2026-04-08, 22:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Tydligen ska det vara någon osäkerhetstaktik för att dribbla bort Iran med tweets.

Typ som Eisenhower gjorde inför D-dagen så tyskarna inte skulle veta vart de skulle landa invasionsstyrkan eller något.

Trump har inga trupper på plats för att genomföra det hela.

Ska han ägna vapenvilan åt att flytta dit folk i sista sekunden.

Vad säger America First-röstarna om det?
Citera
2026-04-08, 22:52
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Robert Pape lägger i dagens Breaking Points fram ett som alltid ytterst självbelåtet, men också väl underbyggt, resonemang kring varför kriget i allmänhet och Trumps utspel under gårdagen i synnerhet spelar Iran rakt i händerna:

https://youtu.be/yeyFMYuPDk8

28 minuter, men väl värt att investera den tiden om man vill få ett politiskt perspektiv på de senaste dagarnas händelser i konflikten.
Framförallt ägnar han mycket av tiden till att förklara varför han anser att Trump och Israel senaste dagarna har incitamentsstyrt stora delar av den iranska befolkningen att oavsett politisk åskådning enas kring att kärnvapenutveckling är ett måste för fortsatt överlevnad som folk och nation.

Han kallar också Israels agerande för självutplånande, tror att Iran kommer inneha kärnvapen om 6 - 12 månader om USA ej genomför en markinvasion och förklarar varför Trumps utspel igår har gjort både amerikanska och israeliska medborgare till internationella måltavlor för en lång tid framåt. Intressant!
Citera
2026-04-08, 22:54
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Tydligen ska det vara någon osäkerhetstaktik för att dribbla bort Iran med tweets.

Typ som Eisenhower gjorde inför D-dagen så tyskarna inte skulle veta vart de skulle landa invasionsstyrkan eller något.

Detta var det roligaste jag läst på länge, men det sammanfattar på ett briljant sätt trumpetens taktik i Irankriget. Trolla på internet.
Citera
2026-04-08, 23:12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Är det därför USA har försökt att bomba så många missilramper/anläggningar som möjligt ? För USA hävdar att de lyckats med det, men eftersom de fortfarande inte kan kontrollera sundet så antar jag att de inte har bombat tillräckligt?
Allt som behövs är "one guy with a bazooka" för att stänga sundet, och för att kunna skydda sig emot det så måste USA minutiöst övervaka varenda meter av hela kusten i sundet.
Det har de nog inte övervakningsresurser till.
Det är nog därför som Trump så desperat vill ha in EU och Nato där istället, så att fallerandet att skydda inte behöver bli hans.
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Finns det något realistiskt alternativ som USA kan göra militärt för att kontrollera sundet eller är det kört?
Jag kan inte se ett enda alternativ som kan funka där.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om USA med ett evigt stående hot om att förinta den Iranska civilisationen om Iran inte ger all sjötrafik i Hormuzsundet fri lejd kanske man inte behöver ha massa båtar i sundet "forever"?
Det hotet har han försökt med så många gånger nu att det tappat all effekt.
Alla vet att "he won't follow through".
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Teheran tycks med facit i hand vara realister när ett existensiellt hot är nära verkställighet.
Doesn't seem so..
https://iran.liveuamap.com/en/2026/8-april-19-wsj-iran-told-mediators-it-would-limit-the-number
Citera
2026-04-08, 23:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hela "dealen" faller samman efter 22 timmar, om det någonsin funnits någon.

Israel bombar mer än någonsin mot civila i Beirut och övriga Libanon.
Iran säger att Hormuzsundet nu är stängt igen.

... gick ju bra det här... Not.
Citera
2026-04-08, 23:46
Medlem
Jag tror Trump kommer atombomba Iran om de inte öppnar sundet.
De tror inte han vågar men han har inga spärrar och Iran förödmjukar honom nu.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-04-08 kl. 23:50.
Citera
2026-04-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag tror Trump kommer atombomba Iran om de inte öppnar sundet.
De tror inte han vågar men han har inga begränsningar.
Tror inte det det är ett för stort steg.
Usa har ingen som helst vinning av det utan är bara problem.

Jag kan tänka mig att dom kan sätta in kärnvapen mit iran kärnkraftverk för att slippa en härdsmälta. Annars kommer dom inte göra det
Citera
2026-04-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hela "dealen" faller samman efter 22 timmar, om det någonsin funnits någon.

Israel bombar mer än någonsin mot civila i Beirut och övriga Libanon.
Iran säger att Hormuzsundet nu är stängt igen.

... gick ju bra det här... Not.
Någon av dom försöker dra en rövare dom är inte överens om något avtal eller helt olika punkter i det alla fall
Citera
2026-04-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror inte det det är ett för stort steg.
Usa har ingen som helst vinning av det utan är bara problem.

Jag kan tänka mig att dom kan sätta in kärnvapen mit iran kärnkraftverk för att slippa en härdsmälta. Annars kommer dom inte göra det

Vi får se. Trump är narcissist och kan inte ta en förlust så läget är farligt.
Citera
2026-04-09, 00:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jag kan tänka mig att dom kan sätta in kärnvapen mit iran kärnkraftverk för att slippa en härdsmälta.
Ett kärnvapen emot Irans kärnkraftverk skulle kontaminera hela regionen med drivor av radioaktiva partiklar från förgasade bränslestavar, reaktorinneslutningar etc.
https://www.icanw.org/what_happens_if_a_nuclear_weapon_is_used_on_a_nucl ear_power_plant

Som vindarna ligger just så skulle hela den arabiska halvön bli en enda stor cancer-farm.
https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=-308.95,28.98,12047
Citera
2026-04-09, 01:57
Medlem
Det har ju hela tiden varit tre stridande parter. Först och främst Israel som dragit in USA i kriget mot Iran.
Men detta eld-upphör, Är det någon som sett hur det formulerats. Är det via Pakistan som medlat?
Och i så fall har Israel varit med som en part?

Just nu verkar ju Israel fullständigt trampa på allt eldupphör- avtal
Citera
2026-04-09, 03:29
Medlem
HejaFinlands avatar
[quote=mrsharpangel2|94708407 Dom kan landa med bomblast alla fall b52. Tror det tunga attackflyget skickar mest kryssningsrobotar som är rätt dyra [/QUOTE]

Undrar hur det gick? Bombade de klart eller åkte de tillbaka och landade med sina bomber och robotar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in