2012-02-04, 02:59
  #5977
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hela tre domstolar har kommit fram till att läkarna har styckat Da Costas kropp.

Men, var inte dom där C-A Spak & I Westlander kvacksalvare? Detta faktum är väl bevisat, eller?
Är inte det ställt utom allt rimligt tvivel?
Citera
2012-02-04, 03:02
  #5978
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Det är impopulärt att idag tro på läkarnas skuld.

Kan förstå om folk är upprörda över medias roll i det hela, när det begav sig, och annat som rört fallet, som kan rubriceras som dåligt, men det är ju inte detsamma som att dom åtalade varit oskyldiga för det.

Tycker personligen att det är underligt att så många är engagerade i läkarnas kamp för 40 miljoner i skadestånd.

Vi kan vara överens om att mycket har skötts dåligt men det hindrar inte att läkarna faktiskt är inblandade i Da Costas död.
Citera
2012-02-04, 03:05
  #5979
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Mediemordsfolket vet innerst inne att läkarna kommer aldrig någonsin att få någon resning eller något skadestånd, just därför blir dom alltmer desperata med tiden.

Brottsoffret Catrine ska inte glömmas bort, hon är den enda som det är synd om i detta fall.
Hela tiden är det så förbannat synd om läkarna enligt vissa debattörer, sorgligt minst sagt.

Tror det hade varit annat ljud i skällan om två prostituerade kvinnor kämpat för upprättelse,
efter att tidigare ha varit anklagade för att ha dödat och styckat en läkare...Lindeberg hade
inte skrivit en bok om det. Men, nu blev hans manlighet så sårad av HOs bok att han kände
att han bara måste "ge igen".
Citera
2012-02-04, 03:07
  #5980
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vi kan vara överens om att mycket har skötts dåligt men det hindrar inte att läkarna faktiskt är inblandade i Da Costas död.

Absolut.
Citera
2012-02-04, 03:08
  #5981
Medlem
LilleGrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Ja, det känns ju smått orättvist att betraktas som ett troll, bara för att man tycker olika.
Men, det är inte värre än att man kan ta det med ro ändå. Borgnäs borde ju rentav vara
ett "UFO", enligt hans kritiker.

Jag tror i alla fall att CC-gruppen inte kommer någonstans i sitt sökande efter "den verklige mördaren"...tyvärr.

Jag vet inte om det finns någon CC-grupp, men Torges utredning pågår. Om han kommer att lösa fallet eller ej kan man inte veta ännu. Men hypotetiskt - som mvagrippa skrev - skulle det också kunna vara så att NÅGON som vet något ger sig tillkänna först när brottet är preskriberat. Det som hittills publicerats av Torges utredning pekar på att Catrine mördades (eller dräptes eller dog av en olyckshändelse i samband med knark) och sedan styckades av en eller flera inblandade. I den miljön av knarkare och fängelsekunder "golar" man ogärna, men saker och ting kan förändras då brottet preskriberats och gärningsmannen kanske är död. Torges upptäckt att Saba Selassie mörkade att hon var tillsammans med en man vid sista mötet med Catrine den 15:e juni KAN betyda att hon skyddar den mannen. Han behöver inte för den skull vara en mördare, men kanske visste de något och ville inte bli indragna. Detta är en ren spekulation, men PONERA att Catrine blev bragt om livet av någon i just den knarkarmiljö som hon rörde sig i. Om fallet lösts och det visat sig vara så hade det bara blivit en liten notis i pressen. Inte ens feministerna skulle ha brytt sig om det.

