2026-04-10, 23:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har du varit småbarnsförälder vid både 25 och 35 och din sanning därmed blir universell eller chansar du bara?
Jag chansar bara.

Men jag har varit både 25 och 35. Och den fysiska orken och uthålligheten var bättre då även vid brist av sömn.

Så jag killgissar lite. Men andra ord så, ja, det är en universell sanning.
Citera
2026-04-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag säger bara att i en stratifierad avancerad civilisation så är det många som sliter under dig för att du ska ha det nice. Då tycker jag det är absurt att säga att det är ett hemskt liv att ta hand om barn eller föräldrar. Det är omoget och småsint.
Håller med. Jag tog verkligen hand om mina föräldrar och det gjorde mina syskon också efter förmåga. Och, vi har varit behjälpliga med barnbarnen.
Men att skrika om att man har ett arbetarjobb idag är inte ok. Alla kan utbilda sig inom högre utbildning med csn sedan länge.

Sedan säger jag absolut inte att alla SKA utbilda sig. Det finns massor med yrken som inte kräver högskoleutbildning som är grundläggande viktig för vår civilisation. Eller ja, än mer viktig.
Citera
2026-04-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Föräldraledighet i minst 1.5 år på heltid. Och i många yrken har man rätt till 25% föräldraledighet till yngsta barnet fyller 8 år. Vissa yrken till yngsta barnet fyller 12 år.

Om båda föräldrarna jobbar 75% och mamman tex jobbar 7.00-14.00 och pappan jobbar 9.00-16.00. Så underlättar det livet avsevärt.

Det går att lösa och kombinera på ett bra sätt. Så det är inte där skon klämmer.
Jo det är där skon klämmer: idealet i samhället och föreställningen om vad som är ett gott liv.
Citera
2026-04-10, 23:20
Medlem
Citat:
Absolut och det är tydlig effekt:

Barnlöshet.

Du verkar tycka det är okej för du ser barn och familj som ett hemskt liv. Du verkar tycka att ett nice liv är att kvinnan ska få utbilda sig till vad som helst osv. Och då väntar hon med att skaffa barn. Sedan blir hon 35 och kan inte få barn för hon lyssnade på dina råd om att syftet med livet är att utbilda sig.
Jag tycker det är "ok" att kvinnor och män har samma möjligheter i livet ja. En åsikt jag absolut förmedlat till mina söner.

Och som i mitt första inlägg i diskussionen ifrågasätter jag var männen som dessa unga kvinnor ska skaffa alla dessa barn med är. För min erfarenhet är att män likväl som kvinnor vill hinna med en massa innan de börjar fundera på barn.
Citera
2026-04-10, 23:23
Medlem
Citat:
Jo det är där skon klämmer: idealet i samhället och föreställningen om vad som är ett gott liv.

Nej, det är inte där skon klämmer. Inte I att kvinnor utbildar sig och skaffar arbete. Det kan de nämligen göra innan de ens har fyllt 25. Och alltså hinna få små knoddar innan 30, om de har en bra man dvs.

Det har med andra faktorer att göra.
Citera
2026-04-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag har inte skaffat mina barn än och jag har ett perfekt omdöme så tala för dig själv. Hur kan det ens vara möjligt att en man som vill försörja sin kvinna kan vilja vara med just dig. För jag antar att du har en sådan man? Du är ju ett riktigt jävla bottenskrap med skev kvinnosyn som tycker att kvinnor har "dåligt omdöme" för att så få män vill försörja sina kvinnor dag.
Nä, du har fel, jag siktar på män med kvalitet, hellre än män med tattos och stort våldskapital, enkelt...
Lite som när man köper aktier, om dina män du valt gjort det, handlat aktier alltså eller har de alla varit WT ?
Det är kvalitetsbolagen( männen) som är värda att satsa långsiktigt på, att behålla, då vet man vad man får.
Citera
2026-04-10, 23:24
Medlem
Tidö slår till med sin härliga kvinnosyn igen.
Typisk staten propaganda, barnmorskan är köpt likt TV4 av staten för att pressa kvinnor ännu mer. Har aldrig sett en kanal sända så mycket om barn som nu.

Med tanke på hur samhället utvecklas, får dom nog hoppas på något helt evolutionärt/spektakulärt.

Män och kvinnor står ännu längre ifrån varandra idag, och mycket har med politiska åsikter och värderingar att göra. En majoritet av kvinnor är åt vänster, och män åt höger.

Det är KD i spetsen igen, med sina konservativa och kristna värderingar. Först undersöker man om man kan dra in tillgången på preventivmedel, alternativt förbjuda abort helt. Nu vill man dessutom skuldbelägga kvinnor för att vara efterblivna, för dumma för att förstå att dom måste skynda på.med barn. Fräscht 2026.

