2026-04-10, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag undrar alltid var alla män är som vill befrukta dessa kvinnor. För enligt min erfarenhet är det inte bara kvinnor som vill göra annat mellan 20 och 35, männen vill också studera (några av dem iallafall), starta en karriär, festa, resa och fixa boende innan de ens tänker på att bli förälder.

Aristoteles löste detta dilemma för över 2400 år sedan. Han drog helt enkelt slutsatsen att det bästa äktenskapet var mellan en 18-årig kvinna och en 35-åring man, eftersom båda var på toppen av sina respektive liv. Mannen hade hunnit göra militärtjänst, etablera sig inom sitt valda yrke, skaffa sig ekonomiska resurser, samt olika former av erfarenhet. Kvinnan var i början av sin mest fertila ålder, och om de skaffade barn så skulle hon vara en pigg och ung 20-25-åring när barnen var små. Idag är det tyvärr istället vanligt att folk gör en Macron.
Citera
2026-04-10, 19:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.

Män bör inte heller vänta för länge pga risk för sämre spermiekvalitet.
Citera
2026-04-10, 19:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Inte så jävla konstigt då alla tjatar om att utan minst tre år gymnasium, tre år högskola och sen två på universitetet så är man inget värd.
Redan där är man då 23 bast innan man ens har kommit ut på arbetsmarknaden. Det tar sen tre år att få ett jobb då den långa fina utbildningen var inget värd om man inte hade minst tio års erfarenhet i yrket.
När man sen fått ett jobb och man förverkligat sitt liv så är man minst 30 år, då är det dags att börja jaga någon att bygga familj med. Då man inte går på krogen utan sitter hemma och kollar tiktok hela dagar så tar det tre år innan första hugget finns på kroken som efter ett år upptäcks är ett skithugg så nytt ska raggas och med lite tur som medelålders så hottar du något ok när du är 35 år innan du lyckats stadga dig.
Barn snabbt som fan och ute vid 37 och sen ensamstående igen vid 38. Bara lägga ner och räkna med att åldras som singelmorsa ensam.

Förr gick folk på krogen när de fyllde 18, blev fulla som aprövar och drog hem något halvdant skadat gods som oturligt nog blev gravid och sen var det bara att stå sitt kast och njuta av livet när ungen flyttade hemifrån och du då var runt 30, för varje extra barn så lägg till ca fem år😆
Citera
2026-04-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Väntar och väntar. Du ska studera, fixa jobb, bostad och när du har allt det där så försvårar dyra levnadskostnader och hög belåning realistiska tankar om att skaffa barn. Barn är inte billigt.

Barn är väldigt billigt, i synnerhet småbarn och man får dessutom bidrag för varje månad tills 18år!

En hund är ju t.o.m dyrare att ha de första 10 levnadsåren.

Nyfiken var det här kommer ifrån då det är ett vanligt påstående som kommer flygandes.
Citera
2026-04-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tror inte att en 35-årig kvinna räknar sig som "gamling".
Om Du jämför hur kvinnor i den åldern ser ut idag med kvinnor i den åldern för 50 år sedan framgår att nutida kvinnor uppfattar sig som yngre (än den biologiska klockan anger).
Biologiskt är dom dock gamla.
Det är inte många år kvar när du är 35 årig kvinna att skaffa barn. Chansen att lyckas är lägre och risken för komplikationer betydligt högre båda för mamman och barnet.
Så om en 35 årig kvinna inte har förhållande redan börjar det bli bråttom. Fler missar tåget nu än tidigare.
Citera
2026-04-10, 19:22
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Biologiskt är dom dock gamla.
Det är inte många år kvar när du är 35 årig kvinna att skaffa barn. Chansen att lyckas är lägre och risken för komplikationer betydligt högre båda för mamman och barnet.
Så om en 35 årig kvinna inte har förhållande redan börjar det bli bråttom. Fler missar tåget nu än tidigare.

Ja, det är det jag menar.
Hysterin kring att både se ut och vara "ungdomlig" får nog en del kvinnor att förneka sin biologiska klocka.
Citera
2026-04-10, 19:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?

Det stämmer nog.

Mycket av detta tas upp här i Stephen J. Shaw´s 2 timmars dokumentär Birthgap

En oddysee´ där han besöker 24 länder , och har tagit 4 år att sätta ihop.

Enligt min mening den definitiva auktoriteten i undersökande journalistilk i det här ämnet. Att kvinnor väntar för länge med att skaffa barn, är bara en av många olika anledningar

https://www.youtube.com/watch?v=m2GeVG0XYTc
Citera
2026-04-10, 19:30
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att en 35-årig kvinna räknar sig som "gamling".
Om Du jämför hur kvinnor i den åldern ser ut idag med kvinnor i den åldern för 50 år sedan framgår att nutida kvinnor uppfattar sig som yngre (än den biologiska klockan anger).
Jo en 35-årig kvinna räknar sig som tant
Citera
2026-04-10, 19:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerati6565
Jo en 35-årig kvinna räknar sig som tant

Knappast.
Det finns 50-åriga, t.o.m 60-åriga kvinnor som kallar sig för "tjej".
🙄
Citera
2026-04-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det har jag då aldrig varit med om

Jadu, vad i helvete ska vi med annat folk med? Lika bra att isolera sig i en stuga i skogen.

Vad det exploderat med dessa barnlöshetstrådar här! Jag har då faan knappt stött på en kille i mitt liv som propsat på ungar. När jag sagt att det är uteslutet så har de sagt något i stil med ok. Sen talades det inte mer om det. Men här på flashback tycks det pepprat med killar som vill bli småbarnsföräldrar. Märkligt.
Har du aldrig varit med om en man som försörjer familjen?
Då har du valt fel män, då är ditt omdöme dåligt, så skyll dig själv...
Citera
2026-04-10, 19:40
Bannlyst
Citat:
Knappast.
Det finns 50-åriga, t.o.m 60-åriga kvinnor som kallar sig för "tjej".
🙄
Haha, nej det är de inte
Citera
2026-04-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Har du aldrig varit med om en man som försörjer familjen?
Då har du valt fel män, då är ditt omdöme dåligt, så skyll dig själv...
Skulle aldrig vilja göra mig beroende av en enda människa för mitt uppehälle eller något annat monetärt. Har alltid föredragit och skattat min självständighet högre.
Så mitt omdöme har fungerat helt enligt mina värderingar, tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in