2026-04-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nejdå, burnern är fabriksny. Den liknar en gammal Nokia 🙂 jag gissar att alla sånna lurar har FM-mottagare 👍
Såklart att den kan vara ny, det innebär inte att det är en ny modell. Jag har också haft mobiler mer radiomottagning, det var toppen när man låg på fjället utanför täckning.
Citera
2026-04-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Naturligtvis skulle det vara bra med en FM mottagare i smartphones.
För någon som jag som lyssnar på radio via mobilen på jobbet är det otroligt saknat, Wi-Fi har dålig täckning och laggar regelbundet, i kombination med dålig bandbredd blir det riktigt sunkigt.

Sedan finns ju beredskapsaspekten också, som många redan påpekat.
Om din wi-fi är dålig så borde du kunna åtgärda det. Har du testat att lyssna via mobilnätet?
Citera
2026-04-11, 09:15
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Bra fråga faktiskt. Med tanke på allt snack om krig och säkerhet och det blivit en grej att folk köper vevradio för att vara beredda på Ryssens anfall är det lite märkligt att en vanlig FM-motagare radio inte kan finnas i en smartphone, antennen borde kunna vara inbyggd på något sätt. När Ryssen anfaller och internet och mobilnätet slås ut borde det vara en bra grej att alla ändå kan lyssna på etersänd radio direkt då alla har en mobil.

Men dessa tillverkas ju i andra länder så de kanske inte är rädda för Ryssen vad vet jag. Sårbart om precis all informatioin och kommunikation är kopplat till appar och internet, det är nämligen så att den egentliga räckvidden på det är inte så lång som man kan tro, ett avbrott någonstans när eller fjärran och det är game over och du kan inte kommunicera ens 100 meter.

Jag tror dock att svaret är att smartphones bara byggs för att göra oss beroende av appar och sitta och scrolla som idioter någon annan egentlig mening finns inte.

Tack.

Eller så är det - i värsta fall - precis tvärtom: en "grej" (från våra grannar i öst AKA Kina med vänner) att vi inte ska ha tillgång till nån radio när internet stängs ner.

Och de svenska gubbarna som styr och är väl medvetna om problemet i fråga - dvs Wallenberg /regering / Investor med sina ABB och Ericsson - kanske är med på det tåget.

Ericsson AKA fam Wallenbeg är ju kända för att sprida radioskugga bland utsatta befolkningar i kristider, så varför skulle de inte kunna göra det mot "sin egen" befolkning - om nu ett företag kan ha en befolkning..? (Men jag tror du fattar vad jag menar. Du verkar smart)
Citera
2026-04-11, 09:16
Medlem
Citat:
Nej, då tänker jag att det skulle vara bra om våra smartphones hade FM-mottagare - vilket iofs förutsätter att man har några välladdade powerbsnks och/eller en generator hemma - på sikt.

Men i ett akut nödläge hade det funkat ypperligt!
Precis, fler mobiler och powerbanks, du har verkligen koll.
Citera
2026-04-11, 09:17
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Gissar att tillverkarnas poäng är att 99.9999% av alla mobiltelfonanvändare aldrig vandrar i fjället eller guppar runt i en fritidsbåt i Kattegatt.

I en nödsituation är ju vart fall 'Ring så spelar vi' en klen tröst. Det man har behov av är att kunna ringa efter hjälp. Folk som känner att de har behov av en radio i båten eller på fjällvandringe gissar jag skaffar en.

Helt korrekt. Radio är inte känt för att vara speciellt användbart i krigstider 👍
Citera
2026-04-11, 09:20
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Precis, fler mobiler och powerbanks, du har verkligen koll.

Ja det har jag.

Och som många andra (med högre IQ) i tråden har påpekat så vore det lämpligt att kunna lyssna på radio i sin telefon i krigstider. De flesta har ju också en extra lur liggande.

Batteritiden är extremt hög, får man ändå säga. Du kan använda en smartphone i flera veckor, i akuta nödsituationer, om du stänger av den emellan användningarna.

Så, ja, du har helt rätt... jag har verkligen koll.
Citera
2026-04-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ja det har jag.

Och som många andra (med högre IQ) i tråden har påpekat så vore det lämpligt att kunna lyssna på radio i sin telefon i krigstider. De flesta har ju också en extra lur liggande.

Batteritiden är extremt hög, får man ändå säga. Du kan använda en smartphone i flera veckor, i akuta nödsituationer, om du stänger av den emellan användningarna.

