2026-06-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läste du inte vad jag skrev? Problemet är inte PRODUKTIONEN utan TRANSPORTEN. Det finns inte tillräckligt med oljetankers för att flytta olja från USA till ex. Sydostasien för det är... trumvirvel... längre sträcka.
Ja och hur läser du, jag skriver hur oljan transpoteras just nu, den går andra vägar, kolla själv upp kirkuk ledningen o vad den har för kapacitet, den kan dränka europa om den går max.
Citera
2026-06-05, 12:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja och hur läser du, jag skriver hur oljan transpoteras just nu, den går andra vägar, kolla själv upp kirkuk ledningen o vad den har för kapacitet, den kan dränka europa om den går max.

Om du är 18 år gammal eller äldre borde du fatta att oljepriset i Europa går upp om oljepriset i Sydostasien går upp. Om du inte gör det så bör du lämna tråden.
Citera
2026-06-05, 13:11
Medlem
Citat:
Om du är 18 år gammal eller äldre borde du fatta att oljepriset i Europa går upp om oljepriset i Sydostasien går upp. Om du inte gör det så bör du lämna tråden.
Bara för du håller på Iran o inte vill förstå bättre.

Usa får sälja sin olja till högre priser, man är världens största lverantör just nu, du verkar har låg IQ o inte förstår hur mycket pengar det drar in till Usa just nu. vi har regeringar som försöker undvia använda amerikanska tech sidor osv för att inte gynna Usa.

Putin säljer olja, vi jagar skuggflottan konstant, genom detta kommer det inte råda någo brist, även norge har skruvat upp punparna o borrer fler hål o utökar, det är bara Iran som förlorar, oss skadare det inte när man säkner skatten på fossila. börser går ännu rakt upp, allt detta brättar hur markanden går, ni med lägre vänster vridet IQ spår likande som med Trumps tullar o världen skulle få en ekonomisk kris, du har nu facit i hand det hände inget, likande blir det med oljan.
Senast redigerad av hjorten16 2026-06-05 kl. 13:14.
Citera
2026-06-05, 13:11
Medlem
Citat:
Mullorna är inte iranier, de är araber och de är lika extrema som Hamas. Det borde vara uppenbart för dig att de inte vill ha fred. De säger att det inte blir någon vapenvila om inte Israel slutar skjuta mot Hizbollah, samtidigt som de berodrar Hizbollah att eskalera våldet mot Israel. Om Hizbollah säger nej till vapenvilan så är det de facto IRGC som säger nej till vapenvilan med en Hizbollah-mask på sig.

Jag vet att mullorna är extrema, men att de är araber är nytt för mig. Och för dom allra flesta andra också skulle jag tro. Det är inte det som kommer upp om man googlar det.

Fred o fred, Iran är en stormakt i regionen, sysslar vel med stormaktspolitik. 🤷🏿‍♂️
Det är ju så stormakter gör.

Aldrig helt okomplicerat att vara granne med ett sånt land, länder som betèr sig som en stormakt.

Men det här kommer lösa sig, USA måste helt enkelt ändra sin politik i området. Typ hålla sig därifrån.
Citera
2026-06-05, 13:14
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är ju Mellanöstern så det är litet mer komplicerat. Men utan att gå in i alla detaljer så är det sist och slutligen fråga om "tillit". Det finns bara två alternativ när det gäller internationella överenskommelser: man litar på att den andra parten håller sin del, eller man litar INTE på att den andra parten hålles sin del.

I det förra fallet tar man till åtgärder först om den andra parten, mot förmodan, skulle bryta sin överenskommelse. Det beskriver i stort sett läget mellan EU och USA/Trump.

I det senare fallet behöver man ha ett aktivt hot om en direkt åtgärd om/när den andra aprten bryter överenskommelsen.

Ingen av parterna i den nu pågående Mellanöstern-konflikten litar på varandra. Iran har t.ex. därför varit extremt tydligt med sitt "aktiva överhängande hot" om landet angrips igen. Men därför är en "avväpning" av Hizbollah en praktisk omöjlighet. De har sett vad som hände i Gaza, eftersom Gaza inte kalrade av att försvara sig. De har sett vad som hände i östra Jerusalem och vad som nu händer på Västbanken, eftersom palestinierna inte kan försvara sig. Och just nu bombar Israel libanesiska mål dagligen och shia-muslimernas del av Libanon är invaderat och ockuperat, och de litar noll på att Israel drar tillbaka sina trupper.

