Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Hmm, kryptiskt uttalande:
Menar han att MGM har rötter i Västernorrland? Modern hade visst anknytning till Gnarp men det är ju Hälsingland.
Gnarps geografiska position i Gävleborgs län/Hälsingland gör dock att man kan förutsätta att förbindelserna till Västernorrland i många fall säkerligen var mer etablerade än inom det egna länet. Vi har för övrigt lite av en liknande situation där jag själv bor i Tranås. Det ligger i Jönköpings län men dagens tågförbindelser till Linköping, det vill säga Östergötland, är fan så mycket bättre än förbindelserna till Jönköping varför många istället väljer Linköping som stad att åka till. Bara som ett exempel, men det är ju nutid förstås.
Däremot går det att se rätt tydligt åtminstone i min egna släkt att folket som bodde i trakterna omkring Gnarp, Bjuråker, Delsbo, Ramsjö, Ljusdal och andra byar i norra Gävleborgs län många gånger kunde flytta till Sveg, Ytterhogdal, Bräcke och Brunflo i Jämtlands län, men också Ånge, Stöde, Torp, Haverö och inte minst Sundsvall förstås i Västernorrlands län.
Jag vågar nog påstå att Sundsvall är en mer naturlig knutpunkt för de boende i de absolut nordligaste delarna av Gävleborgs län än den betydligt mindre staden Hudiksvall exempelvis, vars avstånd till från Gnarp väl kan sägas vara jämförbart med avståndet till Sundsvall från samma plats. Men det bygger jag främst på observationer från min egna släktforskning, förstås, så om det är så rent allmänt kan jag egentligen inte uttala mig om.
Hursomhelst lite av ett sidospår (kanske ...), för övrigt är din PM-inbox full så jag tar tillfället i akt här och tackar dig för länken du skickade igår!