2026-04-10, 23:08
Medlem
Ragnarok4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Givetvis finns det flera sätt att komma över skorna även fast dem inte saluförs i Sverige.
Nu skall vi dock komma ihåg att vid tidpunkten så var inte internethandeln utvecklat på samma sätt men visst det gick även då.

Jag har snöat in på Tyskt märke av skorna och ett till synes en helt meningslös stöld av Tors pass.
Passet kan ju tänkas vid en snabb tanke att användas för att komma ur landet.
Nja, en kumpan till JJ med någon form av relation till Tyskland är mitt tips.
Kan ju vara en utbytesstudent som var på plats i Härnösand vid tillfället.

Jag tror att det mest sannolika, om man drar det så kort som möjligt alltså, är att JJs kumpan (eller möjligtvis JJ om han har hagamansfötter) hittat skorna på t.ex loppis eller fått/köpt av bekant etc. i Sverige. Det återstår väl att se!
Citera
2026-04-10, 23:10
Medlem
Varför fick mgm en chans att slå Tor i bakhuvudet?
Varför vände Tor ryggen till mgm?
Om det kommer en främling till ens gård och det uppstår en situation så pass allvarlig att man(enligt GWs teori)vill styrkedemonstrera genom att frakta in en huggkubbe i en verkstad så undrar jag hur man vågar vända ryggen till den främlingen?
Citera
2026-04-10, 23:10
Medlem
Ragnarok4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Hagamannen strl 38. Lindgren väl? Ser du någon koppling eller vad?

Nej. Han hade Cowboyboots och bodde i Nyland utanför Umeå. Vad skulle han döda ett gammalt par utanför Härnösand för?
Citera
2026-04-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensan09
Ja, Mgms far
Polis!!!
Haga mannen heter- hette Lindgren.
Han hade liten skostorlek. Vid ett av överfallen, tog han av offret stövlarna,för att jälv ta på sig dem när han flydde. Det finns knappast någon koppling mellan Hagamannen o denne filur. Mer än denne nu häktade hade en far som hette Lindgren. Släktforskaren här i tråden skulle ha upptäkt om det finns någon släkt-länk mellan dessa två.

Men det är mycket bryderi om två olika skostorlek-stl 38 o stl 40-43.
Om MGM bodde i studentboende, är det inte omöjligt att han lånat/tagit någon annans skor.
Det är också möjligt att han kunnat klämma in sina egna fötter i den andres skor stl 38.
Avtryck av stl 38 hade teknikerna funnit inne i huset o uppe på vinden.
Vilket får mig att anta att MGM besökte mordplatsen senare, en gång till,på kvällen,
och gick runt i huset
i sina lånade skor, han besökte vinden, o lämnade avsiktligt skoavtryck 38 där.
Citera
2026-04-10, 23:20
Medlem
Fiercefuls avatar
Ang intresse för dokumentportfölj. Om ni inte visste det så förr i tiden samt tiden för mordet hade gamla människor fortfarande aktier och fondpapper i pappersform, likaså pantbrev för fastigheter. Innehavare av en aktie kunde inte direkt kopplas som ägare dvs inlösen är rena kontanter där man blir ospårbar.
Citera
2026-04-10, 23:21
Medlem
Det finns väl ingenting som kopplar MGM med dubbelmordet i Brattås annat än att han varit på brottsplatsen. Varför har han fått sitt DNA på brottsplatsen.
Han kanske var där med en annan person som har ett bättre motiv och är den verklige GM men den personen har inte lämnat spår efter sig.
Citera
2026-04-10, 23:23
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En detalj där var att Tor fraktat in en huggkubbe i en skottkärra in i verkstan.
Tor brukade aldrig hugga ved inne i verkstan.