Så Hizbollah kommer "aldrig" att låta sig avväpnas, och de "försvarar" dessutom en tredjedel av Libanons befolkning, en del som de två övriga grupperna (kristna och sunni-muslimer) inte bryr sig om att försvara och som den libanesiska armén aldrig försvarat. Det är helt otänkbart för dem att lägga ner sina vapen. Hizbollah, som tidigare också var ett politiskt parti och en samhällsbärande organisation (i shia-delen av Libanon) innan de två andra tredjedelarna gick med på att klassa dem som "terroristorganisation" och förbjuda dem (också i Libanon), har ett extremt starkt stöd bland de knappt 2 miljoner shia-muslimer som finns i Libanon. Däremot har Hizbollahs "terroristverksamhet" stöd av bara hälften av dem, resten anser att Hizbollah gör fel som "ställer till det" genom att angripa Israel.

Men poängen är att det förslag som nu "utarbetats" av USA, Israel och Libanon snarast är ett vansinnesförslag ur shia-muslimernas synvinkel. Det konkreta resultatet skulle i så fall bli att hälften av dem är fördrivna från sina hem, att de områdena fortsättningsvis ockuperas av Israel (och de får inte komma tillbaka) och att deras väpnade försvar i det läget skulle lämna ifrån sig sina vapen. Och därmed enligt dem den enda chansen de har att fördriva de israeliska inkränktarna och ockupanterna och få tillbaka sina hem. Det bara kommer inte att hända, det är rent vansinne och varken USA, Irael eller den libanesiska regeringen är så korkade att de ens skulle tro det. Så det häre fredsförslaget vare bara ett spel för gallerierna.

Jag håller helt med om Hizbollah borde sluta skjuta in sina korkade raketer i Israel, det leder ingenstans. På samma sätt som man numera har lagt ner sin globala terroristverksamhet, den typen av agerande är inte mera varken aktuellt eller ens vettigt.

Man kan tycka om Hizbollah vad fan man vill, men som så mycket annat är det allt annat än svartvitt. Och Hizbollah är liksom typexemplet på det klassiska axiomet att "one man's terrorist is another man's freedom fighter".
Det handlar inte om vad vi tycker om Hizbollah det handlar om vad Libanons folk och stat tycker om Hizbollah.

De vill inte ha de där, de borde ju äga rätten att få bestämma det. Jag har svårt att se att man kan försvara att de ska tvingas på ett annat lands proxi med det landets intressen mot sin vilja.

Iranska regimen hade inte gillat om Israel eller annan nation la otroliga summor pengar på att beväpna en grupp i Iran. Som sedan agerade utifrån Israels intressen och sedan vad de IDF agenter som var och kontrollerade de i herrans många år.

Vi hade inte gillat det, ingen nation hade gillat det. Men Libanon ska tvingas ha det och så kan man sitta och försvara det med att man får tycka vad man vill om Hizbollah eller att det finns ett stöd hoss någon grupp trots att majoriteten av Libanons befolkning vill se ett slut på Hizbollah som beväpnad grupp.
Det var ju en demostration i Libanon för någon vecka sedan till stöd till Hizbollah, hur många var de, 20-50 st personer?

Det borde vara upp till Libanon inte Iran att avgöra Hizbollahs öde.

Vi i EU gav ju Libanon 100 miljoner euro till att avväpna Hizbollah häromdagen.

EU ger Libanon 100 miljoner euro för att avväpna Hizbollah

https://morgonbladet.se/utrikes/eu-ger-libanon-100-miljoner-euro-for-att-avvapna-hizbollah

Så vi gillar det uppenbarligen inte heller, utan väljer att stå på Libanons, FN och Israels sida i denna fråga. Vi vill också se Hizbollah avväpnade.

Jag skulle påstå att man är rätt extrem i sina åsikter om man vill se Hizbollah fortsatt beväpnad och på inget vis förmögen att se världen i nyanser.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-05 kl. 13:20.
Citera
2026-06-05, 13:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag vet att mullorna är extrema, men att de är araber är nytt för mig. Och för dom allra flesta andra också skulle jag tro. Det är inte det som kommer upp om man googlar det.

Gayatollahn är en Hoseini, vilket är rakt nedstigande från Ali. Till skillnad från Mahmoud Abbas, Husseini av Jordanien och Saddam Hussein som är branschdynastin. Men de är alla släkt.
Citera
2026-06-05, 13:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Usa får sälja sin olja till högre priser, man är världens största lverantör just nu, du verkar har låg IQ o inte förstår hur mycket pengar det drar in till Usa just nu. vi har regeringar som försöker undvia använda amerikanska tech sidor osv för att inte gynna Usa.

Men läs vad jag skriver ditt ärkepucko, det är inte PRODUKTIONEN som saknas utan TRANSPORTEN. Bensinen vid pumpen i USA är över 1 USD per liter nu, enligt din logik så borde den vara lika låg som den var innan kriget började. Det spelar ingen roll hur mycket USA producerar, priset kommer gå upp för att det tar för lång tid för oljan att transporteras från USA till de kunder som befinner sig längst bort från USA.

