Citat:
Ursprungligen postat av
Don-Van-Allen
Nej. Elbilar är överreklamerade. Mycket dyrare att ladda vid stolpe på stan än hemma.
Elpriset är ofta högre på vintern när förbrukningen redan är hög.
Räckvidden sjunker den kalla årstiden och vid ökade hastigheter.
Passar för pensionärer som inte behöver passa tider och kan glida fram.
Lyssna till egna erfarenheter och inte till andras illusioner.
Det är ju därför du laddar hemma större delen av tiden vilket jag antar att TS tagit med i kalkylen. På så vis kan du komma ned på oerhört låga driftkostnader.
Det är som många som ägt elbil några år beskriver det, man förvånas att man knappt märker laddningen på elförbrukningen.
Det är väl högst individuellt men för egen del kör jag överlägset mest på sommaren, även våren och hösten blir det betydligt mer än på vintern. Det gör att under den tid jag får ut som mest från solcellerna kan jag ladda bilen med solcellselen.
Jag kan köra 45 mil på en laddning sommartid. Vintertid har jag en räckvidd på 30-35 mil. För mig spelar den skillnaden ingen större roll.
Det spelar särskilt ingen roll för TS som vill optimera lönsamheten och då är min rekommendation en begagnad elbil som används till pendling.
Elbilen går givetvis använda som allroundbil men eftersom många här på Flashback verkar köra 100 mil utan paus väljer jag inte att argumentera kring långkörning.