2026-04-11, 08:48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En av poängerna är att du kan lyssna på radion när du saknar mottagning på mobilen, dvs ute på fjället där du saknar mottagning, eller i händelse av strömavbrott.

BINGO.
Citera
2026-04-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag kan endast tipsa om billiga burners som köps i U-länder för 10-20 euro, men de är ju väldigt undermåliga överlag som teknisk "gadget" om man så säger.
Det tror jag inte riktigt på, då det kräver att mobilen har en mottagare för FM och/eller AM.

Det spelar liksom ingen roll vad man gör med en mobil om den saknar det. Möjligt att mobiler som skickas till Afrika har mottagare. Just för att behovet kan finnas där.
Citera
2026-04-11, 08:57
Medlem
Citat:
Relevant poäng, men behovet uppstår ju väldigt snabbt då ryssen eller Trump stänger ner internet för oss. Det är ju därför vi alla uppmanas att köpa en vevradio i skriften "Om krisen eller kriget kommer".
Och då tänker du att vi ska ha en vevmobil?
Citera
2026-04-11, 08:57
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jadå, det fungerade även med min gamla mobil, kommer inte ihåg vad det var för någon. Men det fungerade utan trådade hörrlurar.

Tror bara att behovet i dag inte finns.
Nå, i dessa oroliga tider hade det varit lugnande att ha tillgång till radio på ett enklare sätt. Står det inte i den där lappen från myndigheterna att man bör ha en radio med batterier ifall ryssen kommer?
Citera
2026-04-11, 08:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Det tror jag inte riktigt på, då det kräver att mobilen har en mottagare för FM och/eller AM.

Det spelar liksom ingen roll vad man gör med en mobil om den saknar det. Möjligt att mobiler som skickas till Afrika har mottagare. Just för att behovet kan finnas där.

Ja 100%. Jag lovar dyrt och heligt att min U-landsburner har FM-mottagare. Och jag har testat den. Tror som du säger, att behovet finns där.

Men så är det ju inte heller en smartphone!

Rätta mig gärna om jag har fel, men hela grejen med smartphones är väl att vi ska bli appberoende..? Tre marknadsför ju löjliga spel som Candy crush vid varje uppdatering, så man kan väl anta att telefonerna delvis finansieras av appmakare - och att de skulle bli dyrare att köpa ju färre appar vi behöver..? 🙂

(Tack, ja jag vet att jag är smart.)
Citera
2026-04-11, 09:02
Medlem
Pinoputchins avatar
Bra fråga faktiskt. Med tanke på allt snack om krig och säkerhet och det blivit en grej att folk köper vevradio för att vara beredda på Ryssens anfall är det lite märkligt att en vanlig FM-motagare radio inte kan finnas i en smartphone, antennen borde kunna vara inbyggd på något sätt. När Ryssen anfaller och internet och mobilnätet slås ut borde det vara en bra grej att alla ändå kan lyssna på etersänd radio direkt då alla har en mobil.

Men dessa tillverkas ju i andra länder så de kanske inte är rädda för Ryssen vad vet jag. Sårbart om precis all informatioin och kommunikation är kopplat till appar och internet, det är nämligen så att den egentliga räckvidden på det är inte så lång som man kan tro, ett avbrott någonstans när eller fjärran och det är game over och du kan inte kommunicera ens 100 meter.

Jag tror dock att svaret är att smartphones bara byggs för att göra oss beroende av appar och sitta och scrolla som idioter någon annan egentlig mening finns inte.
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-04-11 kl. 09:05.
Citera
2026-04-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Nå, i dessa oroliga tider hade det varit lugnande att ha tillgång till radio på ett enklare sätt. Står det inte i den där lappen från myndigheterna att man bör ha en radio med batterier ifall ryssen kommer?
Det är väl inte riktigt samma sak som att man ska ha mottagare för FM- och/eller AM i mobilen.

Citat:
Ja 100%. Jag lovar dyrt och heligt att min U-landsburner har FM-mottagare. Och jag har testat den. Tror som du säger, att behovet finns där.
Okej.

Citat:
Men så är det ju inte heller en smartphone!
Kan det vara så att det är en urgammal lur du har, från tiden då det fanns intresse av att ha radiomottagning i mobilen?

Min förrförra lur kunde ta emot radio, den hade även ir-sändare, skulle nog föredra det senare.

En radiomttagare tar trots allt ganska mycket plats, speciellt om antennen ska vara inbygg.
Citera
2026-04-11, 09:07
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En av poängerna är att du kan lyssna på radion när du saknar mottagning på mobilen, dvs ute på fjället där du saknar mottagning, eller i händelse av strömavbrott.

Gissar att tillverkarnas poäng är att 99.9999% av alla mobiltelfonanvändare aldrig vandrar i fjället eller guppar runt i en fritidsbåt i Kattegatt.

I en nödsituation är ju vart fall 'Ring så spelar vi' en klen tröst. Det man har behov av är att kunna ringa efter hjälp. Folk som känner att de har behov av en radio i båten eller på fjällvandringe gissar jag skaffar en.
Citera
2026-04-11, 09:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Det är väl inte riktigt samma sak som att man ska ha mottagare för FM- och/eller AM i mobilen.

Okej.

Kan det vara så att det är en urgammal lur du har, från tiden då det fanns intresse av att ha radiomottagning i mobilen?

Min förrförra lur kunde ta emot radio, den hade även ir-sändare, skulle nog föredra det senare.

En radiomttagare tar trots allt ganska mycket plats, speciellt om antennen ska vara inbygg.

Nejdå, burnern är fabriksny. Den liknar en gammal Nokia 🙂 jag gissar att alla sånna lurar har FM-mottagare 👍
Citera
2026-04-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Gissar att tillverkarnas poäng är att 99.9999% av alla mobiltelfonanvändare aldrig vandrar i fjället eller guppar runt i en fritidsbåt i Kattegatt.

I en nödsituation är ju vart fall 'Ring så spelar vi' en klen tröst. Det man har behov av är att kunna ringa efter hjälp. Folk som känner att de har behov av en radio i båten eller på fjällvandringe gissar jag skaffar en.

I händelse av krig/naturkatastrof/stor nedsläckning av endera 4G-5G-nätet eller bara strömavbrott, så är det radion som sänder ut information om vad som händer och vad du behöver göra.

Så jag tror att ”ring så spelar vi” kanske utgår den dagen som det blir krig.
Citera
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Och då tänker du att vi ska ha en vevmobil?

Nej, då tänker jag att det skulle vara bra om våra smartphones hade FM-mottagare - vilket iofs förutsätter att man har några välladdade powerbsnks och/eller en generator hemma - på sikt.

Men i ett akut nödläge hade det funkat ypperligt!
Citera
Medlem
sykkelpumps avatar
Naturligtvis skulle det vara bra med en FM mottagare i smartphones.
För någon som jag som lyssnar på radio via mobilen på jobbet är det otroligt saknat, Wi-Fi har dålig täckning och laggar regelbundet, i kombination med dålig bandbredd blir det riktigt sunkigt.

Sedan finns ju beredskapsaspekten också, som många redan påpekat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in