbil som dricker 3 liter diesel per mil, hur det nu skulle "hjälpa miljön".

Allt elbilarna gör är att stjäla resurser från kollektivtrafiken.

Hur menar du?

Saknas el uttag där du startar?

El uttag brukar ju finnas precis överallt,, se dig omkring

Närmaste 230v uttag.ger 1.5 mil/ timme och närmaste 3 fas 16a ger 7 mil/timme

Eller är du ett skogstroll som lever utan el?
Citera
2026-04-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
Närmaste 230v uttag.ger 1.5 mil/ timme och närmaste 3 fas 16a ger 7 mil/timme
Tror inte riktigt du förstår att de uttagen är dimensionerade för de redan existerande fastigheterna. Låter snarare som att du själv sitter i mörkret med allt avstängt, inklusive värme och vattenpump till brunnen flera timmar varje dag bara för att kunna ladda bilen.

Och det är innan vi ens kommer in på strömavbrott vilket är vanligt med luftburna ledningar genom skogen. Då är det bra att ha tillgång till en varm bensindriven bil som kan ladda telefonen och köra till närmsta samhälle.
Citera
2026-04-11, 12:03
Medlem
guderis avatar
Blir lite konstigt att jämföra Sverige rakt av med Norge och Danmark.
Danmark är ett litet land där man sällan bor någonstans där man har "långt" till vardagligt service, eller där resor inom landet sällan överstiger 30 mil.

Norge å andra sidan har ju kört hårda subventioner i hopp om någon form av greenwashing på grund av deras petroleumindustri, de utsläpp de själva "sparar" genom att elektrifiera sin bilpark, är ju bara en bråkdel av vad deras petroleumindustri skapar i totala utsläpp.

Bättre att jämföra Sverige med ex Finland då de har betydligt mer lika förutsättningar.

Då får man plötsligt en mycket mer realistisk jämförelse:

https://alltomelbil.se/sa-populara-ar-elbilar-i-sverige-norge-danmark-och-finland-och-dessa-toppar/
Citera
2026-04-11, 12:15
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
https://www.svtplay.se/video/KrQ4ZJd/svenska-smartpunkter/vid-pump

Rubriken är politiskt men själva filmen handlar mer om varför olika länder i Norden haft såpass varierande försäljning av elbilar. Trevlig titt och tror mycket på det som Volvos VD säger i filmen.

Edit: Ändrat länk till att direkt gå till filmen
Är detta "program" det sämsta på SVT? Den som gjort programmet, verkar totalt inkompetent. Låter folk som redan är negativt inställda till el, ljuga p.g.a. okunskap.

Kunde ju vara en valfilm för idoterna i regeringen.Så värdelöst, så man blir förbannad!!!
Citera
2026-04-11, 13:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Tror inte riktigt du förstår att de uttagen är dimensionerade för de redan existerande fastigheterna. Låter snarare som att du själv sitter i mörkret med allt avstängt, inklusive värme och vattenpump till brunnen flera timmar varje dag bara för att kunna ladda bilen.

Och det är innan vi ens kommer in på strömavbrott vilket är vanligt med luftburna ledningar genom skogen. Då är det bra att ha tillgång till en varm bensindriven bil som kan ladda telefonen och köra till närmsta samhälle.

I 99.9% av landets fastigheter ser det inte ut på det sättet, där går det att ladda, och det är sällsynt med 40-50 mil per dag, de flesta kör under 5 mil per dag.
Såg nån redovisning hur långt människor i glesbygdskommuner pendlar, visade sig att endast 10% pendlar mer än 10 mil per dag. I Norrland alltså, så även enligt norrländska mått är du något av en enhörning.

Är det rimligt att anpassa 100% efter dina förhållande som kanske utgör en promille?
Citera
2026-04-11, 14:16
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
I 99.9% av landets fastigheter ser det inte ut på det sättet, där går det att ladda, och det är sällsynt med 40-50 mil per dag, de flesta kör under 5 mil per dag.
Såg nån redovisning hur långt människor i glesbygdskommuner pendlar, visade sig att endast 10% pendlar mer än 10 mil per dag. I Norrland alltså, så även enligt norrländska mått är du något av en enhörning.

Är det rimligt att anpassa 100% efter dina förhållande som kanske utgör en promille?

Ja, i norra Fylken i Nordland, Troms och Finnmark körs mycket elbil och jag har inte hört att det ska vara några problem. Det är mycket på grund av att skeptikerna gjort ett problem som inte är ett problem TILL ett problem.
Om 10 % procent pendlar mer än 10 mil kan man undra hur många som pendlar 20 mil, fortfarande inget problem med elbilen.

Jag tycker det mer och mer blir att man greppar efter halmstrån när det gäller kritiken. Dessutom verkar många av de som kritiserar aldrig ägt eller kört en elbil.

SVT är dock dålig med nyanseringen i detta program. Man lyfter Norge som ett exemplariskt exempel samtidigt som man kritiserar Sverige när det finns så många faktorer som spelar in och framförallt ska inte SVT ta ställning vilket man så ofta gör.
Citera
2026-04-11, 15:47
Medlem
Elbilar sänder ut elektromagnetisk radiation som förstör manliga bollar och gör dig infertil, tänk efter. Du sitter på halvt ton litium joner som kan driva två ton frammåt. Det är inte bra för hälsan det.

Men du en redig Volvo 740 eller Saab 9000 det du.
Citera
2026-04-12, 14:57
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Alla vill inte åka i en stötig bil som väger 500 kg mer än sin motsvarighet i bensinbilsortimentet.

Nya bilar väger enormt mycket oavsett drivmedel.

Mycket pga av säkerhetsregler.
Citera
2026-04-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Nya bilar väger enormt mycket oavsett drivmedel.

Mycket pga av säkerhetsregler.

Det här har gåtts igenom tusen gånger. Ta samma modell som görs i både ren bensinvariant ej hybrid och som ren elbil. Typ peugeot 208 vs E208. Det skiljer runt 400 kg. Du kommer få en betydligt mer stötig och obekväm resa i gupp och dåliga vägar med elvarianten av 208an.
Citera
2026-04-13, 13:44
Medlem
Citat:
Det beror på att du grupperar ihop 90% lata stadsbor med 10% extremt bilberoende låginkomsttagare som bor långt utanför staden. Stadsbor kör oftast inte mer än 3 kilometer på en dag. Problemet med elbilsfanatiker är alla lögner om en bättre miljö och renare luft. Om det vore det verkliga målet så hade man byggt bussfiler i städerna så att lata stadsbor kan åka buss i stället, då får man bort 90% av bilarna, det blir inte längre timmar av rusningstrafik där alla står på tomgång och sprider smog överallt.

Det går till och med att bygga fungerande kollektivtrafik på landsbygden om bussbolagen bara kunde förstå den lilla detaljen att livet är mer än att bara pendla till och från ett 7-4 jobb. Nästan alla har gångavstånd till en kyrka, och nästan alla kyrkor är anslutna via större vägar. Bara att bygga busshållplatser utanför kyrkorna runtom i landet så har man fungerande kollektivtrafik överallt. Det räcker med en buss i timmen.

Citat:
Är det rimligt att förbjuda låginkomsttagare från att ta sig nånstans, bara för att städerna ska få vara fullsmockade med riksarslen som sitter fast i trafikstockningar flera timmar varje dag och slår på tutan i ilska, oavsett drivlina? Elbilen löser inte de verkliga trafik, säkerhet och miljöproblemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in