Så, ja, du har helt rätt... jag har verkligen koll.
Nu snurrar du ju verkligen till allt. En smartphone fungerar sällan mer än ett par dygn.

Förstod du vad trådstarten handlade om? Varför inte smartphones har radiomottagare, läs det ett par gånger till.

VAD FAN HAR DET ATT GÖRA MED ATT DIN GAMLA NOKIA KAN TA EMOT P1?
Citera
2026-04-11, 09:26
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Tack.

Eller så är det - i värsta fall - precis tvärtom: en "grej" (från våra grannar i öst AKA Kina med vänner) att vi inte ska ha tillgång till nån radio när internet stängs ner.

Och de svenska gubbarna som styr och är väl medvetna om problemet i fråga - dvs Wallenberg /regering / Investor med sina ABB och Ericsson - kanske är med på det tåget.

Ericsson AKA fam Wallenbeg är ju kända för att sprida radioskugga bland utsatta befolkningar i kristider, så varför skulle de inte kunna göra det mot "sin egen" befolkning - om nu ett företag kan ha en befolkning..? (Men jag tror du fattar vad jag menar. Du verkar smart)

Jag gillar själv modern utveckling. Jag har internetradio via wifi uppkopplat på mitt eget bredband som en del i väl påkostade ljudanläggningar min egen lägenhet så jag är knappast emot den moderna tekniken. Men jag fattar också att det totala beroendet av nätuppkopplingar för all kommunikation och mottagande av information givetvis är ett problem, för vid avbrott är räckvidden noll, det är allt eller inget, en eter fungerar som bekant på ett helt annat sätt. Om just nu en FM-mottagare i mobilen är så viktigt i detta fall ska jag låta vara osagt, men det är ändå intressanta frågor att sätta under debatt.
Citera
2026-04-11, 09:27
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Simpel fråga från en tekniskt nollställd kärring.

Gamla mobiler som Nokia och Ericsson hade radiomottagare. Man kunde alltså lyssna på radio i telefonen, på AM/FM-bandet. Idag går det inte längre på smartphones, vad jag vet.

Köper du däremot en burner phone i Kenya för 100 spänn, då har den en AM/FM-mottagare som fungerar utmärkt - även utan SIM-kort.

Nu lyssnar de flesta av oss via appar. Men vore det inte fint med AM/FM mottagare i mobilerna, som inte krävde uppkoppling till internet?

Kan ju vara trevligt i krigstider också, tänker jag. För alla oss som inte haft råd att investera i vevradio...

AM/FM eller "rundradio" är helt feltänkt eftersom kommunikationen är enkelriktad,
vilket gör att ingen kan spionera på vad du har för dig.
Citera
2026-04-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag gillar själv modern utveckling. Jag har internetradio via wifi uppkopplat på mitt eget bredband som en del i väl påkostade ljudanläggningar min egen lägenhet så jag är knappast emot den moderna tekniken. Men jag fattar också att det totala beroendet av nätuppkopplingar för all kommunikation och mottagande av information givetvis är ett problem, för vid avbrott är räckvidden noll, det är allt eller inget, en eter fungerar som bekant på ett helt annat sätt. Om just nu en FM-mottagare i mobilen är så viktigt i detta fall ska jag låta vara osagt, men det är ändå intressanta frågor att sätta under debatt.
Vad har ditt wifi med saken att göra?

Jag får intrycket av att knappt någon i tråden ens har en aning om vad FM- och AM är.

Oh, jag kan få in världens alla radiokanaler med min mobil... Typ!
Citera
2026-04-11, 09:32
Medlem
Handlar det inte om frekvens Hz.?

Vad din jävla lur behagar ta in är inte enda begränsningen, utan vad nån orkar skicka ut!

När våra anfäder och mödrar satt och kände sig världsvana och dansade till radio Luxemburg eller lyssnade på Ingos knock gällde det att ha en Radiola med antenn som sträckte sig över grannens tall.

Vad är det för utbud på dessa våglängder idag?
Citera
2026-04-11, 09:37
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad har ditt wifi med saken att göra?

Jag får intrycket av att knappt någon i tråden ens har en aning om vad FM- och AM är.

Oh, jag kan få in världens alla radiokanaler med min mobil... Typ!
Jo jag vet vad AM och FM är. Jag är radioamatör och har dessutom arbetat med elektronik och radioteknik på professionell nivå.

Jag har för övrigt sett dina inlägg här i tråden och det verkar ganska uppenbart att du egentligen inte vill diskutera själva ämnet i trådstarten utan du vill visst bara sitta och recensera andras inlägg och ägna dig åt personangrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in