2026-04-11, 09:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Du är en del av problemet när du säger så här. Du sätter upp helt orimliga mål för kvinnor, sedan drabbas de av psykisk ohälsa när de inte lever upp till dessa mål.

Haha, har du efter din tankestund nu alltså kommit fram till att det är jag, Sophia, som orsakar kvinnors psykiska ohälsa?

Men på vilket sätt är det orimliga mål för kvinnor?
Citera
2026-04-11, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kvinnor blir ju inte intresserade av samma klick män. Berta vill ha Stig, Stina vill ha Petter, Milla vill ha Kalle. Osv. Men om Stig, Petter och Kalle inte fattar det... Och bara utnyttjar de unga kvinnornas intresse för att få sex och det endast blir så. Ja, då blir det inga seriösa relationer. Och inga barn gjorda heller, för den delen.

Eller så blir det seriösa relationer. Tre par. Men de unga männen Stig, Petter och Kalle "vill vänta med barn". Då blir det heller inga barn gjorda. Och de unga kvinnorna slösar fina fertila år på att deras partners ska bli redo.

Så ser det ut. Många unga män vill vara fria att kunna ha sex. Men inte behöva binda sig med en familj. Det är främst sex som lockar. Inte att få fru och barn.

Så det kan säkert se ut som kvinnor "letar och inte nöjer sig". Men vad de gör är snarare att "leta och finna någon som vill satsa på kärlek och familjebildande i djungeln av unga män som inte vill satsa seriöst" . Och går på några nitar längs den vägen.

Så här det absolut.

Alla säger att kvinnor är kräsna, men sanningen är ju killar är det också såvida de inte träffat rätt från början i 20-års åldern.

Sen är det ju tyvärr inte så lätt att bli kär i 35- årig mognare och stabilare barnredo man - när man själv är en ung tjej på 20 år som vill uppleva lite roliga saker, resa och plugga efter gymnasiet. Relation och kärlek är ju också att ha en vänskap och gemenskap i botten. Det kanske man inte generellt känner så lätt med en 35-årig man när man själv är då ung, och vice versa?

Men i min släkt finns det massor av kvinnor som gift sig och skaffat barn tidigt från 19 och i 20 års ålder. Har ju fungerat bra, men männen har ju varit jämngamla. Så frågan är vad killarna är idag som vill skaffa barn och satsa på familjeliv tidigt i livet.

Så fråga killarna och männen också.

Annars så tror jag att jordklotet mår bra av färre antal människor, men vi tillhör inte de som behöver begränsa oss.

Satsa på unga så att de får adekvata utbildningar, kanske fler olika ykesutbildningar på gymnasiet, vägledning ut i arbetslivet - jobb och gör dem redo för alla småhus som snart överges av den äldre generationen. De handlsr om att göra unga praktiskt vuxenrediga och inte överakademiserade, vissa kan bli det, men alla borde inte behöva bli det. Det borde inte behöva ta massor av år att etablera sig.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-04-11 kl. 09:43.
Citera
2026-04-11, 09:38
Medlem
rex144s avatar
Fertiliteten minskar men det går att åtgärda med hormonpreparat, dock är det en annan sak som kan verkligen gör det omöjligt att bli gravid nämligen abort.

Om en tjej börjar knulla vid 16 års åldern och försöker bli gravid när hon är 30+ då har hon knullat i 15 års tid och de flesta blir nån gång gravida och gör abort, inte sällan gör en tjej 3-4 aborter eftersom de ibland slutar med p-piller när de inte har kille och plötsligt träffar nån och vill knulla eller så gör de uppehåll på grund av at de mår dåligt av p-piller, osv.

En annan vanlig orsak till ofrivillig graviditet är felberäkning av dagar när det är säkert att knulla utan att bli gravid, precis före och efter mens men spermier kan överleva några dagar...

Gynekologer säger att en abort innan man fött första barnet kan förstöra chansen att bli gravid men efter den första födseln då spelar det ingen roll för fertiliteten.
Senast redigerad av rex144 2026-04-11 kl. 09:47.
Citera
2026-04-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det föds 1,43 barn per kvinna i Sverige idag. Och det är inte hållbart i längden. Det är ren fakta och inget du kan prata bort.

Varför är det inte hållbart?
Menar du att Sydkorea, Japan, Italien, Spanien, Thailand, Malta, Kina, Tyskland, Norge, Portugal, Nederländerna, Cypern, Österrike, Finland, Singapore har det hemskt? Dessa länder har nämligen ännu lägre barnafödande per kvinna, än vad Sverige har.

Och menar du att det går jättebra för Afrika? De har ett högre barnafödande än vad Sverige har.
Citera
2026-04-11, 09:42
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Varför är det inte hållbart?
Menar du att Sydkorea, Japan, Italien, Spanien, Thailand, Malta, Kina, Tyskland, Norge, Portugal, Nederländerna, Cypern, Österrike, Finland, Singapore har det hemskt? Dessa länder har nämligen ännu lägre barnafödande per kvinna, än vad Sverige har.

