Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Som framgår av juristkommissionens andra
delrapport genomfördes 22 konfrontationer med Viktor Gunnarsson den 28 och 29 april och ytterligare 22 (28 planerades) den 12 och 13 maj 1986 (utskrivna den 16 maj). Sex av de 50 konfrontationerna som planerades genomfördes inte. De som genomfördes var resultatlösa. Riksåklagaren strök 24 av de 74 som Holmér krävde.
Det är beklagligt att palmemordsarkivet.se och wpu.nu inte har en komplett lista över de spaningsuppslag som de 50 konfrontationerna gällde. Den kompletta listan är en intressant ögonblicksbild av de vittnen som var mest "inne" i maj 1986. Jag har bara listan för maj (minns inte var jag hittade den). Den som har den kompletta listan kan begära ut alla 50 spaningsuppslagen från polisen (alltså inte konfrontationsförhören utan själva spaningsuppslagen som konfrontationerna gällde). Eller rättare sagt de som inte redan finns på palmemordsarkivet.se och wpu.nu. Vilket är många. Notera t ex att det högintressanta spaningsuppslaget Z8041 är med.
E107-2
E15-2
E17-4
E17-5
E17-6
E17-7
E21
E2677
E4229
E4229-1
E500
E517
L1572
L851
L859
L866
L866-1
N3268
N3268-1
Z8039
Z8041
Z8049
Z8124
Z8312-1
Z8312-2
Z8332
Z8371
Z8386
Nu till frågan. Yvonne tillhörde dem som konfronterades med Gunnarsson den 28 och 29 april. Inte en månad efter mordet. Den 28 april så vitt jag vet (vissa av utskrifterna är odaterade). Efter rekonstruktionen den 23 april. Vad säger det? Att Yvonne för länge sedan har anpassat sig till mediabilden av hennes feltolkade vittnesuppgifter och genomfört rekonstruktionen "där uppe".
Det är verkligen bra att du dissekerar ögonvittnena Lebel, bra jobbat.
Det här är inte jag som säger utan: Kjell Östling, chef över pikétgrupp SHA 3230.
"Kjell Östling berättar om ett annat tillfälle då han varit på ett ärende där en person
blivit påkörd men där åtta olika vittnen lämnade helt olika uppgifter."
Jag håller med Kjell, gör du?
Då kan det ligga till så här:
1. Ahmed Zahir berättar att Jeppsson hade en vit dunjacka, men det hade inte Jeppsson,
den var mörkblå, men den var grå/vit på insidan. Det betyder att Jeppsson hade sin
dunjacka uppknäppt och fladdrade uppe på krönet, det blåste va?
2. Det kan till och med betyda att Jeppsson höll på att dra upp dragkedjan,
stänga dunjackan när han kom upp på krönet, det fastnade på Nieminens näthinna
som inte var helt nykter.
3. Och då har Nieminen rätt fast hon blandar ihop vem som gör vad, precis som Kjell säger.
4, Jag har svårt att tror att Jeppsson bara killgissar och springer ner för David Bagares Gata
utan någon som helst aning, han fick info om mannen av Nieminen och Ahmed.
5. Det betyder att Nieminen, Ahmed & Jeppsson bara såg en mörk figur och det är bra det.
Dom såg inte Stig Engströms ljusblå halsduk, och hade Stig Engström tagit av sig halsduken
hade dom sett hans vita skjorta.
6. När Nieminen och Ahmed kommer ner för trappan berättar dom för polisen att mannen
hade en axelremsväska och det var precis vad Jeppsson hade.
7. Ahmed Zahir är ett muslimskt namn, muslimer brukar inte dricka så Ahmed var nog nykter.
Även fast Ahmed är dålig på svenska är han till hjälp
Enligt ovan har vi då 2 vittnen som tar bort SE som den springande mannen(mörk figur) på David Bagares Gata.