2026-04-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Inte så konstigt igentligen.
Börjar komma ut bilar med hyfsad prestanda nu som begagnade, Geely koncernen i alla fall Volvo och Polestar kom med en rejäl uppställning i och med 24års modeller. De börjar komma ut nu. Samt att de äldre sjunkit i pris.
En 3år gammal elbil köper du i bilhanden nu för hälften av nypriset.
Så idag kan du få en Tesla 3 eller Y Volvo C40 X40 eller en polestar 2 för ca 300 K, vilket en ny småbil kostar.

De ör OK bilar med skaplig räckvidd.
Jag köpte min fullutrustade P2 med 24a(Vilket är samma bil som 26) med 100% batterikaoasitet och 25000km för 400.
Så det handlar om subventionen tillsammans med de faktum att du även utan subvention kan få en skaplig elbil för pengarna.

Stämmer detta?

Kollar på t ex 3 år gamla Tesla 3 (årsmodell 2024) och de börjar på runt 370k.

2024 så kunde man få en Tesla Model 3 för under 500k ny.
Citera
2026-04-06, 08:46
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Inte så konstigt igentligen.
Börjar komma ut bilar med hyfsad prestanda nu som begagnade, Geely koncernen i alla fall Volvo och Polestar kom med en rejäl uppställning i och med 24års modeller. De börjar komma ut nu. Samt att de äldre sjunkit i pris.
En 3år gammal elbil köper du i bilhanden nu för hälften av nypriset.
Så idag kan du få en Tesla 3 eller Y Volvo C40 X40 eller en polestar 2 för ca 300 K, vilket en ny småbil kostar.
De ör OK bilar med skaplig räckvidd.
Jag köpte min fullutrustade P2 med 24a(Vilket är samma bil som 26) med 100% batterikaoasitet och 25000km för 400.
Så det handlar om subventionen tillsammans med de faktum att du även utan subvention kan få en skaplig elbil för pengarna.
Bra pris för din P2! Faceliften som gjordes 2024 förvandlade bilen till en riktigt bra bil. Hittade tyvärr inte lika deals för 2024+ när jag själv var intresserad av att köpa en. Antingen var de sönderkörda eller saknade Plus/Pilot kittet. Efterfrågan är väl hög för just dessa elbilar i hänsyn till mindre värdetapp än snittet.
Citera
2026-04-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Bra pris för din P2! Faceliften som gjordes 2024 förvandlade bilen till en riktigt bra bil. Hittade tyvärr inte lika deals för 2024+ när jag själv var intresserad av att köpa en. Antingen var de sönderkörda eller saknade Plus/Pilot kittet. Efterfrågan är väl hög för just dessa elbilar i hänsyn till mindre värdetapp än snittet.
Verkar som jag hittade en sweetpoint i början av året, ser samma pris på bilar nu utan paket. Verkar som priserna gått upp en bit nu efter införandet av bonusen.
Citera
2026-04-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Stämmer detta?

Kollar på t ex 3 år gamla Tesla 3 (årsmodell 2024) och de börjar på runt 370k.

