2026-04-08, 21:53
Medlem
https://www.dn.se/sverige/dottern-jag-har-funderat-i-20-ar-pa-vem-och-varfor/

"Barbro Öbergs vän Peter Sjölund är expert på dna-släktforskning och var delaktig i att lösa Linköpingsfallet. Han säger att släktforskarnas verktyg är otroligt kraftfullt. Det jämför hundratusentals dna-markörer.

– Människans dna består av 3 miljoner bitar och polisen läser bara av 15, vilket är väldigt lite. Vi som använder det här för släktforskning läser av 700 000 bitar av dna:t. Det innebär att vi kan hitta avlägsna släktingar till en person som lämnat dna och på så vis ringa in vem det måste vara."
Citera
2026-04-08, 21:59
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Står något om en musiker i senaste inlägget till denna Youtube video. Kan det finnas någon sanning i det?

https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw

Kopierade kommentaren från den tråden på Youtube:

"Kan det var K.O.H, Härnösandsbon och musikern som flyttade till Skåne ? Född 1980, bodde iaf nära bankomaten vid tidpunkten för mordet, inte så långt från R.N. Men det kan ju vara någon annan också. Hans musik finns på Youtube. Googla låten Vi kör tills vid dör."

Initialerna O.H, artistnamnet börjar på M. Hans namn finns i den här tråden.

Behöver ju inte betyda något.
Citera
2026-04-08, 22:00
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det är ju en omskrivning av det jag säger.
I nuläget är det bara utredarna som vet om man hade någon användning av de 800 som var topsade eller om det var endast kommersiell sökning.

Jag skjuter in i diskussionen, och förtydligar att jag inte är särskilt påläst på regleringar och gällande lagar kring forensisk DNA-analys.

Likväl ter det sig ganska troligt att det finns regleringar kring varifrån databasen med DNA inhämtas; och jag skulle misstänka att det kan bli problematiskt rent legalt att i efterhand använda sig av de topsade individernas DNA.

Jag har även lite svårt att föreställa mig att deras prover eller rådata av DNA skulle lagrats för framtida bruk. För mig låter det mer vettigt att provmaterialet och datan kasseras efter att personen i fråga ej har matchat med önskat DNA.

Jag hade gärna lärt mig mer om forensisk genetik, har endast introducerats till principer och användning av genetik inom kliniken.

Däremot hade jag skrivit ned detta avseende forensisk genetik:

50%-60% av hela genomet utgörs av korta repetitiva sekvenser som grovt kan delas in i två klasser varav en är Tandem-repeats.

Detta är repetitioner på en lokaliserad plats där samma antal nukleotider (exempelvis CG CG CG) upprepar sig efter varandra – klassiskt för att analysera forensiska DNA-prov eftersom det finns en stor variation i repetitionens LÄNGD hos populationen – mikrosatelliter.
Citera
2026-04-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Ok. GW tycks ha lite invändningar mot detta DNA spår. Om det exempelvis visar sig att mannen arbetat i en second hand butik eller klädaffär kan han väl lika väl ha vidrört byxorna där?

Det kan komma att finnas annan bevisning än dna:t. Mannen har precis börjat utredas. Även om jag anser att dna på mordoffer är starkt (när de inte känner varandra).

Spännande att se vad som framkommer.
Citera
2026-04-08, 22:07
Medlem
miss-fires avatar
Jag måste ju erkänna att jag är oerhört nyfiken på hur personen ser ut och om han liknar fantombilden, vilket gav en mardrömmar när man såg den.
Citera
2026-04-08, 22:08
Medlem
Åklagarens pressmeddelande:

Åklagarens pressmeddelande:

En man i 45-årsåldern har i dag anhållits på sannolika skäl misstänkt för två mord i Härnösands kommun 2005.

Den nya lagen som tillåter användning av dna-baserad släktforskning i mordutredningar har möjliggjort anhållandet.

Den 2 juni 2005 hittades en man och en kvinna i 70-årsåldern döda på en gård i Brattås strax utanför Härnösand. Polisen misstänkte brott och säkrade dna, tillhörande en okänd person, på brottsplatsen.

Trots spårsäkring kom man inte vidare i utredningen och ärendet blev ett så kallat kallt fall. 

När den nya lagen om biometrisk analys i brottsutredningar trädde i kraft förra året blev det möjligt att använda dna-baserad släktforskning i mordutredningar.

Den 11 augusti 2025 fattade åklagaren beslut om att använda en sådan släktforskningsdatabas i förundersökningen, vilket ledde till att en man i 45-årsåldern blev skäligen misstänkt i ärendet och anhölls i sin frånvaro.  

Under onsdagen greps han av polis i södra Sverige.
– Mannens dna har jämförts med dna från det spår som säkrades på brottsplatsen och har gett positivt resultat.

Misstankarna mot honom har i och med det stärkts och han är nu anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord, säger senior åklagare Hanna Flordal som leder förundersökningen.

Utredningen fortsätter nu med bland annat förhör samt genomgång av spår och beslag från brottsplatsen.

Senast på lördag den 11 april kl. 12 måste åklagaren fatta beslut om mannen ska begäras häktad eller släppas på fri fot.

Målnummer i Ångermanlands tingsrätt: B 1029-26.

https://via.tt.se/pressmeddelande/4322037/en-man-anhallen-for-dubbelmord-i-harnosand-2005?publisherId=3235540&lang=sv
Citera
2026-04-08, 22:09
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy

"Kan det var K.O.H, Härnösandsbon och musikern som flyttade till Skåne ? Född 1980, bodde iaf nära bankomaten vid tidpunkten för mordet, inte så långt från R.N. Men det kan ju vara någon annan också. Hans musik finns på Youtube. Googla låten Vi kör tills vid dör."

Känns ganska osannolikt. Men man ska självklart inte utesluta något.
Citera
2026-04-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Jag måste ju erkänna att jag är oerhört nyfiken på hur personen ser ut och om han liknar fantombilden, vilket gav en mardrömmar när man såg den.

Ja, den fantombilden är en riktig klassiker. Men gubben på fantombilden uppfattar jag som en äldre person. Denna person ska väl ha varit i 25 årsåldern när morden begicks?
Citera
2026-04-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ok. GW tycks ha lite invändningar mot detta DNA spår. Om det exempelvis visar sig att mannen arbetat i en second hand butik eller klädaffär kan han väl lika väl ha vidrört byxorna där?

Ja, därför är det viktigt att hitta denna person så att denne kan inneslutas eller uteslutas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy

Varför skulle han ha någonting med detta att göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, den fantombilden är en riktig klassiker. Men gubben på fantombilden uppfattar jag som en äldre person. Denna person ska väl ha varit i 25 årsåldern när morden begicks?

Ser han ut som fantombilden tycker jag synd om honom. Sätt honom på fri fot som tröst.
Citera
2026-04-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Ja, därför är det viktigt att hitta denna person så att denne kan inneslutas eller uteslutas.

Personen är väl hittad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in