Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Har arbetat på ett flertal arbetsplatser i den svenska vården.
Förr i tiden, om vi backar 20-30 år fanns det alltid någon enstaka utnyttjade systemen och som stannade hemma och hade det gott i stället för att arbeta.
Därefter har vi haft en mycket kraftigt invandring och stora delar av samhället har blivit bidragsberoende. Samtidigt som moralen hos svenska arbetare sjunkit markant
Det privata näringslivet har utvecklats och det finns inte längre någon möjlighet att återkommande sjuka sig. Man ser igenom dessa mönster och på ett eller annat sätt gör sig företagen av med besvärlig personal. ( detta ska inte misstolkas mot verkligt sjuka människorna)
I det privata finns dom inte kvar. Det är på sjukhusen idag dessa problemmänniskor befinner sig. Oftast arbetar de som undersköterskor.
På vilken arbetsplats jag än varit på så är ca 20- 30 procent av undersköterskorna systematiskt sjuka. Det vill säga är borta ca 30 procent av sin arbetstid återkommande år efter år. Vanliga sjukskrivningsorsaker är:
- Migrän
- fibromyalgi
- smärttillstånd
- mensvärk
- trötthet
- dålig nattsömn
- etc
Det är alltid samma personer och det får ske år efter år. Det blir ohyggligt dyrt för skattebetalare som dels betalar sjuklön men även också ersättning för kvalificerad övertid om ca 240 procent.
Borttagande av karensdagen är inte rättvis. De hederliga människor som möjligen någon gång om året skulle ha nytta av den klarar sig utan den. De som belönas är i så fall de som är systematiskt återkommande sjuka.
Sluta kalla det för rättvisa
Om det införs så kom.er fler tappa moral och snart är hälften närapå konstant sjuka och då kollapsar sjukvården
Detta förslag är inte rättvist. Det är i grunden djupt orättvist
Varför hävdar man att många statliga o kommun anställda vinner på jobba 6 timmars arbetsdag? samt man har infört detta som test på många statliga/kommunala arbetsplatser.
På likande sätt fungerar det att sjukskriva sig, det handlar om samma statliga kassa som betalar för bägge går ner i arbetstid fast med olika metoder.
Jag är en enskild företagare som börjat använda detta maximalt just för dessa anledningar, som enskild betalar FK sjukpenningen o inte företaget. Har varit statligt anställd med flex o hemma arbete, och ja det handlar enbart om att korta ner sin arbetstid o inget annat med flex o hemmajobb.
Flexa kan jag åka till stugan på en onsdag, svarar i mobilen ber o får återkomma ifall jag måste gräva fram via datorn jag jobbar från stugan dagen efter o gräver fram, dvs in direkt har jag tappat en halvdags arbete på att jag flexade, jag vann även någon timme på slippa åka till jobbet o hem, att jag tar mobilen o handlar mat samtidigt jag lämnar ungarna till skolan sker ändå på arbetstid, bra det att jag kan kalla det flex o jobba hemmifrån, men ingen har krav på hur mycket jag måste göra per dag, dvs det vardagliga jobbet kräver inte 100% av mig, men vill jag jobba igen en snabb 3 timme kan jag göra det genom att jobba 100% dessa 5 andra.
På så sätt, var inte rädd o använda systemet allt ni kan, för den dagen ni verkligen behöver det kommer ni få kriga för att få rätt till det, plocka istället dagar redan nu, så har ni ändå fått en del av kakan, ingen kommer tacka er för aldrig använt systemet.