2026-04-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nu vet vi i o f s inte mycket om den här killen men att en socialt tafatt snubbe med noll kriminellt förflutet och som betecknas som snäll och oförarglig under skoltiden flyttar upp till Härnösand för att plugga och på nåt halvår etablerar sig som indrivare och torped i stadens undre värld får nog ses som rätt exotiskt.

Han kanske hade en flickvän som han begick morden tillsammans med. Boendes i Solushamn?

Källa: TV4 Play https://share.google/HzpVOQgGAsKV8v2GD
Senast redigerad av honn 2026-04-12 kl. 20:52.
Citera
2026-04-12, 20:48
Medlem
Ravanas avatar
Är MGM tattare? Båda de tidigare namnen Lindgren och Hellström är resandesläkter och namnbyten snarare regel än undantag.
Citera
2026-04-12, 20:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det finns inga främmande fotavtryck förutom en uppsättning manliga fötter samt 38an. Om flera personer rört sig kring mordplatsen borde det ha lämnat den typen av spår efter sig.
Det var väl grusgångar utomhus? Där hittar man inga avtryck.
Citera
2026-04-12, 20:49
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Kanske inte så troligt men säg att det dna som testats är ett som inte går att direkt koppla till brottet. De har kört på det enda som duger. Och fått träff på ett avtryck som satts någonstans i förrådet. MGM kan säga att han var där vid ett tidigare tillfälle.

Men visst var väl DNA-avtrycket på den mördade kvinnans byxor? Alltför intimt för att det ska röra sig om något oskyldigt om du frågar mig.

Eller är det där med kvinnans byxor en trådsanning?
Citera
2026-04-12, 20:50
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det var väl grusgångar utomhus? Där hittar man inga avtryck.

Fullt möjligt att det är så. Du har nog bättre koll på det än mig.
Citera
2026-04-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller inte med dig. Till att börja med har han bott i K-holm mestadels av sitt vuxna liv. En håla som under samma tidsperiod haft ca 20k invånare. Centralorten är ungefär en 5 km på alla ledder. Absolut att han i någon mån är "anonym" givetvis, men du är inte "anonym" i typ Stockholms-innerstads-bemärkelse i en såpass liten håla. Bor själv i en håla med ca. 20k invånare, och alla känner i någon mån till alla, på gott och ont. Så även om han flyttade från ett hyresområde till ett annat i K-holm, så skulle han ändå stöta på personer som åtminstone till utseendet allra minst, kände till honom, även i det nya området. För att alla handlar i samma butiker, promenerar i samma områden etc. etc.

Nä, visst. Jag fattar ju att det inte är mycket till miljöombyte att flytta en kilometer inom Katrineholm. Men varför gör man det då gång på gång? Tar sitt pick och pack till en annan likadan hyresetta. Sitter och trycker där bakom perisennen tills det är dags igen. Blir det för jobbigt att hälsa på samma grannar för länge? Börjar dom lägga sig i? Får koll på ens vanor. Tränger sig på.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Efter Härnösand har JJ varit skriven på åtta olika adresser i Katrineholm.

Okej. Dubbelt upp mot vad jag trodde. Killen måste kunna varenda kommunal tvättstuga i Katrineholm.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-12 kl. 21:14.
Citera
2026-04-12, 20:55
Medlem
Citat:
Kanske inte så troligt men säg att det dna som testats är ett som inte går att direkt koppla till brottet. De har kört på det enda som duger. Och fått träff på ett avtryck som satts någonstans i förrådet. MGM kan säga att han var där vid ett tidigare tillfälle.

Rent teoretiskt sett skulle de även kunna ha hittat s k blandprofiler av DNA på brottsplatsen. En blandprofil är då alltså ett fynd av två eller fler personers DNA:er ihopblandade. T ex om du och jag skulle ta lite blod från oss själva och blanda ihop det, då har vi en blandprofil. En blandprofil kan inte användas till släktforskning. Däremot kan man jämför blandprofilen mot annat DNA för att identifiera vilka personer vars DNA det är som ingår blandprofilen. Säg t ex att man hittat ett blodspår som visar sig vara en blandprofil av Tor och personen som tagit på Gerd. Då kan den användas för att koppla personen som lämnade spår på Gerd ännu hårdare till själva gärningen mot Tor.