Och menar du att det går jättebra för Afrika? De har ett högre barnafödande än vad Sverige har.

Den stora orsaken är sekulariseringen... vi ser att i länder där befolkningen är religiös föds många barn.

Extremt fattiga länder har högt barnafödande eftersom många barn dör innan de når vuxen ålder och många barn ger föräldrar en större garanti att något barn kommer ta hand om de när de blir gamla.
Senast redigerad av rex144 2026-04-11 kl. 09:48.
Citera
2026-04-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Så här det absolut.

Alla säger att kvinnor är kräsna, men sanningen är ju killar är det också såvida de inte träffat rätt från början i 20-års åldern.

Sen är det ju tyvärr inte så lätt att bli kär i 35- årig mognare och stabilare barnredo man - när man själv är en ung tjej på 20 år som vill uppleva lite roliga saker, resa och plugga efter gymnasiet. Relation och kärlek är ju också att ha en vänskap och gemenskap i botten. Det kanske man inte generellt känner så lätt med en 35-årig man när man själv är då ung, och vice versa?

Men i min släkt finns det massor av kvinnor som gift sig tidigt och skaffat barn tidigt från 19 och i 20 års ålder. Har ju fungerat bra, men männen har ju varit jämngamla. Så frågan är vad killarna är idag som vill skaffa barn och satsa på familjeliv tidigt i livet.

Så frpga killarna och männen också.

Annars så tror jag att jordklotet mår bra av färre antal människor, men vi tillhör inte de som behöver begränsa oss.

Satsa på unga så att de får adekvata utbildningar, kanske fler olika ykesutbildningar på gymnasiet, vägledning ut i arbetslivet - jobb och gör dem redo för alla småhus som snart överges av den äldre generationen. De handlsr om att göra unga praktiskt vuxenrediga och inte överakademiserade, vissa kan bli det, men alla borde inte behöva bli det.

Mycken kloka ord! Hjälpa unga att bli vuxenredo och ha bra ekonomi innan 25 års ålder är viktigt om man vill att barn ska födas i den bästa åldern för graviditet och förlossning: 20-30. Och långt ifrån alla behöver vara högutbildade. Räcker med korta till medellånga utbildningar på 1 år till 4 år.

Och precis som du skriver: Unga kvinnor vill I regel ha jämnåriga män. Men det kan vara svårt att finna unga män som är redo att bli pappor.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-11 kl. 09:53.
Citera
2026-04-11, 09:46
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?
Min kontroversiella åsikt är att kan man ingen man lyckas få ska man heller inte ha rätt till barn. Däremot om man inte KAN få barn(som man och kvinna) kan man få hjälp, men helst adoptera.

Att alla ska ha rätt till sina egna barn är en stor tragedi.

Folk som inte kan ha en relation ska inte få barn tilldelade av staten och kvinnor ska inte gå frysa ägg enligt mig.
Citera
2026-04-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja jag håller definitivt med om att gå barnlös mot sin vilja också är att få livet förstört. Så kvinnor kan bara förlora under de förutsättningar som finns för dom nu.

Ja och risken för det ökar ju längre en kvinna väntar. Det är ett inte obetydligt problem i storstäder. IVF är väl bra men det finns risker för äldre mödrar förutom risken att det inte funkar.
Sen ju tidigare man får barn, ju längre tid får man vara med dom innan man dör. Borde vara eftersträvansvärt kan man tycka.

Oki men hursomhelst, hur ska man göra det mer ekonomiskt gynnsamt att skaffa barn för unga kvinnor som vill också vill jobba?
Citera
2026-04-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Du har en väldigt romantisk och vacker bild, det får jag ge dig. Blivit sondmatad med mycket Disney och ”romantisk kärlek” med ursprung Hollywood? Och tendensen med ”storknullarna” har funnits länge och bara bevisats av statistik från Tinder.

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/0E9xkE/15-sexpartners--i-genomsnitt

https://www.mentorresearch.org/men-are-disillusioned-with-dating-apps-in-the-us-and-england

Men du beskriver något tidstypiskt och det motsäger inte det jag skrev, om alla kvinnor vill ha högstatus män, ca 20%, av männen. Vad skulle göra att de männen skulle vilja stanna med en kvinna när 100 andra står på kö? Är man allvarlig med familjebildning undviker man de männen, ni kan inte förändra dem. Det här har män påvisat och diskuterat i 30 år nu.

Som jag skrev i mitt inlägg, bör inte kvinnor diskutera det som männen påvisat väldigt länge nu? När kvinnor som är medel söker sig uppåt, kommer de alltid bli bortvalda, för uppåt vill ha uppåt, inte nöja sig med medel. Medel är ett tillfälligt nöje, inse att ni är ett tillfälligt nöje.

Kanske är det här det skaver, majoriteten kvinnor är ”fuck-boys” och dras till minoriteten ”fuck-boys”? Så blir inga barn gjorda, men visst kittlar det egot. Kvinnor vet redan i grundskolan vilka män som är pojkväns-material och vilka som är ”spännande”, vill man vara nöje åt spännande eller använda spännande män som nöje är det ok, men då förkastar man sina fertila år.