Dom borde nog läsa lite mer forskningsmaterial. Allt färre kvinnor vill ha barn. Vi talar 24-25% , och 8% hos män. Å andra sidan är det ju.varken män som föder eller tar största ansvaret. Kvinnor har nog börjat inse att det blir ohållbart, med arbete och annat. KD måste hänga med i årtalet vi lever i.
Citera
2026-04-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Nä, du har fel, jag siktar på män med kvalitet, hellre än män med tattos och stort våldskapital, enkelt...
Lite som när man köper aktier, om dina män du valt gjort det, handlat aktier alltså eller har de alla varit WT ?
Det är kvalitetsbolagen( männen) som är värda att satsa långsiktigt på, att behålla, då vet man vad man får.
Män är våldsamma och impulsiva. Män tar livet av sig trots att andra behöver dem. Att satsa på en man är alltid ett vågspel. Men lycka till!
Citera
2026-04-10, 23:29
Avslutad
Men snälla nån, alltid samma visa. "Det föds för få barn", "kvinnor måste tänka om", "kvinnor måste föda fler barn" osv osv

Ge unga tjejer mellan 18-30 en medborgarlön då, så de slipper stressa över pengar och känner ekonomisk trygghet. Det borde vara inkluderat i samma mening som "kvinnor måste föda fler barn"

Då hade unga kvinnor sluppit stressa på med utbildning och jobb och kunnat ta det vid 35-45.

Så hade killen(pappan) kunnat plugga och börja jobba under tiden barnen var små och sen hade han tagit huvudansvaret för hemmet och barnen när barnen varit lite äldre och så hade kvinnan(mamman) pluggat och börjat jobba.

Problemet är bara att män är knappt redo för barn vid 50 ens.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-10 kl. 23:32.
Citera
2026-04-10, 23:31
Medlem
Finns många förklaringar till lågt barnafödande, och här är några:

- Könsrollerna har suddats ut. Kvinnor ska utbilda sig länge, festa, åka 2 varv runt jorden och göra karriär.

- Ekonomin går dåligt. Förut kunde 1 man försörja en hel familj med 3-4 barn. Idag krävs det att båda jobbar.

- Förändrad kultur, både män och kvinnor värdesätter inte familjen på samma sätt. Alla får lov att vara gay, knäpp, avvikande osv. Att skaffa barn är inte längre en självklarhet.

- Sociala medier pressar på om att det perfekta livet är festerna i Dubai, Indonesien, backpack i Sydamerika osv. Det viktigaste är pengar och äventyr numera. Att bo i radhus och ha 4 ungar är inte längre drömmen. Det snarare gör att man kommer längre ifrån det perfekta TikTok-influencer-livet.
Senast redigerad av KallesKulor 2026-04-10 kl. 23:33.
Citera
2026-04-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det beror ju på vad man lägger i begreppet "frigörelse". Här på flashback talas det bland vissa om att senaste (jag minns inte ens vilken) vågen av feminism är en del i problemen mellan könen. Och den är jag inte ens bekant med. Jag har inte en susning. Och jag skiter fullständigt i det ärligt talat. Förutom att det är så himla trist att se att kvinnor och män - eller tjejer och killar - blivit såna fiender. Jag kan verkligen inte förstå det där.

Jag har alltid haft enorm behållning av både killar och tjejer och vill nog egentligen inte sätta mig in i det för djupt. Det är inte sunt att de båda könen lyckats sätta upp såna fåniga hinder emellan varandra när vi egentligen kan ha det så härligt oss emellan.

Jag låter kanske naiv men så tänker jag.
Exakt, när det blivit så stora motsättningar, ser vi ju här, i tråden om inte annat.
Ja något i vårt samhälle har byggt upp murar mellan kvinna och man.
Inte ens det mest basala fungerar längre, livets mening, att fortplanta oss...
Man kan undra vad, i andra samhällstyper och religioner tycks det fungera, men när de kommer till Sverige, Europa, Väst ändras deras beteende också, om än långsamt.
Citera
2026-04-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag tror det beror på att vi lever i ett samhälle där kompromisser, "gott nog" och att låta barnen finna sin egen väg ses som ett misslyckande. Det är ju bara att läsa vad folk skriver, att de önskar ha allting på plats (utbildning, fint jobb och stort boende) innan barn ens kan komma på tal. Detta samtidigt som barn saknar behov av mer än grundläggande materiel trygghet och en kärleksfull familj.

Man behöver inte ha varit småbarnsförälder för att inse att orken försvinner med tiden. Och kanske inte bara orken utan även jakten på det sociala som är så viktigt för ett fungerande föräldraskap.

En del av hans poäng kan ju även vara att vissa yrken är absolut vitala i ett modernt samhälle, ett av dessa vitala yrken är bajsrensare. Många akademiska yrken har betydligt lägre värde, i vissa fall direkt negativt sådant.
Jag är den första att hålla med. Är arbetarklassbrud i grunden och uppväxt bland rediga arbetare. Flunmade förvisso runt en hel del år men tog mig samman och valde en utbildning som gav fil kand och yrkesexamen. Ser absolut att det finns massvis med helt livsviktiga yrken där inga högskolestudier behövs. Tycker snarare att kraven för för att få jobb -akademiska studier - bör sänkas. Det har blivit helt rubbat med detta överskolade samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in