Blandprofiler är så klart mer vanliga när det kommer till våldtäkter, knivdåd osv. Jag har svårt att tro att polisen hittat en blandprofil i Brattåsfallet. Men vem vet.
Citera
2026-04-12, 20:56
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Men visst var väl DNA-avtrycket på den mördade kvinnans byxor? Alltför intimt för att det ska röra sig om något oskyldigt om du frågar mig.

Eller är det där med kvinnans byxor en trådsanning?

Media har rapporterat lite annorlunda kring vart hans dna fanns

* Gerds byxben
* Gw påstod de var på en strumpa
* Peter Sjölund har jag för mig sa de var på vristerna

Så antingen fanns hans dna på flera ställen, eller så är dom inte säkra själva, utan att ha insyn i utredningen.
Citera
2026-04-12, 20:57
Medlem
Citat:
Nä, visst. Jag fattar ju att det inte är mycket till miljöombyte att flytta en kilometer inom Katrineholm. Men varför gör man det då gång på gång? Tar sitt pick och pack till en annan likadan hyresetta. Sitter och trycker där bakom perisennen tills det är dags igen. Blir det för jobbigt att hälsa på samma grannar för länge? Börjar dom lägga sig i? Får koll på ens vanor. Tränger sig på.

Ja, något flyr han ifrån i alla fall. Även är det så att psykopater ofta flyttar.

"Detta mönster av att "bryta upp och dra vidare" är en del av den ytliga och ofta parasitära livsstil som förknippas med antisocial personlighetsstörning/psykopati"
Senast redigerad av honn 2026-04-12 kl. 21:00.
Citera
2026-04-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han kanske hade en flickvän som han begick morden tillsammans med. Boendes i Solushamn?

Källa: TV4 Play https://share.google/HzpVOQgGAsKV8v2GD

Ja, vad vet man. Men man får inte direkt Juha Valjakkala-vibbar av honom.
Citera
2026-04-12, 21:02
Medlem
Jag tror att Tor hämtade ut 10000 kr för han skulle köpa en röd 740 kombi som han sett i någon tidning. JJ hade köpt bilen för att flytta till Härnösand och nu måste han få pengar till hyran i slutet av maj. Tor vill pruta och det blir bråk. JJ drar. Efter några starköl hemma kokar det över och han åker tillbaka och det blir handgemäng, JJ hamnar i underläge och får tag på yxan. Efter mordet kommer Gerd ut och han tar bort henne också. Den 2 juni kör en pundare förbi med storlek 38 och ser att det finns två dagstidningar i brevlådan. Här kan finnas cash! Pundaren går in i huset, eftersom det är olåst, och letar efter pengar, cigg eller vad fan som helst. Pundaren får tag på ett kreditkort och en pärm med kvitto och drar.
Efter utbildningen i Härnösand får JJ jobb som processoperatör eller underhållstekniker på SKF i Katrineholm (han hade toppbetyg i matte och el) så det förklarar den höga lönen.
Citera
2026-04-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja, något flyr han ifrån i alla fall. Även är det så att psykopater ofta flyttar.

"Detta mönster av att "bryta upp och dra vidare" är en del av den ytliga och ofta parasitära livsstil som förknippas med antisocial personlighetsstörning/psykopati"

Ja, känns rätt träffande om MGM nu är en sån gök. De där namnbytena tycker jag också stämmer in på sorten. Det händer inte ett skit men man kan alltid se till att det dyker upp nya namn och adresser på fönsterkuverten från Soc.

Härjedalsflytten kommer väl i samband med att han kommit över pengar. Vad jag förstår ett arv efter farsan som frigjorts vid morsans husförsäljning. Killen tänker att det blir en nystart om han slår ned pålarna mitt i ingenstans. Så klart tillbaka efter ett par år.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-12 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in