2026-04-11, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Man borde lära sig om detta redan under sexualundervisningen i skolan. När folk läser om kvinnliga kändisar som fått barn vid 50 är det lätt att tro att man har all tid i världen. Tidningarna nämner dock sällan att kändisen använt donerade ägg eller surrogatmamma.

Problemet är också feminismen vilket många kvinnor såklart inte vill erkänna. Feminismen pushar kvinnorna att först göra karriär SEN skaffa familj. Så sitter de sedan där och blir deprimerade för de har så svårt att få barn. Förr var det ju vanligare att man skaffade familj SEN satsade på karriär alternativt att endast mannen arbetade. Men ja de får skylla sig själva nu när de lyssnade på klara henry och inte kan få barn
Citera
2026-04-11, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eller så vill kvinnor som får chansen hellre göra annat än bli avelskossor och omhändertagande.

Men nu är ju alla mäns chans att kliva in och ta den rollen när kvinnor hellre utbildar sig och gör karriär. Varför inte se ett paradigmskifte där männen "slipper" försörjningsbördan och kan förverkliga sig själva som hemmamän utan ekonomisk autonomi?

Det du skrev i första stycket är precis det jag skrev. Kvinnor vill göra annat. Så du håller med mig där.

Men nej, män har inte möjlighet att bli försörjda av kvinnor och bli hemmamän. Ekonomin finns inte och dynamiken mellan man-kvinna förstörs. Den promillen extremfeminister som vill detta skulle bara vilja det på pappret, i verkligheten skulle personen aldrig kunna ha ett sunt förhållande på det viset.
Citera
2026-04-11, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Det du skrev i första stycket är precis det jag skrev. Kvinnor vill göra annat. Så du håller med mig där.

Men nej, män har inte möjlighet att bli försörjda av kvinnor och bli hemmamän. Ekonomin finns inte och dynamiken mellan man-kvinna förstörs. Den promillen extremfeminister som vill detta skulle bara vilja det på pappret, i verkligheten skulle personen aldrig kunna ha ett sunt förhållande på det viset.
Det är nog inte mer än en promille av alla män som både vill och kan försörja en hel familj själv heller.
Citera
2026-04-11, 07:30
Medlem
Citat:
Det är nog inte mer än en promille av alla män som både vill och kan försörja en hel familj själv heller.

Såhär skrev jag i mitt första inlägg:

” - Ekonomin går dåligt. Förut kunde 1 man försörja en hel familj med 3-4 barn. Idag krävs det att båda jobbar.”

Så du håller med mig även där. Nej, nu avslutar jag diskussionen med dig.
Citera
2026-04-11, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men gubbe blir man inte före 45? Gissar jag.
Nej
Citera
2026-04-11, 08:07
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tror inte att en 35-årig kvinna räknar sig som "gamling".
Om Du jämför hur kvinnor i den åldern ser ut idag med kvinnor i den åldern för 50 år sedan framgår att nutida kvinnor uppfattar sig som yngre (än den biologiska klockan anger).

Fast en 35 årig kvinna är gammal ur ett fertilitetsperpektiv och kan absolut inte räkna med att kunna bli gravid.

Att ytan ser yngre ut pga krämer och botox gör inte insidan frisk.
Senast redigerad av Fillesnor 2026-04-11 kl. 08:09.
Citera
2026-04-11, 08:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Problemet är också feminismen vilket många kvinnor såklart inte vill erkänna. Feminismen pushar kvinnorna att först göra karriär SEN skaffa familj. Så sitter de sedan där och blir deprimerade för de har så svårt att få barn. Förr var det ju vanligare att man skaffade familj SEN satsade på karriär alternativt att endast mannen arbetade. Men ja de får skylla sig själva nu när de lyssnade på klara henry och inte kan få barn
Fast det var ju inte samma kvinnor som propsade på det som sitter barnlösa nu…
Citera
2026-04-11, 08:14
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?
Tror inte det stämmer. Kvinnor väntar eftersom de tror de kan snärja bättre man eftersom de har tillgång till de mest attraktiva männen från tidig ålder.
Citera
2026-04-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Vill kväva dessa idiotinlägg från okunniga fjortisar i sin linda som alla borde göra. Barnafödande av kvinnor långt över 40 var mycket vanligt förr. Inget som hindrar detta alls. På 1800-talet var medelåldern för en förstföderska 28 år enligt statistiska centralbyrån. Sverige är och har varit experter på all folkbokföring och statistik angående detta. Tonårsmödrar har alltid varit ovanligt i Sverige och det är bara bra att det föds färre oönskade barn. Män som inte har haft råd med giftermål har alltid fått finna sig i att inte hitta en kvinna att få barn med.

https://www.vardfokus.se/barn-och-ungdom/mammorna-var-aldre-for-150-ar-sedan/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2025/aldre-mammor-vanligare-forr/

Du missar att många kvinnor som ”födde” barn som 40-åringar, täckte upp för sina gravida tonårsdöttrar. Allt för att behålla dotterns och familjens heder intakt.
Citera
2026-04-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Fast en 35 årig kvinna är gammal ur ett fertilitetsperpektiv och kan absolut inte räkna med att kunna bli gravid.

Säger du att åldrande är en sjukdom?
Citera
2026-04-11, 08:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor

Det är det jag menar.
De ägnar sig åt självbedrägeri mha bl.a botox; en hysterisk rädsla för att åldras.
Citera
2026-04-11, 08:34
Avslutad
Citat:
Också innebär den ordningen bara ett livslångt omhändertagande för kvinnan. Först ta hand om barn, sedan åldrande föräldrar, sedan åldrande gubbe. För att sedan dö ensam (om inte ungarna behagar ta hand om en vilket man inte kan räkna med this day and age), så det kanske funkade på Aristoteles tid där man kan tänka sig att kvinnor hade färre valmöjligheter men idag är det nog få kvinnor som ser tjusningen med det livet.

Ja, det är därför barnlösheten ökar. Alltså det innebär ganska mycket lidande och nackdelar för kvinnor att skaffa barn, och det är ofta mer lockande att leva fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in