2024 så kunde man få en Tesla Model 3 för under 500k ny.
De flesta Tesla 2024 är 2år gamla, de flesrta registrerades i början av året. Finns ett antal 2023 ute för runt 300.
Lite beroende på utrustning och miltal.
Citera
2026-04-06, 09:31
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Verkar som jag hittade en sweetpoint i början av året, ser samma pris på bilar nu utan paket. Verkar som priserna gått upp en bit nu efter införandet av bonusen.
Ja tyvärr exakt min erfarenhet med och precis vad jag varnade för skulle hända med denna elbilsbonus. Vi som bor i storstäder blir bestraffade för att vi inte bor på landet. Denna pajasregering kan ingenting. Såg flertal tänkbara köp för bara några månader sedan men nu är allt sinnes överprisade. Även de äldre FWD Polestars befinner sig i 300k regionen. Vilket är helt sjukt.
Citera
2026-04-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Ja och ni elbilsägare tror fortfarande att det är så billigt. Slutnotan vet ni när bilen ska säljas och den blir inte rolig för någon av er .
Du pratar om 'ni elbilsägare' som om du står på utsidan och tittar in – och det gör du nog rätt i. Det är en sak att inte ha råd att ta steget, men att dessutom inte våga är en annan.
Jag är nog lite för gammal för att behöva en lektion i att en bil kostar mer än drivmedel. Det är så livet ser ut oavsett el eller diesel, men tack för att du påpekar det uppenbara. Vem har ens sagt att jag ska sälja? Och hur vet du min milkostnad utan att veta hur länge jag haft bilen eller vilka utgifter den haft?
Efter ca 40 bilar har jag hyfsad koll på läget. Skillnaden är att jag sitter i ett läge där jag faktiskt tycker det är roligt att följa siffrorna; värdeminskningen tar jag med glädje när jag byter. Jag räknar för att det roar mig, inte för att jag behöver bry mig om ekonomin överhuvudtaget, varken nu eller på sikt.
Vi pratade om pris per mil för el kontra diesel – resten är bara en osäker gissningslek från din sida.
Citera
2026-04-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Ja tyvärr exakt min erfarenhet med och precis vad jag varnade för skulle hända med denna elbilsbonus. Vi som bor i storstäder blir bestraffade för att vi inte bor på landet. Denna pajasregering kan ingenting. Såg flertal tänkbara köp för bara några månader sedan men nu är allt sinnes överprisade. Även de äldre FWD Polestars befinner sig i 300k regionen. Vilket är helt sjukt.
Intressant att de inte ser någon prisuppgång, vad jag ser är tvärt om att priserna börjar stiga, även om måttligt.
Sen hur mycket bonusen slår och vilka som utnyttjar den blir en annan femma.
Krävs att du bor i utpekad "glesbyggd" samt har en relativt låg lön. Så frågan är väl vilka som nappar?
Sen hänger jag inte med i prissättningen hos vissa firmor? Samt vad som ingår?? Vinterhjul har blivit en större inverkan. För några år sen kunde du köpa en komplett uppsättning för 10 k idag hamnar man lätt på 30 k??? Vilket då är 10% av bilpriset.???
Så det gäller att vara uppmärksam och veta vad man förhandlar om.
Citera
2026-04-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Du pratar om 'ni elbilsägare' som om du står på utsidan och tittar in – och det gör du nog rätt i. Det är en sak att inte ha råd att ta steget, men att dessutom inte våga är en annan.
Jag är nog lite för gammal för att behöva en lektion i att en bil kostar mer än drivmedel. Det är så livet ser ut oavsett el eller diesel, men tack för att du påpekar det uppenbara. Vem har ens sagt att jag ska sälja? Och hur vet du min milkostnad utan att veta hur länge jag haft bilen eller vilka utgifter den haft?
Efter ca 40 bilar har jag hyfsad koll på läget. Skillnaden är att jag sitter i ett läge där jag faktiskt tycker det är roligt att följa siffrorna; värdeminskningen tar jag med glädje när jag byter. Jag räknar för att det roar mig, inte för att jag behöver bry mig om ekonomin överhuvudtaget, varken nu eller på sikt.
Vi pratade om pris per mil för el kontra diesel – resten är bara en osäker gissningslek från din sida.

