2026-04-05, 16:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Du vet jävligt väl att det inte var det överdrivna scenariot jag syftade på.
Så på vilket sätt är den kollapsad då? Antingen är den kollapsad eller inte.
Är Sverige som Mayasamhället? Nej.
Är det som i The walking dead? Nej.
Är det som i Mad Max? Nej.

Om svensk sjukvård är kollapsad, hur är det då med andra länder där spädbarnsdödligheten är högre, där medellivslängden är lägre, där många medborgare INTE får adekvat sjukvård och eftervård pga att de inte har råd osv?
Citera
2026-04-05, 16:51
Medlem
Unelads avatar
Under covid så slopades karensdagarna i perioder och man fick själv söka hos försäkringskassan för att få det utbetalt (det var absolut inte fullt utbetalt, tror jag fick 800:- när jag kanske fick 1800:- om jag hade jobbat)

Har någon räknat på hur detta funkade i praktiken? vad kostade det skattebetalarna? Det borde ge svar svart på vitt om det är värt att sats på igen.
Citera
2026-04-05, 21:08
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Under covid så slopades karensdagarna i perioder och man fick själv söka hos försäkringskassan för att få det utbetalt (det var absolut inte fullt utbetalt, tror jag fick 800:- när jag kanske fick 1800:- om jag hade jobbat)

Har någon räknat på hur detta funkade i praktiken? vad kostade det skattebetalarna? Det borde ge svar svart på vitt om det är värt att sats på igen.
Vad hade det kostat om sjuka gått till arbetet istället och smittat ned en massa kollegor, patienter mm? De långsiktiga kostnaderna hade blivit avsevärda.
Citera
2026-04-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vad hade det kostat om sjuka gått till arbetet istället och smittat ned en massa kollegor, patienter mm? De långsiktiga kostnaderna hade blivit avsevärda.
Om de verkligen är sjuka. Ingen i vården går sjuk till jobbet i princip. Man skäms. En normal människa är sjuk 1-2 gånger per år. Inte som i vården där många har 20-30 sjukdagar
Citera
2026-04-06, 16:29
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Om de verkligen är sjuka. Ingen i vården går sjuk till jobbet i princip. Man skäms. En normal människa är sjuk 1-2 gånger per år. Inte som i vården där många har 20-30 sjukdagar

En normal människa hanterar inte andra människors kroppsvätskor och avföring på daglig basis, eller har fysisk direktkontakt med en stor mängd människor med smittsamma sjukdomar. Eller stressar runt på samma sätt som vårdpersonal gör. Men visst, vårdpersonal har onödigt hög sjukfrånvaro. Man måste bara komma ihåg att mycket av den är en inofficiell ventil för att orka hantera arbetsbördan. Man kan liksom inte klaga på att personalen tar många sjukdagar, när de i princip har en arbetsbörda som borde kräva nån timme mer per arbetsdag. Så på åtta arbetsdagar hinner de göra sig förtjänta av en extra sjukdag.
Citera
2026-04-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
En normal människa hanterar inte andra människors kroppsvätskor och avföring på daglig basis, eller har fysisk direktkontakt med en stor mängd människor med smittsamma sjukdomar. Eller stressar runt på samma sätt som vårdpersonal gör. Men visst, vårdpersonal har onödigt hög sjukfrånvaro. Man måste bara komma ihåg att mycket av den är en inofficiell ventil för att orka hantera arbetsbördan. Man kan liksom inte klaga på att personalen tar många sjukdagar, när de i princip har en arbetsbörda som borde kräva nån timme mer per arbetsdag. Så på åtta arbetsdagar hinner de göra sig förtjänta av en extra sjukdag.

Fast samtidigt har jag aldrig varit på någon arbetsplats där det maskar och fikas lika mycket som i vården. Många kärringar sitter bort mer än halva arbetsdagen
Citera
2026-04-07, 14:52
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Fast samtidigt har jag aldrig varit på någon arbetsplats där det maskar och fikas lika mycket som i vården. Många kärringar sitter bort mer än halva arbetsdagen

Då har du varit på någon annan del av vården än min. Vi hinner bokstavligt talat inte fika alls, eftersom vi varken har uppstartstid eller adekvat administrativ tid på slutet av passet. Var inom vården finns det kärringar som sitter bort halva dagen, menar du? Det enda jag ens kan föreställa mig skulle ha sån arbetsmiljö vore nattpasset på nåt äldreboende/särskilt boende.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-04-07 kl. 15:06.
Citera
2026-04-08, 17:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jodå. Folk går dit med feber och alla möjliga åkommor. En del går dit med smärtor som är så påfrestande att de inte kan utföra jobbet effektivt. En hel del är dunderförkylda osv.

Vårdpersonal smittas på arbetsplatsen precis som förskolepersonal gör.
Citera
2026-04-09, 19:54
Medlem
Citat:
Jodå. Folk går dit med feber och alla möjliga åkommor. En del går dit med smärtor som är så påfrestande att de inte kan utföra jobbet effektivt. En hel del är dunderförkylda osv.

Vårdpersonal smittas på arbetsplatsen precis som förskolepersonal gör.
Skitsnsack. Jag jobbar inte vården. Möter aldrig någon som är dunderförlyld. Om någon skulle vara det blir den ombedd att åka hem. Sluta ljug sosse!!!! Vad är det med sossar och dessa återkommande lögner och överdrifter
Citera
2026-04-09, 20:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Skitsnsack. Jag jobbar inte vården. Möter aldrig någon som är dunderförlyld. Om någon skulle vara det blir den ombedd att åka hem. Sluta ljug sosse!!!! Vad är det med sossar och dessa återkommande lögner och överdrifter
Jag har jobbat inom akutvården i 30 år och har mött åtskilliga kollegor som varit förkylda, haft feber mm.

Ditt evinnerliga tjat om ljugande sossar förändrar inte faktum.
Citera
2026-04-09, 21:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag har jobbat inom akutvården i 30 år och har mött åtskilliga kollegor som varit förkylda, haft feber mm.

Ditt evinnerliga tjat om ljugande sossar förändrar inte faktum.

TS har en massa trådar om hur dålig kvinnlig vårdpersonal är. Vet inte riktigt vad han har emot dem, men det går på djupet.

Att inte ha karensdag blir dyrt, men det leder samtidigt till att folk går till jobbet med smittor.
Citera
2026-04-10, 03:53
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
TS har en massa trådar om hur dålig kvinnlig vårdpersonal är. Vet inte riktigt vad han har emot dem, men det går på djupet.

Att inte ha karensdag blir dyrt, men det leder samtidigt till att folk går till jobbet med smittor.
Exakt. Efter 30 år i yrket har jag dessvärre den erfarenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in