2026-04-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, Allgéns vän förlorade alltså jobbet, blev svartlistad i hela Sverige och tvingades fly till Norge – för att han en vid ett enda banalt tillfälle lät Allgén sköta en diabildsprojektor under ett föredrag. Det är inte bara absurt, det är ett exempel på ett otäckt och organiserat förtryck vars tentakler letade sig in in i alla skrymslen och vrår. Läkarna skulle inte tro att de kunde komma undan och leva i ro, och inte heller någon som verkade stå på läkarnas sida.
Du tror inte det kan vara ett resultat av stelbent svensk byråkrati snarare än infiltration? Det står faktiskt på papper att TA har styckat da Costa och att då i offentlig tjänst hålla föredrag med TA är nog inte den bästa idén.
Citera
2026-04-10, 12:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Allt det förekommer i dokumentären och är inga nyheter för mig, förutom förskolan.
Varför skulle de inte vilja tala om eventuella hot så det kommer ljus på vilka det är som är drivande mot dem?
Ja, så då är du således medveten om att vad läkarna utsattes för var betydligt värre än att enbart vänner och bekanta bröt kontakten och att deras yrkesliv raserades. Därutöver pågår detta övergrepp fortfarande eftersom de inte har fått någon officiell upprättelse eller kompensation.

Ur den aspekten anser jag att det är aningen förmätet att ifrågasätta varför Härm väljer att leva undandraget och antyda att det enbart handlar om hjärnspöken. Huruvida skälen till detta agerande är högst reella eller ej vet inte jag och antagligen inte du heller. Vad som däremot är en realitet är att när Härm deltog som expert i en helt annan rättsprocess under 2010-talet blev han uthängd av en kvällstidning. Uppenbarligen kunde Härm åtminstone då inte delta i offentligheten utan att bli exponerad.

Jag vet som sagt inte ifall Härm och Allgén blivit hotade, men ser det som sannolikt med tanke på den hysteriska stämningen. Eventuella hot kan ha varit anonyma.

Av alla märkliga aspekter i detta unika fall är det faktum att en person som blivit demoniserad i årtionden föredrar att hålla sig i skymundan bland det minst aparta.
Citera
2026-04-10, 12:59
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Anser och anser, men om man får komma med en gissning så också där runt den 18-21 juni eftersom det stämmer någorlunda överens med hundägarens första observation av säckarna på FP1.
Med stor sannolikhet ja men självklart går det inte att utesluta att datumen kan "diffa" med någon dag hit och dit.
Nu har du Marjasinklippt igen. Du är fullt medveten om att det jag frågar dig handlar om huruvida du fortfarande står bakom ditt förtal av läkarna, oavsett hur många gånger du klipper bort mina frågor.

Det är i och för sig belysande för eftervärlden att se 80-talets masspsykos och tunnelseende i koncentrerad form. Den som frågar sig hur da Costa-utredningen spårade ur kan bara läsa dina inlägg, krydda med lite homofobi, aidsskräck och videovåld för att uppleva den klaustrofobiska, folkhemska nymoralismen. Detta var den intellektuella nivån.

Så jag frågar dig ånyo ifall du fortfarande står bakom vad du tidigare skrivit i bland annat dessa inlägg:
Citat:
Tycker personligen att det är underligt att så många är engagerade i läkarnas kamp för 40 miljoner i skadestånd.

Vi kan vara överens om att mycket har skötts dåligt men det hindrar inte att läkarna faktiskt är inblandade i Da Costas död.

Citat:
Haha..........det finns bara två personer i Sverige som är insyltade på en herrans massa punkter i detta brottsfall och det är Härm och Allgen.

Citat:
Det är mycket trevligt att det finns vettiga människor härinne som vågar ta en debatt med marodörerna som hela tiden ska helgonförklara läkarna.

Jag är själv helt övertygad om att Härm är skyldig.

Citat:
Bilden klarnar av en farlig och störd person vars brott tenderar att bli värre och värre med tiden.

