2026-04-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Varifrån kommer DNA-datan? Det vill säga dem man jämför mot. Frivilliga? Kriminella?
Kommersiella databaser?
Gärningsmannaprofil?
Citera
2026-04-08, 20:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Ja, såklart. Det är ju det som är grejen med att topsa en massa som finns i närheten av utredningen. Rimligen har man då kunnat utesluta dem. Därför meningslöst att leta efter deras släktingar.

Säg att två kusiner (ena på fadern, andra på modern) till GM testats. Om jag begriper det här med DNA-släktforskning rätt så utgör ju relevant data som kan bidra till att identifiera GM (som en gemensam släkting till de båda). Däremot vet jag inte om det är tillåtet att gå till väga på det viset.

Samma sak om dessa båda kusiner hade delat sin DNA med en av de databaser som polisen kan använda sig av.
Citera
2026-04-08, 20:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Gärningsmannaprofil?

Jag förstår inte din fråga.
Senast redigerad av Troian 2026-04-08 kl. 20:48.
Citera
2026-04-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Detta är stort, kan föreställa mig att utredarna fick fnatt då de äntligen fick träff, 20 år senare!

Måtte denna lagändring leda till fler uppklaranden, skulle så gärna vilja se Malin Olssons mördare åka dit till exempel.

Finns tyvärr inget DNA på Malin Olssons mördare. Polisen sjabblade bort det.
Citera
2026-04-08, 20:53
Medlem
Harunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Varifrån kommer namnet?

Fanns på ett inlägg som nu tagits bort. ???
Citera
2026-04-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Finns tyvärr inget DNA på Malin Olssons mördare. Polisen sjabblade bort det.

OT nu men jag har förstått det att man har ett DNA men platsen gör att bevisvärdet i DNA.t är värdelöst. Mao det kan komma från nån som varit där före mordet. Men jag kan ha fel där.
Citera
2026-04-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Säg att två kusiner (ena på fadern, andra på modern) till GM testats. Om jag begriper det här med DNA-släktforskning rätt så utgör ju relevant data som kan bidra till att identifiera GM (som en gemensam släkting till de båda). Däremot vet jag inte om det är tillåtet att gå till väga på det viset.

Samma sak om dessa båda kusiner hade delat sin DNA med en av de databaser som polisen kan använda sig av.
Ja, men du och Kommissarie Beck missförstår vad matchning mot en släktdatabas innebär.

Om du har ett DNA-prov från en brottsplats kan du söka bland många som finns i närheten och försöka finna någons DNA som stämmer överens med provet. Det gjordes i detta fall, 800 personer topsades. Eftersom man inte gick vidare har de rimligen kunnat uteslutas (inte som gärningsmän men det är inte deras DNA som hittats på brottsplatsen). Det är då meningslöst att söka efter deras släktingar i databaser.

Däremot kan man söka matcha brottsplats-DNA:t mot släktdatabaser, vilket nu har gjorts. Då har man fått en eller några som matchar någorlunda, och kan då ringa in släktingar som kan uteslutas eller att misstanken stärks beroende på t. ex var de bodde eller befann sig vid det aktuella tillfället, vittnesuppgifter eller annat som inte har med DNA att göra.
Citera
2026-04-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Aha, tack för klargörandet! Hmmm, det minskar ju tillgången på svenskars dna betydligt. Men ändå..
Har mördaren rötterna i trakten kommer man hitta honol. Alla är släkt med alla 300 år tillbaka i Härnösand.
Citera
2026-04-08, 21:13
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ja, såklart. Det är ju det som är grejen med att topsa en massa som finns i närheten av utredningen. Rimligen har man då kunnat utesluta dem. Därför meningslöst att leta efter deras släktingar.

Jag tror att Du hänger upp dig på det här med direktträffar.
Bland de 800 som topsats så kunde samtliga avskrivas som GM i fallet.
Däremot så matchade troligen en mindre del av dna analysen som gav släktforskaren anledning att gå vidare och söka i en viss riktning.
Det är förenklat då en släkting till någon av de topsade. Betänk dock att det kan vara så avlägset att vederbörande inte ens känner till det själv.
Som jag tidigare har sagt så är jag fortfarande osäker på vad lagen säger om att använda redan topsade personer i s.k vidareforskning/släktforskning.
Tidigare vet jag att dna-prover skulle förstöras om personen ifråga var oskyldig.
Citera
2026-04-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antihumanist
OT nu men jag har förstått det att man har ett DNA men platsen gör att bevisvärdet i DNA.t är värdelöst. Mao det kan komma från nån som varit där före mordet. Men jag kan ha fel där.
Detta gäller alltid vi DNA-bevisning. Att en persons DNA finns på en brottsplats räcker aldrig, det beror på var det finns, från vilken typ av celler DNA:t kommer med mera. Men kommer det från någon som inte kan förklara varför den varit på platsen, eller varför hens blod eller sperma befunnit sig på en mördad kropp så är det en del i en indiciekedja. Lägg till att åklagaren behöver visa att det inte är sannolikt att det kommit dit på annat sätt. DNA skulle kunna planteras av någon annan.
Citera
2026-04-08, 21:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja, men du och Kommissarie Beck missförstår vad matchning mot en släktdatabas innebär.

Om du har ett DNA-prov från en brottsplats kan du söka bland många som finns i närheten och försöka finna någons DNA som stämmer överens med provet. Det gjordes i detta fall, 800 personer topsades. Eftersom man inte gick vidare har de rimligen kunnat uteslutas (inte som gärningsmän men det är inte deras DNA som hittats på brottsplatsen). Det är då meningslöst att söka efter deras släktingar i databaser.

Däremot kan man söka matcha brottsplats-DNA:t mot släktdatabaser, vilket nu har gjorts. Då har man fått en eller några som matchar någorlunda, och kan då ringa in släktingar som kan uteslutas eller att misstanken stärks beroende på t. ex var de bodde eller befann sig vid det aktuella tillfället, vittnesuppgifter eller annat som inte har med DNA att göra.

Du missförstår igen. Jag har inte påstått att det är meningsfullt att söka efter släktingar till de 800 i DNA-databaser.

Tvärtom menar jag att de 800 tekniskt sett skulle kunna utgöra databasen, och att DNA från brottsplatsen skulle kunna jämföras med de 800. Syftet vore då att bland dessa försöka finna avlägsna släktingar till GM.
Senast redigerad av Troian 2026-04-08 kl. 21:27.
Citera
2026-04-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuplexDrive
Har mördaren rötterna i trakten kommer man hitta honol. Alla är släkt med alla 300 år tillbaka i Härnösand.

Att alla är släkt med alla är ett problem i släktforskning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in