2026-04-11, 08:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är pga "feminism", att kvinnor inte ska skaffa barn utan istället utbilda sig och göra karriär. Men sen hamnar dom i en riktig "kvinnofälla" istället.

Det borde informeras mer om vikten av att skaffa barn tidigare. Och nån form av förmåner om en kvinna studerar och får barn. Man måste tänka till lite bara, vi ska inte ha massa wt och Bt som lever på att skaffa barn Istället för att jobba. Det finns redan förövrigt.

Börja med att informera i skolorna.

Alternativet kvinnor har är att strunta i att utbilda sig och göra karriär som unga och då skaffa barn istället. Men då kommer dom ju få hela sitt liv förstört, då ingen är attraktiv på arbetsmarknaden om man börjat jobba först vid 30. Dom kommer då gå extremt mycket back ekonomiskt. Det är väldigt orättvist. Hur ska man lösa det tycker du?
Citera
2026-04-11, 08:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Det är mycket irriterande när du svarar på en fråga med en annan fråga. Det gör att det tar mycket längre tid innan vi kommer vidare i diskussionen. Ok, du anser att även män drabbas av den, men jag undrar hur den påverkar kvinnor så att de inte skaffar barn.

Varför tror du den psykiska ohälsa som lett till att färre kvinnor skaffar barn har uppstått? Kan du berätta lite mer om var du tror den kommer ifrån, och hur den "går till"?

Du ljuger och lägger till saker som att jag skulle ha sagt att den psykiska ohälsan bara drabbar kvinnor. Det är detta som gör att vår dialog blir irriterande och hackig. Det är alltså du och inte jag som är problemet.

Varför skulle jag göra ditt arbete åt dig bara för att du är lat? Hur psykisk ohälsa uppstår får du allt ta och ta reda på själv. Du kan googla och läsa dig till detta. Eller så kan du sätta dig ned en stund och tänka om du fixar det. Varför skulle jag göra detta jobb åt dig?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-04-11 kl. 09:00.
Citera
2026-04-11, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Så du tycker det är positivt för ökat barnafödande med ett samhälle där mycket våldtäkter förekommer?

Ja. Det absolut mest positiva för barnafödandet vore om kvinnor kunde köpas och säljas på en öppen marknad. Då skulle barnafödandet fullkomligt explodera. Självklart vore detta helt förkastligt och jag skulle absolut inte vilja se ett sådant samhälle.

Min egentliga åsikt om det här med minskat och ökat barnafödande är att det är en ickefråga. Titta på denna grafen: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Historical_population_of_Japan.svg

Japan har fyrdubblat sin befolkning på 200 år, sedan går befolkningsmängder ner lite grann de senaste 10 åren och då skriker alla "Japan kommer försvinna om 20 år!".
Citera
2026-04-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är industrialismen och kapitalismen som vill se kvinnor jobba och tjäna pengar till statskassan och arbetsgivaren. Feminismen har jobbat för att kvinnor ska kunna skaffa barn, även i vårt kapitalistiska samhälle.

Flertalet kvinnor får barn innan 35. Ingen kvinna är "lurad" till någonting. Kvinnor vet att riskerna ökar efter 35 och vilka risker det handlar om.

Kvinnor över 20 är inga barn.
Tjejer under 18 är barn.
Kapitalismen har stött feminismen eftersom att kvinnors frigörelse har varit ekvivalent med ökad tillväxt.

Källa: https://www.jstor.org/stable/42956238
Citera
2026-04-11, 08:59
Avslutad
Citat:
Varför skulle jag göra ditt arbete åt dig bara för att du är lat? Hur psykisk ohälsa uppstår får du allt ta och ta reda på själv. Du kan googla och läsa dig till detta. Eller så kan du sätta dig ned en stund och tänka om du fixar det. Varför skulle jag göra detta jobb åt dig?

Du vill ju hävda att allt är frid och fröjd förutom någon vag psykisk ohälsa som du inte kan förklara var den kommer ifrån, varför det inte tidigare i historien var ett problem, eller varför den gör att kvinnor inte lyckas skaffa barn.
Citera
2026-04-11, 09:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du vill ju hävda att allt är frid och fröjd förutom någon vag psykisk ohälsa som du inte kan förklara var den kommer ifrån, varför det inte tidigare i historien var ett problem, eller varför den gör att kvinnor inte lyckas skaffa barn.