Nån som vet vad Härm lever för liv idag ?
Nå? Är detta fortfarande din uppfattning? Det är en mycket enkel ja eller nej-fråga. Både du och jag vet att du inte kommer att besvara den. Både du och jag vet att det är mycket talande att du inte förmår göra det.
Citera
2026-04-10, 13:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeenie
Alltså jag tror att om du är en normalt intelligent, empatisk person oavsett kön så tycker du att detta fallet är fel! Sen om kvinnor ibland tycker att "det är rätt åt män" är något heeeelt annat.

Jag blir upprörd men vad kan man göra? Man har ju liksom sitt liv med hämtningar och matlagning.
Att "rösta rätt" hjälper ju inte heller.
I dokumentären gjorde ju Morgan politik av frågan.
Osmakligt.
NÄ vi borde göra nån form av upprop mot rättshaveriet. Typ ni på flashback kan ju sköta mordutredningarna istället!
Morgan verkar följa Kristerssons exempel, så här skrev Ulf Kristersson när Kevinfallet var aktuellt:
Faktum är att bröderna har lämnat in sin ansökan om det som kallas ”ex gratia-ersättning” för mer än ett halvår sedan. Den här regeringen har varit långsam i åtta års tid. Nu har de chansen att visa beslutsamhet. Om inte regeringen gör det nu, så kommer en regering som jag leder göra det efter valet. Detta handlar inte om politik utan om att staten tar ansvar när staten har misslyckats.
https://www.facebook.com/UlfKristerssonM/posts/ingen-kan-ha-l%C3%A4mnats-ober%C3%B6rd-av-fallet-kevin-och-de-tv%C3%A5-br%C3%B6derna-som-misst%C3%A4 nktes/507021630782938/?_rdr

En repris alltså av läget inför valet 2022 men med ombytta roller så att säga (det känns nästan som Morgan ger igen), det blev både ursäkt och skadestånd innan valet så nu är det upp till bevis statsminister Kristersson, innan valet ställer till det (för honom).

Apropå "långsamhet" som Kristersson var inne på så dröjde det "bara" 4-5 år efter att rättsskandalen uppdagades i Kevinfallet innan upprättelsen kom, här handlar det om minst 25 år (Per Lindebergs bok kom ut 1999) så nu börjar det väl ändå vara dags att agera.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-04-10 kl. 14:33.
Citera
2026-04-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Mentalitetsmässigt så fanns det nog flera samverkande faktorer som bidrog till denna "perfect storm" vid 80-talets mitt:

• det gamla klasshatet, där rika och mäktiga personer i den politiska vänsterpopulismens ögon gärna framställdes som skurkaktiga, ondskefulla, perversa osv. Jfr. jargongen mot "borgare" i tidens konstnärsradikala retorik. Att vara en "bra samhällsborgare" var därmed inte någon trygghet, snarare tvärtom.

• behovet av en feministisk nytändning. Den formella politiska och ekonomiska ojämlikheten tedde sig väsentligen åtgärdad, men enligt "institutionens" lagar måste man nu identifiera ett nytt problem. Därför började man fantisera om att hela samhället byggde på ett existentiellt kvinnohat där män systematiskt utnyttjade, hatade, plågade och mördade kvinnor och barn. Jfr sociologen Eva Lundgrens texter eller just Hanna Olssons bok om styckmordet (eller för den delen Stieg Larssons senare världssuccéer på samma teman).

• medias pågående anpassning till en kvinnlig publik. Både förlagsvärlden och etermedia satsade under dessa år alltmer på att sälja till en kvinnlig målgrupp – det har sagts att det var skickligheten i denna vändning som fick den tidigare ganska gråtrista sossetidningen Aftonbladet att passera Expressen och bli Sveriges största dagstidning. "Styckmordet" var en storsäljande produkt med dess aspekter av sexuellt hot och våld som kvinnor naturligt nog är lyhörda för, och få eller inga journalister/publicister var därför redo att stå emot drevet.

• den Foucaultinspirerade "maktanalys" som vid denna tid ersatte den dogmatiska marxismen i universitetsvärlden. Särskilt "obducenten" och hans vetenskapliga rättsläkarmiljö var en perfekt symbol för den postmoderna misstänksamheten mot den västerländska vetenskapen och "kliniken" som ett instrument för makt, övervakning och kontroll.