Bra att du är nöjd med ditt bilägande men bara trött på elbilsägare med rena glädjekalkyler som jämt påstår hur billigt de åker per mil. Kan köpa / leasa kraftigt subventionerat genom jobbet men trots det är det ingen som valt 100 % el av mig eller mina kollegor .
Citera
2026-04-06, 11:34
Medlem
Citat:
Bra att du är nöjd med ditt bilägande men bara trött på elbilsägare med rena glädjekalkyler som jämt påstår hur billigt de åker per mil. Kan köpa / leasa kraftigt subventionerat genom jobbet men trots det är det ingen som valt 100 % el av mig eller mina kollegor .
Det märks att diskussionen har blivit personlig, men du har en poäng i att kalkylerna ofta skiljer sig åt beroende på vem man frågar.
När det gäller leasing har du helt rätt i sak: du slipper den direkta risken för bilens framtida restvärde. Det är finansbolaget som tar smällen om marknaden för begagnade elbilar dyker. Samtidigt är värdeminskningen aldrig "gratis" – den är inbakad i din månadsavgift. Vid privatleasing betalar du i princip för den förväntade värdeminskningen plus ränta och avgifter.
Att dina kollegor väljer bort el trots subventioner visar ofta på att praktiska behov (räckvidd, dragvikt, laddmöjligheter) eller trygghet fortfarande väger tyngre än de rent ekonomiska kalkylerna för många.
Citera
2026-04-06, 11:50
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Intressant att de inte ser någon prisuppgång, vad jag ser är tvärt om att priserna börjar stiga, även om måttligt.
Sen hur mycket bonusen slår och vilka som utnyttjar den blir en annan femma.
Krävs att du bor i utpekad "glesbyggd" samt har en relativt låg lön. Så frågan är väl vilka som nappar?
Sen hänger jag inte med i prissättningen hos vissa firmor? Samt vad som ingår?? Vinterhjul har blivit en större inverkan. För några år sen kunde du köpa en komplett uppsättning för 10 k idag hamnar man lätt på 30 k??? Vilket då är 10% av bilpriset.???
Så det gäller att vara uppmärksam och veta vad man förhandlar om.
Var på en visning för en begagnad P2 2024. Sa till snubben att jag kunde ta bilen på en gång om han slängde med vinterdäcken i priset. Jag prutade inte ens om själva bilpriset. Nej då, han gav mig inte ett smack tillbaka. Sen fick han skitet sålt ändå så han förstod väl i och med elbilsbonusen att han inte hade bråttom med att få den sålt. Det verkar som de gör enorma vinster på just vinterdäcken, som de oftast får med näst intill gratis av tidigare ägaren. Här verkar det bli allt svårare att pruta med vinterdäcken.

Min erfarenhet är att låginkomsttagare är inte på nåt vis immuna mot att göra dyra köp. Tvärtom. Alla kan ta ut ett lån och köpa en bil långt över deras inkomstnivåer. Med elbilsbonusen har detta blivit ännu lättare. Hela skitet är bakvänt. Det borde ha varit maxtak på 200k, allt över det får inte bonusen. Finns ingen scenario där en låginkomsttagare bör gå köpa en elbil för 400k. Det är mot all vett.
Citera
2026-04-06, 13:03
Medlem
Idioten påstår att det körs i princip varje dag. Dina källor uppger inte vilka somrar verket körts, har efterfrågat källor på användningen men det verkar svårt att få fram.

Vet inte vilken ideologi som skulle göra mig faktaresistent, du får gärna förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Gemini

Uniper

Faktaresistens pga ideologisk blockering är vanlig i vissa kretsar....
Senast redigerad av Nanteq 2026-04-06 kl. 13:23.
Citera
2026-04-06, 15:53
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ja och ni elbilsägare tror fortfarande att det är så billigt. Slutnotan vet ni när bilen ska säljas och den blir inte rolig för någon av er .

Hur kommer det sig att dieselbilen vid varje jämförelse med elbilen bibehåller sitt inköpsvärde utan någon värdeminskning? Det är vad man kan tro när man ser dessa inlägg. Vi ska inte heller jämföra en elbil för 300k med en dieselbil för 300k utan det rimligaste verkar vara att göra en jämförelse mellan en diesel för 20k och en elbil för 500k. Jag tror inte TS är intresserad av sådan orimlig jämförelse.
Senast redigerad av Snubchurp 2026-04-06 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in