Enligt GW så gjorde Tor det för att slippa prata med MGM. MGM skulle då ha blivit sur och slagit ner Tor bakifrån.
GW- teorin är galen.
Vad säger att just Tor fraktat in huggkubben och inte någon annan? GW-teorin om "styrkedemonstration" är fånig enligt mig.
Att dessutom lämna kvar 10000kr i en plånbok är också konstigt, mycket är för övrigt märkligt med detta fall och att endast ta papper med "uppgifter" verkar vara helt galet, om MGM som nu enligt många skulle vara ensamt skyldig så tror jag det är helt fel. Jag tror att någon annan dräpte paret men att MGM försökte ta ut pengar via bankkortet. Att en person i 20-års åldern har ihjäl äldre par med yxa, hur vanligt är det enligt statistiken? Det krävs kraft, mod och ett jäkligt bra psyke, det låter av ett sådant slag och att se vad man sedan gjort är nog sjukt magstarkt, lättare då för en 20- åring att skjuta med handeld. Nej, detta luktar ren vrede och ett verk av långsint ilska som fått hastigt utlopp i stunden av en betydligt mer erfaren gärningsman.
Väntar med spänning på utfallet av detta men tror som sagt inte att MGM är den ensamt skyldige, utan att det finns fler inblandade som kanske inte ens är i livet fortfarande.
Citera
2026-04-10, 23:30
Medlem
Fiercefuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Låter trovärdigt. Bra rotat.

När en syskonskara har samma föräldrar som är gifta och inget barn är särkullbarn blir arvsrätten att maka/make ärver varandra och barnen får vänta till båda föräldrarna avlidit, endast om det finns ett särkullbarn skiftas arv efter ett gift par, därmed är arv uteslutet. Modern kan ha sålt pga att lån fanns och ekonomi inte höll för amorteringar då man inte kan äta ett hus eller få ner lånet. Det har troligen således tvingat fram en försäljning där banken fått sitt och resterande modern som då KAN men inte måste, ha delat de pengarna mellan sig och barnen.
Citera
2026-04-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fierceful
Ang intresse för dokumentportfölj. Om ni inte visste det så förr i tiden samt tiden för mordet hade gamla människor fortfarande aktier och fondpapper i pappersform, likaså pantbrev för fastigheter. Innehavare av en aktie kunde inte direkt kopplas som ägare dvs inlösen är rena kontanter där man blir ospårbar.
Dessutom att huset var genomsökt även på vinden. Jag tänker på det här du skriver om "förr i tiden och gamla människor".
Det verkar ju onekligen vara något med viktiga papper, viktiga handlingar och dokument. Varför skulle en ensam kille på 24 år vara intresserad av det?
Någonstans måste det ju finnas en koppling mellan mgm och Tor.
Citera
2026-04-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
GW- teorin är galen.
Vad säger att just Tor fraktat in huggkubben och inte någon annan? GW-teorin om "styrkedemonstration" är fånig enligt mig.
Att dessutom lämna kvar 10000kr i en plånbok är också konstigt, mycket är för övrigt märkligt med detta fall och att endast ta papper med "uppgifter" verkar vara helt galet, om MGM som nu enligt många skulle vara ensamt skyldig så tror jag det är helt fel. Jag tror att någon annan dräpte paret men att MGM försökte ta ut pengar via bankkortet. Att en person i 20-års åldern har ihjäl äldre par med yxa, hur vanligt är det enligt statistiken? Det krävs kraft, mod och ett jäkligt bra psyke, det låter av ett sådant slag och att se vad man sedan gjort är nog sjukt magstarkt, lättare då för en 20- åring att skjuta med handeld. Nej, detta luktar ren vrede och ett verk av långsint ilska som fått hastigt utlopp i stunden av en betydligt mer erfaren gärningsman.
Väntar med spänning på utfallet av detta men tror som sagt inte att MGM är den ensamt skyldige, utan att det finns fler inblandade som kanske inte ens är i livet fortfarande.

Wtf? Kraft mod och ett jäkligt bra psyke? Jag vågar nog säga att de alla yxmördare har ett jävla dåligt psyke. Det enda som krävs är rosenrasande ilska.
Citera
2026-04-10, 23:37
Medlem
Fiercefuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Dessutom att huset var genomsökt även på vinden. Jag tänker på det här du skriver om "förr i tiden och gamla människor".
Det verkar ju onekligen vara något med viktiga papper, viktiga handlingar och dokument. Varför skulle en ensam kille på 24 år vara intresserad av det?
Någonstans måste det ju finnas en koppling mellan mgm och Tor.
För att han ev hört om att gubben hade aktiebrev, fondpapper och det var det han letade efter. Helt ospårbart, bara sitta på dom och kolla börsen och gå iväg och sälja, man kan vänta 20 år, pappret är helt giltigt.....
Citera
2026-04-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensan09
Hade Gerd klackskor på sig när hon hittades? Enligt GW blev hon ju jagad?
Verkar så enligt gw, hon visste väl inte när hon tog på sig skorna att hon skulle bli jagad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in