Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Det är ju en omskrivning av det jag säger.
I nuläget är det bara utredarna som vet om man hade någon användning av de 800 som var topsade eller om det var endast kommersiell sökning.
Jag skjuter in i diskussionen, och förtydligar att jag inte är särskilt påläst på regleringar och gällande lagar kring forensisk DNA-analys.
Likväl ter det sig ganska troligt att det finns regleringar kring varifrån databasen med DNA inhämtas; och jag skulle misstänka att det kan bli problematiskt rent legalt att i efterhand använda sig av de topsade individernas DNA.
Jag har även lite svårt att föreställa mig att deras prover eller rådata av DNA skulle lagrats för framtida bruk. För mig låter det mer vettigt att provmaterialet och datan kasseras efter att personen i fråga ej har matchat med önskat DNA.
Jag hade gärna lärt mig mer om forensisk genetik, har endast introducerats till principer och användning av genetik inom kliniken.
Däremot hade jag skrivit ned detta avseende forensisk genetik:
50%-60% av hela genomet utgörs av korta repetitiva sekvenser som grovt kan delas in i två klasser varav en är Tandem-repeats.
Detta är repetitioner på en lokaliserad plats där samma antal nukleotider (exempelvis CG CG CG) upprepar sig efter varandra – klassiskt för att analysera forensiska DNA-prov eftersom det finns en stor variation i repetitionens LÄNGD hos populationen – mikrosatelliter.