Kvinnor kan inte längre låtsas att det är omedvetna om att de kastar bort sina fertila år. Det håller inte längre. Vill de kasta bort dem är det ok, men var ärliga om det.

Men du. Nu drar jag en rent anekdotisk iakttagelse. Men i min egen ungdom så var det inte "topp 20%" männen som nobbade kvinnor. Det var vanliga unga män. Och det är vad jag ser även nu. Vanliga unga män som får chansen till sex, tar denna chans med glädje, men vill sedan prova lyckan att få sex med någon annan ung kvinna. Istället för att stanna upp och se "hon är tillräckligt intresserad av mig för sex, jag kanske ska börja dejta henne och se om det kan bli något seriöst!".

Och vanliga unga män som går in i ett förhållande, där är det inte alls säkert att han vill stanna för evighet och skaffa barn. Och så slösar han den unga kvinnans dyrbara fertila år. Med att "inte vara redo för barn".

Detta är alltså vanliga unga män. Inget topp 20% skikt, inte.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-11 kl. 09:54.
Citera
2026-04-11, 09:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Kvinnor har jobbat i alla tider. Som samlare under dem epoken, som bondmora/piga under den epoken.

Men under industrialismen så skedde förändringar. Och i industrialismens tidevarv så ville kapitalismen ville tjäna pengar på billig arbetskraft = kvinnor.

Medans feminismen ville hjälpa kvinnor att inte vara livegna slavar (vare sig under en man eller Kapitalismen) och att kunna skaffa barn trots att hon förvärvsarbetade.

Så Kapitalismen/industrialismen och Feminismen hade två olika mål.

Industrialismens mål var att modernisera. Kapitalismens mål var att vissa herrar skulle tjäna rejält ned pengar på industrialismen. Och där var kvinnor = billig arbetskraft.

Medans Feminismen ville ge kvinnor mer rättigheter, bättre villkor i detta nya tidevarv. Det blev väl också en öppning att faktiskt frigöra kvinnan, när hon kunde tjäna egna pengar (om hon fick ordentlig lön och bra barnomsorg). Så Feminismen gick inte I industrialismens/Kapitalismens ledband. Utan såg till att kvinnornas skulle kunna tjäna på och kunna frigöra sig i detta tidevarv.

Sedan att vissa feminister samarbetade ned kapitalister. Eller rättare sagt: att en feminist samarbetade med Kapitalismen. Hör inte till saken. Det är fortsatt inget egentligt samarbete, utan mer ett sätt att få igenom sitt eget. Precis som L nu räcker ut en hand och vill "samarbeta" med SD. Man ser att något kan tjäna ens egna syften...

Kapitalismen och Feminismen är inga bubdsförvanter . Lika lite som L och SD är det.

De är samverkande faktorer som man skall lägga en del andra faktorer till som förklaring till dagens situation. Tillsammans gör det att kvinnor har extremt starka incitament att prioritera utbildning och arbeta istället för barnafödande.

Vi får exakt vad systemet är upplagt för att vi skall få vad gäller barnafödande. Det är helt beroende av ekonomi som det föds för lite barn, om man anser att det gör det.

Att man inte vill se det från samhällets sida utan söker andra förklaringar beror på att det i princip är politiskt omöjligt att förespråka ett system där kvinnor med ekonomiska styrmedel drivs tillbaka till barnkammaren och ger män fördelar i arbetslivet.

Men det är och förblir enda möjligheten till ökat barnafödande att kvinnor har ansvaret för att föda och ta hand om de mindre barnen.
Citera
2026-04-11, 09:57
Medlem
lågt barnafödande har inte bara med det att göra. det har med stress på jobbet, dålig lön, mycket ansvar och blir man ensamstående så det ingen som har knappt förståelse. Bättre att skita i det och ha pengar
Citera
2026-04-11, 09:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Haha, har du efter din tankestund nu alltså kommit fram till att det är jag, Sophia, som orsakar kvinnors psykiska ohälsa?

Men på vilket sätt är det orimliga mål för kvinnor?

Du och andra kvinnor bidrar till detta. I Hollywoodfilmer så är det ibland 35-åriga kvinnor som redan har barn som åker i väg till Mars eller gör något annat spektakulärt. I verkligheten så ändras en kvinnas liv helt när hon skaffar barn, och det är mer realistiskt att hon jobbar på ett bibliotek om hon är 35 år och har två barn.

Du hävdar att det finns någon lösning där kvinnor kan skaffa barn när de är unga, sedan ha samma slags karriär som de mest framgångsrika männen. Samtidigt så tror att du själv varken har barn eller en bra karriär. Du har antagligen en hund som substitut för barn, inget jobb, eller ett dåligt jobb, sedan sitter du och skyller på samhället för allt du inte har.

Jag får heller inte ihop din logik då det verkar som att du tycker att män är ansvariga för allt negativt för kvinnor i samhället, samtidigt som du anser att män inte är de som avgör hur samhället ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in