Jag kommer inte bemöta något mer du skriver förrän det framgår att du förstår vad jag skriver.
Citera
2026-06-05, 13:21
Medlem
Citat:
Gayatollahn är en Hoseini, vilket är rakt nedstigande från Ali. Till skillnad från Mahmoud Abbas, Husseini av Jordanien och Saddam Hussein som är branschdynastin. Men de är alla släkt.

Nja, det blodet som skvalpar runt nere i mellanöstern har vel alla tänkbara etniciteter i sig.
Citera
2026-06-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det har ju varit uppe på tapeten att flytta dom iranska proxi Gazababelstinerna till någon inhägnad plätt ute i sinaiöknen. Somaliland avböjde ju förslaget att stängsla in några hektar mark för detta ändamålet. Även om det antagligen hade gett Somaliland deras största ekonomiska BNP skjuts i landets historia i form av lukrativa handelsavtal om de valt att ta emot dessa.

Jo, men man håller ju redan på att trycka ihop dom i Gaza. IDF flyttar gränslinjen lite i taget och så småningom är dom ihoppressade på kanske 10-20 procent av Gazas ursprungliga yta, vilken inte var stor till att börja med. När de väl är packade som sillar kanske man kan få med i fredsavtalet med Iran att de skall flytta till Iran i utbyte mot att Iran lämnar över uranet och lovar att ta väl hand om dom.
Citera
2026-06-05, 13:25
Medlem
Citat:
Men läs vad jag skriver ditt ärkepucko, det är inte PRODUKTIONEN som saknas utan TRANSPORTEN. Bensinen vid pumpen i USA är över 1 USD per liter nu, enligt din logik så borde den vara lika låg som den var innan kriget började. Det spelar ingen roll hur mycket USA producerar, priset kommer gå upp för att det tar för lång tid för oljan att transporteras från USA till de kunder som befinner sig längst bort från USA.

Jag kommer inte bemöta något mer du skriver förrän det framgår att du förstår vad jag skriver.
Men herre gud människa, bensinen ligger på nästan halva priset gentemot europa, en amerikan har lägre skatter osv på sin inkomst, vi gäller inte när sossanarna o vänster vill höja reduktionsplikten o hamna närmare 30kr kr liter, varför ska en amerikan vara bekymrad när en liter kosta 11kr?????`?

Ta o skärp dig istället, är man världens största leverantör tickar det in enorma belopp varje månad o rätt ner i statens skattekista med dessa oljepriser, det är bara mellanöstern som tappar sina inkomster.
Citera
2026-06-05, 13:34
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Bara för du håller på Iran o inte vill förstå bättre.

Putin säljer olja, vi jagar skuggflottan konstant, genom detta kommer det inte råda någo brist, även norge har skruvat upp punparna o borrer fler hål o utökar, det är bara Iran som förlorar, oss skadare det inte när man säkner skatten på fossila. börser går ännu rakt upp, allt detta brättar hur markanden går, ni med lägre vänster vridet IQ spår likande som med Trumps tullar o världen skulle få en ekonomisk kris, du har nu facit i hand det hände inget, likande blir det med oljan.

Ja och nej. US måste betala samma pris som oljan kostar på världsmarknaden för sin egen konsumtion. Med andra ord så betalar och handlar US olja av sig själv.

Nackdelen är att det är inte optimalt att ha högt bensinpris när det är valår i US. Trump hade gärna fått ner oljepriset ju närmare det är mellanårsvalet, det var ju trots allt ett av Trumps största dragplåster att få ner bensinpriset förra valet.
Citera
2026-06-05, 13:34
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vi svenskar ska inte blanda oss i detta mer än nödvändigt, för vi är inte kulturellt rustade att hantera denna mentalitet. Men invandringen från mellanöstern, och Åkessons flirt med Israel mm, gör att vi har syltat in oss.
Vi är redan involverade som en del av EU och har redan tagit ställning mot Hizbollah som beväpnad grupp.

Var enda tidning i Sverige har skrivit om detta igår.

100 miljoner euro är så starkt vår åsikt är, om inte det kommer mer pengar senare.

Så här skrev omni igår.

EU skickar 100 miljoner euro, en dryg miljard kronor, till Libanon. Det rapporterar L’Orient Today. Pengarna ska gå till att stärka regeringens kontroll över sitt territorium genom att avväpna shiamilisen Hizbollah och andra ickestatliga aktörer.

Så jag tror du är ganska ensam om åsikten att vi inte ska blanda oss in. Som demokratier är vi väl rustade kulturellt att så upp för vad Libanons folk vill, och de vill se Hizbollah avväpnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in