2026-04-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
För att jag är gullig och rik och jar råd med det... baby
Jag är en sucker för gullig men pengar kommer du ingenstans med.
Citera
2026-04-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Varför medborgarlön? Hade det inte varit smartare med en generös föräldrapenning som inte var kopplad till tidigare inkomst? Utan vill man direkt efter gymnasiet bilda familj ska man kunna göra det och få exempelvis 20 000 kronor (brutto) i månaden under barnets första år. 20 000 kronor skulle alltså motsvara 80 procent av 25 000 kronor vilket i praktiken är de lägsta heltidslöner som betalas i landet. Samma sak om man pluggar och föder barn under eller direkt efter studierna innan man jobbat upp någon SGI.

Annars finns ju ett annat alternativ, att begränsa maxåldern som man kan få föräldrapenning under. Vi kan tänka oss en trappa. 80 procent av tidigare inkomst så länge man är under 23, därefter förlorar man 5 procent per år. Så den som skaffar barn vid 28 kommer få 65 procent och vid 33 kommer man endast få 30 procent av sin SGI i föräldrapenning.

Jag tror man kan och bör göra mycket politiskt om man vill göra något åt fertilitetsproblemen.

Jag gjorde nyligen en tråd som ifrågasätter varför barnbidrag sjunkit så mycket sedan 2005:
(FB) Riksdagsledamöters arvode följer inflation med råge - barnbidrag gör det inte
Citera
2026-04-11, 00:25
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det är feminismen som av olika anledningar skapat den felaktiga bilden att kvinnor kan och bör skaffa barn när de är äldre.

De försöker odla myten att det är sexigt eller åtråvärt med "framgångsrika, självständiga och intelligenta" kvinnor, som då självklart är äldre. Att unga kvinnor inte har lika mycket att ge män. Feminismen har förvrängt att unga kvinnor bara är "barn", så att äldre män och yngre kvinnor inte hittar varandra, vilket såklart då skulle rendera de äldre kvinnorna helt överblivna.

I realiteten gillar män unga, vackra kvinnor som är omtänksamma, lojala, glada och kåta.

Att kvinnor är självständiga och intelligenta tar sig uttryck genom att de kan tänka självständigt och kritiskt, inte att de memorerar en miljard böcker utantill.

Det är dags att människor blir informerade om riskerna med att vänta med att skaffa barn för länge. Fertiliteten dyker. Mamman och barnet utsätts för risker.
Vi måste höja statusen för världens viktigaste jobb: mamma och pappa, samt den viktigaste enheten i samhället: familjen. Och inte vilken familj som helst, utan mannen, kvinnan och deras barn. Istället för att ha massinvandring som ersätter svenskar så bör nationen fokusera på att hitta tillbaka till naturliga normer, värderingar och levnadssätt!
Citera
2026-04-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gud så underbar tråd. Ingen ekokammare, killar som "vet" allt om hur kvinnor lever (alla unga kvinnor bara reser, super, dansar och knullar, vete fan hur de har råd med detta??) får höra av verkliga kvinnor som trillar in i tråden en efter en.

Jag skrattar så jag gråter.

Ja, rätt komiskt faktiskt! Samtliga kvinnor jag känner och har känt, ville träffa varsin kille. Så var det. Det är ju något rent biologiskt över det hela. Och visst träffade de killar! Men killarna tog inte alltid så seriöst på det hela. Och de unga kvinnorna anpassade sig efter detta. För vad skulle de annars göra? Tvinga killen till äktenskap och att bli pappa?
Citera
2026-04-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gud så underbar tråd. Ingen ekokammare, killar som "vet" allt om hur kvinnor lever (alla unga kvinnor bara reser, super, dansar och knullar, vete fan hur de har råd med detta??) får höra av verkliga kvinnor som trillar in i tråden en efter en.

Jag skrattar så jag gråter.

Ja, jag tar detta som en lärdom. Berikad av visa pojkars råd om hur jag bör leva mitt liv vankar jag krumryggad ut ur denna tråd...
Citera
2026-04-11, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det är feminismen som av olika anledningar skapat den felaktiga bilden att kvinnor kan och bör skaffa barn när de är äldre.

De försöker odla myten att det är sexigt eller åtråvärt med "framgångsrika, självständiga och intelligenta" kvinnor, som då självklart är äldre. Att unga kvinnor inte har lika mycket att ge män. Feminismen har förvrängt att unga kvinnor bara är "barn", så att äldre män och yngre kvinnor inte hittar varandra, vilket såklart då skulle rendera de äldre kvinnorna helt överblivna.

I realiteten gillar män unga, vackra kvinnor som är omtänksamma, lojala, glada och kåta.

Att kvinnor är självständiga och intelligenta tar sig uttryck genom att de kan tänka självständigt och kritiskt, inte att de memorerar en miljard böcker utantill.