Otroligt bra skrivet!
Citera
2026-04-10, 14:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Samma här. Tittar nu på SVT:s serie som väcker många tankar. Undrar vilka av huvudpersonerna som inte medverkar i intervjuer där som fortfarande lever. Mamman till exempel, hade varit intressant att höra vad hon säger idag.

Ja det skulle vara väldigt intressant att få höra mamman uttala sig men det kommer knappast att inträffa av flera olika anledningar.

Barnet är samtidigt vuxet sen många år tillbaka och måste rimligtvis ha sina funderingar och frågor men även där lär vi mötas av tystnad.

Det är väl dessutom rätt få människor idag som fäster någon större tillförlitlighet till "barnets berättelse" som uttolkades av mamman men betyder det samtidigt att de andra vittnena i utredningen faller bort per automatik?

Varken fotohandlarparet, jägmästaren eller den kvinnliga polisen MR talade om något barn i sina vittnesmål, det enda vittne som sade sig ha sett ett barn (i barnvagn) var väl hunddamen?
Citera
2026-04-10, 14:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Nu har du Marjasinklippt igen.

Det är i och för sig belysande för eftervärlden att se 80-talets masspsykos och tunnelseende i koncentrerad form. Den som frågar sig hur da Costa-utredningen spårade ur kan bara läsa dina inlägg, krydda med lite homofobi, aidsskräck och videovåld för att uppleva den klaustrofobiska, folkhemska nymoralismen. Detta var den intellektuella nivån.

På vilket sätt spårade da Costa -utredningen ur?

Om du menar den märkliga missen att inte utreda det sista säkra vittnet på Östermalm efter endast två relativt korta förhör så håller jag med dig eftersom det är en välkänd polisiär erfarenhet och en vanlig utredningstaktik att den person som sist hörs som "vittne" i en utredning ofta är den huvudmisstänkte men här har man frångått denna oskrivna regel.

Anser inte du att det är väldigt märkligt att det är så få som vill diskutera denna märkliga sorti ut ur utredningen?

Du brukar själv ofta vilja diskutera ovidkommande bifigurer som Vinof och Gonerka som inte ens var i närheten av BO i anslutning till hennes försvinnande men varför vill du aldrig diskutera det sista säkra vittnet på Östermalm?

Du nämner även videovåld och aidsskräck i ditt inlägg, du känner kanske till att det fanns en liten videobutik i mitten av Malmskillnadsgatan på 80-talet? Där inne fanns det små enmansbås där man kunde avnjuta diverse filmer men vad gäller aids på den tiden så tänkte nog alla att "det händer inte mig"

Skicka PM om du vill veta mer om den där videobutiken!
Citera
2026-04-10, 15:03
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Mentalitetsmässigt så fanns det nog flera samverkande faktorer som bidrog till denna "perfect storm" vid 80-talets mitt:

• det gamla klasshatet, där rika och mäktiga personer i den politiska vänsterpopulismens ögon gärna framställdes som skurkaktiga, ondskefulla, perversa osv. Jfr. jargongen mot "borgare" i tidens konstnärsradikala retorik. Att vara en "bra samhällsborgare" var därmed inte någon trygghet, snarare tvärtom.

• behovet av en feministisk nytändning. Den formella politiska och ekonomiska ojämlikheten tedde sig väsentligen åtgärdad, men enligt "institutionens" lagar måste man nu identifiera ett nytt problem. Därför började man fantisera om att hela samhället byggde på ett existentiellt kvinnohat där män systematiskt utnyttjade, hatade, plågade och mördade kvinnor och barn. Jfr sociologen Eva Lundgrens texter eller just Hanna Olssons bok om styckmordet (eller för den delen Stieg Larssons senare världssuccéer på samma teman).

• medias pågående anpassning till en kvinnlig publik. Både förlagsvärlden och etermedia satsade under dessa år alltmer på att sälja till en kvinnlig målgrupp – det har sagts att det var skickligheten i denna vändning som fick den tidigare ganska gråtrista sossetidningen Aftonbladet att passera Expressen och bli Sveriges största dagstidning. "Styckmordet" var en storsäljande produkt med dess aspekter av sexuellt hot och våld som kvinnor naturligt nog är lyhörda för, och få eller inga journalister/publicister var därför redo att stå emot drevet.