Är du inte medveten om att folk lider psykiskt?

En sak kom jag på nu som din lilla ärthjärna aldrig skulle kunna komma fram till. Nämligen att en orsak till just kvinnors psykiska ohälsa, är ju att dom blivit fråntagna möjligheten att skaffa barn pga hur samhället ser ut (att dom måste vara på jobbet samtidigt som dom ska föda barn). Det är nästan alla kvinnors största mening i livet att bli mamma. Det är en jävla stress att leva och veta att det kanske inte kommer kunna bli av och att man kommer vara olycklig i själen livet ut.
Citera
2026-04-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Barn är väldigt billigt, i synnerhet småbarn och man får dessutom bidrag för varje månad tills 18år!

En hund är ju t.o.m dyrare att ha de första 10 levnadsåren.

Nyfiken var det här kommer ifrån då det är ett vanligt påstående som kommer flygandes.

Det kommer ifrån att svennar idag har ett inbillat måste att spendera onödiga pengar på sina barn, särskilt dyra aktiviteter. Du har rätt i att de basala behoven (mat, kläder, nödvändiga transporter och leksaker) idag är inte så dyra. Priset på mat har i och för sig gått upp men barnen vill helst äta relativt billig mat.
Citera
2026-04-11, 09:02
Medlem
Citat:
Alternativet kvinnor har är att strunta i att utbilda sig och göra karriär som unga och då skaffa barn istället. Men då kommer dom ju få hela sitt liv förstört, då ingen är attraktiv på arbetsmarknaden om man börjat jobba först vid 30. Dom kommer då gå extremt mycket back ekonomiskt. Det är väldigt orättvist. Hur ska man lösa det tycker du?

Att gå barnlös mot sin vilja är också att få livet förstört?

Det handlar om att få sitt första barn tidigare, inte att få 8 barn innan 30... 1 barn innebär kanske 1 -2 års fördröjning av arbete men mindre av studier då de är mer flexibla.

Men nån slags kompensation vore bra det skulle göra det mer attraktivt. Kanske skattelättnader, kanske bättre bostad för studenter med barn, högre studiemedel, jag vet inte riktigt.

Alltså det handlar inte om tvångsbefruktning utan om information. Kvinnor har rätt till korrekt information om hur tidigt fertiliteten sjunker och hur tidigt en kvinna ska få barn om hon vill ha flera.
Citera
2026-04-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det är bra saker du lyfter och har rätt i det du skriver, i tidigare inlägg finns liknande tankar; (FB) Barnlösheten ökar för att kvinnor väntar för länge

Men missar du inte elefanten i rummet? Vilka ska kvinnor skaffa barn med när ingen duger? När kvinnor som är unga kvinnors förebilder och normsättare hyllar hypergami och Hollywood-narrativ. Den uppenbara asymmetrin är lika avgörande för barnalstrande, eller ska samtliga kvinnor skaffa barn med minoriteten män som är åtråvärda? Det är ju även ett vanligt narrativ här på Flashback att påstådda kvinnliga skribenter uppmanar andra påstådda skribenter kvinnliga skribenter att inte nöja sig, att män inte duger och att kvinnor är alltid bättre en män. Det är ju bra att kvinnor är såna övermänniskor och felfria att gemena man i jämförelse inte är värda att andas kvinnornas luft, men så blir inga barn tillverkade. Jag tror att kvinnor vet att de har ett kort fertilt fönster, men tänk om något bättre dyker upp, FOMO, tänk om Hollywood-drömmen är sann, det borde vara en viktig debatt. Borde inte debatten vara varför och vad värderas?

Kvinnor blir ju inte intresserade av samma klick män. Berta vill ha Stig, Stina vill ha Petter, Milla vill ha Kalle. Osv. Men om Stig, Petter och Kalle inte fattar det... Och bara utnyttjar de unga kvinnornas intresse för att få sex och det endast blir så. Ja, då blir det inga seriösa relationer. Och inga barn gjorda heller, för den delen.

Eller så blir det seriösa relationer. Tre par. Men de unga männen Stig, Petter och Kalle "vill vänta med barn". Då blir det heller inga barn gjorda. Och de unga kvinnorna slösar fina fertila år på att deras partners ska bli redo.