Lawnmoverman - om detta så småningom skulle visa sig vara fallets lösning - kommer du då att be läkarna om ursäkt för all den dynga du spritt om dem?
Citera
2012-02-04, 03:48
  #5982
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrille
Jag vet inte om det finns någon CC-grupp, men Torges utredning pågår. Om han kommer att lösa fallet eller ej kan man inte veta ännu. Men hypotetiskt - som mvagrippa skrev - skulle det också kunna vara så att NÅGON som vet något ger sig tillkänna först när brottet är preskriberat. Det som hittills publicerats av Torges utredning pekar på att Catrine mördades (eller dräptes eller dog av en olyckshändelse i samband med knark) och sedan styckades av en eller flera inblandade. I den miljön av knarkare och fängelsekunder "golar" man ogärna, men saker och ting kan förändras då brottet preskriberats och gärningsmannen kanske är död. Torges upptäckt att Saba Selassie mörkade att hon var tillsammans med en man vid sista mötet med Catrine den 15:e juni KAN betyda att hon skyddar den mannen. Han behöver inte för den skull vara en mördare, men kanske visste de något och ville inte bli indragna. Detta är en ren spekulation, men PONERA att Catrine blev bragt om livet av någon i just den knarkarmiljö som hon rörde sig i. Om fallet lösts och det visat sig vara så hade det bara blivit en liten notis i pressen. Inte ens feministerna skulle ha brytt sig om det.

Hypoteser och spekulationer är vad detta är, ja. Och vad ska man säga om Torges "upptäckt"
mer än att det också är en ren gissningslek, mer eller mindre? Allt detta behöver inte vara annat än ett enda långskott i mörkret. Hävdar inte att detta scenario är helt otänkbart, för det är det absolut inte, men jag tror inte alls på det. Känns inte alls som att det "bara" skulle handla om ett gäng knarkare tillika kåkfarare, där något gått snett och...nej, jag tror inte att dom här individerna skulle ge sig på att skära ut könsorgan, anus, tömma bukhålan och skära bort brösten...nej, det verkar vara någon som är mer "sofistikerad" än ett gäng narkomaner. Känns klart mer som att vi har med en sexmördare att göra här. Säckarna skulle hittas av någon förr eller senare, dessutom. Dom delar som aldrig påträffats (huvud med hals, inälvor, genitalier) var det inte heller meningen att dom någonsin skulle hittas. Det får i alla fall jag ett starkt intryck av.

CC = Cold Case
Citera
Cousin Cocaines avatar

Moderatormeddelande

Postat av Cousin Cocaine 2012-02-04, 09:47
Medlem
Har ni svårt att vistas i samma tråd så använd ignorefunktionen för helvete. Trollanklagelser och OT-tjafs kommer att belönas med varningar.

/Moderator
2012-02-04, 11:00
  #5984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tycker personligen att det är underligt att så många är engagerade i läkarnas kamp för 40 miljoner i skadestånd.

Vi kan vara överens om att mycket har skötts dåligt men det hindrar inte att läkarna faktiskt är inblandade i Da Costas död.

Det har väl inte med pengarna att göra. Varför hänger du upp dig på det? Har du fördomar om "patriarkatets" girighet eller är det bara så du skulle bete dig? Det finns ingen person förutom läkarna som skulle ha något att vinna på att de fick 40 miljoner i skadestånd. Däremot finns det ett rättssäkerhetsperspektiv i den här frågan som har betydelse för var och en i detta land. Man ska inte behöva bli utsatt för det som dessa personer har fått utstå under de rådande omständigheterna.

Jag tror egentligen att de flesta vill att det blir klarlagt vad som skett. Punkt slut!
Eftersom de som här kallas för mediemordsfolket anser att det inte finns något som pekar mot att läkarna är inblandade, är det väl inte så märkligt att man anser att de ska få upprättelse. Och med upprättelse så menar jag då personlig upprättelse, att staten medger att det har begåtts grova kränkningar i den rättsliga behandlingen av läkarna.
Att läkarna har stämt staten är i första hand ett juridiskt taktikdrag eftersom de hade nått vägs ände när det gällde resning i själva mordfallet. Att siffran blev 40 miljoner har nog att göra med hur mycket ersättning som är gängse norm för närmare 30 års "lidande" och eftersom det inte är så vanligt med sådana skadeståndsfall har man fått göra en egen beräkning av vad skadan är värd rent ekonomiskt. Om de skulle få rätt tillslut är det möjligt att skadeståndsbeloppet justeras.

Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Tror det hade varit annat ljud i skällan om två prostituerade kvinnor kämpat för upprättelse,
efter att tidigare ha varit anklagade för att ha dödat och styckat en läkare...Lindeberg hade
inte skrivit en bok om det. Men, nu blev hans manlighet så sårad av HOs bok att han kände
att han bara måste "ge igen".

Rena spekulationer. Det har väl skrivits böcker om och tagits ställning för personer på samhällets bakgård som har blivit utsatta för juridiska kränkningar. Quick är ett sådant fall och det finns fler.
Tänk att PL lyckades hålla sig från att skriva den här boken i hela 8 år. Det är ju rätt starkt...om han nu blev så sårad. Faktum är att hur mycket man än försöker få detta till en könskamp så är ändå
"bara" ett ouppklarat rättsfall.
Jag tror att debatten skulle må bra av att skiljas från saker som "könsperspektiv", "könsmaktsordningar", och andra ovidkommande genusfaktorer som egentligen bara har som effekt att fokus flyttas från rättsfallet Catrine da Costa till den politiska hävstången Catrine da Costa. Det skulle gagna både Catrine, och hennes levande anhöriga, och de båda läkarna.
__________________
Senast redigerad av JonesK 2012-02-04 kl. 11:02.
Citera
2012-02-04, 11:27
  #5985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[...] 1. Du vet mycket väl att dessa trådar du pratar om HAR INGENTING med varandra att göra. [...]Håll dig till debattämnet HÄR tack som är Da Costa.

[...]

2. Med största sannolikhet har Catrine mördats och alla vitala organ är borttagna just för att rättsläkarna inte ska kunna fastställa dödsorsaken.

Härm hade stor kunskap om detta.

1. Jämförelsen säger något om din (bristande) förmåga att analysera trovärdighetsproblem.

2. Folk med allmänbildning har också sådan kunskap. Härm är mycket långt ifrån unik vad gäller det. (Men att han är rättsläkare är förstås lite kittlande för den psykofarmakaknaprande pöbeln.)
Citera
2012-02-04, 11:32
  #5986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Nja, tre domstolar tyckte ju dom var överbevisade om att ha styckat Catrines kropp.

Nåja, bara en av dem var en brottmålsdomstol men samtliga domstolar var påverkade av den mediainducerade masspsykosen.

Du har ju själv gett uttryck för tvivel kring Helins gärningsbeskrivning som ger läkarna endast två timmars handlingsutrymme. Och det är dessa två timmar som domstolarna har trott på.

Hur förklarar du det?

Har du något eget gärningspåstående, där du kan ange bestämd gärningsman, bestämd tid och plats och bestämt tillvägagångssätt för mordet på da Costa?
Citera
2012-02-04, 11:35
  #5987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Kan tänka mig att Allgén är oskyldig och att Härm (som jag fortfarande kan tänka mig är skyldig) hade på många sätt flyt (och samtidigt otur), när TA blev indragen. TAs hustru ogillade Härm från första början och när det gick upp för henne att Härm häktats, så trodde hon att hennes make kunde vara inblandad och resten är som bekant historia.

Och jag kan tänka mig att den som lämnade in fotona för framkallning i en fotobutik i Solna var någon annan (än TA).

Så, det kan mycket väl vara så att TA behöver få upprättelse.

Låt säga att fotohandlarparet Schröder (men inte dess personal) har tagit del av fotografier på styckad människokropp, hur vet vi ens att det var ca Costas kropp på dessa foton?
Citera
2012-02-04, 11:44
  #5988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[...]

Avsaknad av läkarnas DNA på fyndplatserna betyder inte att dom är friade, spår av deras DNA kan ha blivit förstört i sommarvärmen eller vid lagringen av bevismaterialet.

I den normala världen så betyder avsaknad av läkarnas dna och annan bevisning på fyndplatsen att det inte finns någon påvisbar koppling mellan läkarna, fynden (kroppsdelarna, säckarna m.m.) och platsen.

Det om något talar med friande verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in