• den Foucaultinspirerade "maktanalys" som vid denna tid ersatte den dogmatiska marxismen i universitetsvärlden. Särskilt "obducenten" och hans vetenskapliga rättsläkarmiljö var en perfekt symbol för den postmoderna misstänksamheten mot den västerländska vetenskapen och "kliniken" som ett instrument för makt, övervakning och kontroll.
Du nämner ett antal ideologiska figurer som många bedömare greppat efter för att snabbt och enkelt bilda sig en åsikt i sakfrågan. Det du kallar behov av feministisk nytändning var - och till stora delar är - en av många försanthållen och oomkullrunkelig beskrivning av världen à priori all faktakontroll och empiriska undersökningar. Det är en primitivt strukturerad tanke, rent banal.

Att kolumnisterna i kvällstidningsspalterna och andra kulturpersonligheter av motsvarande intellektuella klenvirke attraheras av sina egna berättelser må vara en sak. Att domstolen snubblar in på samma arena är utomordentligt olyckligt och upprörande. De hade ju att faktiskt göra reda av det empiriska materialet och peka på alla brister i insamling och analys.
Citera
2026-04-10, 15:12
Medlem
Baisers avatar
Tragiskt att dottern ännu inte tagit kontakt med TA ännu.
Riktigt tragiskt.
Senast redigerad av Baiser 2026-04-10 kl. 15:18.
Citera
2026-04-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Morgan verkar följa Kristerssons exempel, så här skrev Ulf Kristersson när Kevinfallet var aktuellt:
Faktum är att bröderna har lämnat in sin ansökan om det som kallas ”ex gratia-ersättning” för mer än ett halvår sedan. Den här regeringen har varit långsam i åtta års tid. Nu har de chansen att visa beslutsamhet. Om inte regeringen gör det nu, så kommer en regering som jag leder göra det efter valet. Detta handlar inte om politik utan om att staten tar ansvar när staten har misslyckats.
https://www.facebook.com/UlfKristerssonM/posts/ingen-kan-ha-l%C3%A4mnats-ober%C3%B6rd-av-fallet-kevin-och-de-tv%C3%A5-br%C3%B6derna-som-misst%C3%A4 nktes/507021630782938/?_rdr

En repris alltså av läget inför valet 2022 men med ombytta roller så att säga (det känns nästan som Morgan ger igen), det blev både ursäkt och skadestånd innan valet så nu är det upp till bevis statsminister Kristersson, innan valet ställer till det (för honom).

Apropå "långsamhet" som Kristersson var inne på så dröjde det "bara" 4-5 år efter att rättsskandalen uppdagades i Kevinfallet innan upprättelsen kom, här handlar det om minst 25 år (Per Lindebergs bok kom ut 1999) så nu börjar det väl ändå vara dags att agera.

Intressant och tack för infon!
Han kommer ju vänta tills närmare valet och stå och flina.
Finns exakt Noll anledningar att vänta. Det är bara att rassla ihop pappern på måndag. Boka fin lokal, middag med kungen och ståhej senast fredag till veckan.
Citera
2026-04-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamemeritus
Otroligt bra skrivet!

Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Tragiskt att dottern ännu inte tagit kontakt med TA ännu.
Riktigt tragiskt.

Ja det är sorgligt. Modern har väl vaskat huvudet rejält på den lilla flickan. Vilket yrke hade modern? Socionom?
Citera
2026-04-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
...
Därutöver blev Härm även anklagad för sin före detta hustrus död, hans son tvingades bort från förskolan eftersom andra föräldrar misstänkte att han hade aids och jag är övertygad om att både Härm och Allgén utsatts för hot som de kanske inte vill tala om offentligt. Som jag tidigare påpekat i denna tråd hängdes Härm ut i en kvällstidning så sent som under 2010-talet enbart för att han ställt upp som expert i en rättegång.
...
Det där var nyheter för undertecknad. Trodde mig läst det mesta i fallet. Vilken rättegången är det som du syftar på här? Finns där något mål-nr från domstol eller FUP i dina gömmor?Mycket tacksam för PM i den händelse att det inte ärnågot du känner dig bekväm med att lufta i tråden! /N
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in