Så ser det ut. Många unga män vill vara fria att kunna ha sex. Men inte behöva binda sig med en familj. Det är främst sex som lockar. Inte att få fru och barn.

Så det kan säkert se ut som kvinnor "letar och inte nöjer sig". Men vad de gör är snarare att "leta och finna någon som vill satsa på kärlek och familjebildande i djungeln av unga män som inte vill satsa seriöst" . Och går på några nitar längs den vägen.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-11 kl. 09:11.
Citera
2026-04-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag undrar alltid var alla män är som vill befrukta dessa kvinnor. För enligt min erfarenhet är det inte bara kvinnor som vill göra annat mellan 20 och 35, männen vill också studera (några av dem iallafall), starta en karriär, festa, resa och fixa boende innan de ens tänker på att bli förälder.
Fast mäns fertilitet är relativt opåverkad gentemot kvinnor. Män kan vänta längre, kvinnor kan det inte. Låter orättvist men så har naturen skapat oss. Like it or hate it.

Sedan kan jag personligen tycka att även män inte borde vänta för länge, av den enkla orsaken att det är väldigt jobbigt att ta hand om barn ju äldre och tröttare du blir. För att inte tala om att du går miste om att se dina barn växa upp och kanske inte hinner få barnbarn innan du dör. Hur kul är det?

Ponera att som man få barn när du är 45 år. När ditt barn tar studenten börjar du själv nästan förbereda för pensionen. Säg att ditt nu vuxna barn reser runt lite, jobbar och sen pluggar fram tills 25 års ålder. Nu är du själv 70 år. Oavsett vad som nu händer i ditt barns liv så kommer du själv troligtvis vara alldeles för trött och gammal för att kunna hjälpa till.
Citera
2026-04-11, 09:16
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ja. Det absolut mest positiva för barnafödandet vore om kvinnor kunde köpas och säljas på en öppen marknad. Då skulle barnafödandet fullkomligt explodera. Självklart vore detta helt förkastligt och jag skulle absolut inte vilja se ett sådant samhälle.

Min egentliga åsikt om det här med minskat och ökat barnafödande är att det är en ickefråga. Titta på denna grafen: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Historical_population_of_Japan.svg

Japan har fyrdubblat sin befolkning på 200 år, sedan går befolkningsmängder ner lite grann de senaste 10 åren och då skriker alla "Japan kommer försvinna om 20 år!".

Nej barnafödandet hade inte alls exploderat om kvinnor köptes och såldes på en öppen marknad. Dom flesta männen skulle inte vilja våldta kvinnor överhuvudtaget så mycket mindre sex skulle ske totalt sätt. Sen skulle det inte finnas några kvinnor som kan ta hand om de barn som föds. Dom skulle ju vara trasiga pga traffickingen och inte kapabla att ta hand om barn. Detta skulle få även en del av våldtäktsmännen att backa från att våldta kvinnorna, då deras egen avkomma automatiskt skulle behöva växa upp utan mor. Män värderar sitt eget territorium högt och vill att spridningen av deras gener ska ske på ett kvalitativt sätt, där deras avkommor mår bra så att dom kan göra något stort i världen. Det finns såklart undantag med män som skulle våldta dessa kvinnor utan kondom och strunta i alla konsekvenser. Men dom är få och inte många. Men detta kan ju inte du med ditt simpla intellekt lista ut.

Du kan försöka hur mycket du vill att sälja in hur dina korrupta modeller skulle leda till ett bättre samhälle. Du är för dum och ovis för att förstå varför något sånt aldrig fungerar.
Citera
2026-04-11, 09:17
Avslutad
Citat:
Nämligen att en orsak till just kvinnors psykiska ohälsa, är ju att dom blivit fråntagna möjligheten att skaffa barn pga hur samhället ser ut (att dom måste vara på jobbet samtidigt som dom ska föda barn). Det är nästan alla kvinnors största mening i livet att bli mamma. Det är en jävla stress att leva och veta att det kanske inte kommer kunna bli av och att man kommer vara olycklig i själen livet ut.

Det är ju mest kvinnor själva som står i media och berättar hur alla kvinnor kan bli astronauter och forskare. Det förekommer knappt att kvinnor i västvärlden står i media och säger att det är bra att satsa på att hitta en man som kan försörja dem så de kan skaffa barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in