Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Ja det har jag.
Och som många andra (med högre IQ) i tråden har påpekat så vore det lämpligt att kunna lyssna på radio i sin telefon i krigstider. De flesta har ju också en extra lur liggande.
Batteritiden är extremt hög, får man ändå säga. Du kan använda en smartphone i flera veckor, i akuta nödsituationer, om du stänger av den emellan användningarna.
Så, ja, du har helt rätt... jag har verkligen koll.
Du har rätt i det du skriver och har full koll. Jag har själv testat med en kortvågsmottagare och tillika FM-mottagare Tecsun PL-330, denna radiomottagare har ett uppladdningsbart Lithium-Jon batteri med beteckningen BL-5C, jag lyssnade på radion några ggr om dagen och batteriet höll i många månader innan det behövde laddas igen. Poängteras skall då att detta batteri är av den typ som fanns i gamla Nokia-mobiler på enkom 1020 mah, och moderna smartphones har batterier på upp till 5000 mah eller kanske till och med mer.
En smartphone med FM-mottagare i en kristid kan därför hålla mycket länge som du mycket riktigt påpekat, faran med vevradios är dessutom att de ofta ligger urladdade då apokalypsen väl kommer och då kanske det är jobbigt att ladda upp dem igen, om det ens går, med andra ord en falsk säkerhet. Oddsen att du har ett någorlunda uppladdat smartphonebatteri är då relativt högre. Trådens egenutnämnda "geni" påstår att en radiomottagare tar plats och därför inte kan sitta i en smartphone, men så är inte alls fallet utan en dylik mottagare går att integrera inom kretsen för själva telefonen och antennen är bara en tunn metalltråd som med fördel kan läggas i chassiet, alternativt kopplas till laddningsporten så kan en USB-sladd användas som antenn.