Det är dags att människor blir informerade om riskerna med att vänta med att skaffa barn för länge. Fertiliteten dyker. Mamman och barnet utsätts för risker.
Vi måste höja statusen för världens viktigaste jobb: mamma och pappa, samt den viktigaste enheten i samhället: familjen. Och inte vilken familj som helst, utan mannen, kvinnan och deras barn. Istället för att ha massinvandring som ersätter svenskar så bör nationen fokusera på att hitta tillbaka till naturliga normer, värderingar och levnadssätt!

Det är industrialismen och kapitalismen som vill se kvinnor jobba och tjäna pengar till statskassan och arbetsgivaren. Feminismen har jobbat för att kvinnor ska kunna skaffa barn, även i vårt kapitalistiska samhälle.

Flertalet kvinnor får barn innan 35. Ingen kvinna är "lurad" till någonting. Kvinnor vet att riskerna ökar efter 35 och vilka risker det handlar om.

Kvinnor över 20 är inga barn.
Tjejer under 18 är barn.
Citera
2026-04-11, 00:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förslag nummer 2 låter kasst. Många får andra eller tredje barnet efter 30. Ska familjen då bli rejält fattiga, när de skaffar fler barn? Då kommer ju paret avstå, pga att de helt enkelt inte har råd. Och barnafödandet minska ännu mer.
Fast efter 30 har de flesta jobbat upp en högre lön. Exempelvis är 80 procent + 100 procent av 25 000 kronor 45 000 kronor (alltså två unga med låg lön) samtidigt som 30 procent + 100 procent av 35 000 kronor (två medelålders med låg lön) är 45 500 kronor.

Skälet till att jag räknar på x procent + 100 procent är för att jag antar att endast ena föräldern kommer vara föräldraledig samtidigt, dvs den andra parten kommer alltid ha sin fulla lön.

Kostnaden kopplad till att ha flera barn går ju lösa genom höjt flerbarnstillägg.
Citera
2026-04-11, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Att det var mina småbyxor när vi gick igenom kläderna på vinden. Han sa direkt de var mina eftersom jag var den som satt på ändan och tänkte medans de andra syskonen sportade
Så rätt han hade

Tror faktiskt farsan observerade mer än jag trodde även om jag blev rejält arg på honom emellanåt. Man får ha överseende med hur det var. Han ville mig väl men så såg det ut då.
Vi kom varandra väldigt nära under hans sista år.

Ja så såg det ut .

Men både för barnens och männens skull så behöver 'vi' sluta ursäkta män när de flyr från ansvar och engagemang i sina barn. Jag har läst om fäder som inte ens kunnat svara på livsviktiga frågor från läkaren när de varit där med sina barn. Det är bara sjukligt
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-11 kl. 00:40.
Citera
2026-04-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast efter 30 har de flesta jobbat upp en högre lön. Exempelvis är 80 procent + 100 procent av 25 000 kronor 45 000 kronor (alltså två unga med låg lön) samtidigt som 30 procent + 100 procent av 35 000 kronor (två medelålders med låg lön) är 45 500 kronor.

Skälet till att jag räknar på x procent + 100 procent är för att jag antar att endast ena föräldern kommer vara föräldraledig samtidigt, dvs den andra parten kommer alltid ha sin fulla lön.

Kostnaden kopplad till att ha flera barn går ju lösa genom höjt flerbarnstillägg.

Man behöver kanske större bil, större bostad när familjen utökas. Och det kostar en del med ett barn till. Dvs. Utgifterna ökar markant för varje barn. Och då blir det skevt om inkomsterna minskar på det sätt du föreslår.
Citera
2026-04-11, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja så såg det ut .

Men både för barnens och männens skull så behöver 'vi' sluta ursäkta män när de flyr från ansvar och engagemang i sina barn. Jag har läst om fäder som inte ens kunnat svara på livsviktiga frågor från läkaren när de varit där med sina barn.
Äh, det kunde säkert inte många morsor heller.

Folk borde inte skaffa barn så mycket som de tror. De pallar helt enkelt inte med det. De tror de måste men har inte fattat att det behöver de inte.
Citera
2026-04-11, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.
Nej, stämmer inte. Även om inte män kommer i klimakteriet så sjunker spermiernas kvalite rätt rejält efter 40-45, särskilt om de ska göra en äldre fertil kvinna gravid. Så likaväl som en äldre man har lättare att göra en ung kvinna gravid än en äldre, så blir även en äldre kvinna lättare gravid av en yngre man. Äldre kvinna OCH äldre man (brukar vara i samma ålder) ingen bra kombo.
Citera
2026-04-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99

Precis. Och män skambeläggs för att de attraheras av yngre kvinnor. De är numera inte bara "gubbsjuka" som det ju hette för (även det ett av äldre kvinnor uppfunnet begrepp för att skambelägga män) utan nu är de "predators" och "pedofiler" om de t ex själva är över 30 och kvinnan mellan 18-25 eller liknande. Och de vill ha yngre kvinnor för att "de är lättare att kontrollera", har manshatarna kommit fram till.

De pågår enorma sådana kampanjer i sociala medier idag. Du blir på fullaste allvar kallad pedofil om du attraheras kvinnor i 20-årsåldern.

Man kan ju bli konspiratorisk för mindre, om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in