Citat:
Ursprungligen postat av
idiamindada
Att man benämner vanliga bilar som ”avgasbilar” indikerar fanatism. Elbilar skulle kanske benämnas avgaserochmiljöförstöringpåannanplatsbilar? För som alla vet så finns det inga genvägar som löser alla problem. Elbilar är till för att rädda bilindustrin och inte miljö eller klimat
i ett politiskt landskap.
Med det sagt kommer jag också köpa elbil när jag blivit för bekväm för att hålla min avgasbilflotta rullande.
Att norskarna styr utvecklingen dit den så småningom kommer komma är ju förmodligen ingen nackdel för landet men blir ändå märkligt med tanke på hur mycket olja de pumpar upp. Det är också bra att ha en referens tidigt för att se hur det fungerar när elbilarna blir majoritet i ett land.
Det här med avgasbil används bara för att det låter roligt. Alltid är det någon som upprörs. Jag har för det mesta använt uttrycket ICE-bil för att fossilbil också upprör så många här på Flashback och den diskussionen vill man helst slippa. Det har ingenting med fanatism att göra.
Många som suckar i dokumentären och det är väl för att SVT försöker trycka på att man är en dålig människa som inte köpt en elbil. Där har du däremot en politisk agenda som inte lägger nån större vikt i tekniken.
Grejen är att man väljer inte att köpa en elbil för att man vill göra ett politiskt sällningstagande, ingå i en sekt eller sprida nån sorts propaganda. Det många missar på Flashback är att man köper en elbil utan att lägga nån vikt i alla dessa politiska budskap som SVT håller på med. Elbilen är en briljant teknisk lösning som fungerar utmärkt redan idag trots att allt är i sin början. Nu finns dessutom en begagnatmarknad som gör att man kan köpa elbilen billigt och sedan köra till extremt låga kostnader. Den är inte för alla idag men för många.