2026-04-06, 17:13
Medlem
Nej. Elbilar är överreklamerade. Mycket dyrare att ladda vid stolpe på stan än hemma.
Elpriset är ofta högre på vintern när förbrukningen redan är hög.
Räckvidden sjunker den kalla årstiden och vid ökade hastigheter.
Passar för pensionärer som inte behöver passa tider och kan glida fram.
Lyssna till egna erfarenheter och inte till andras illusioner.
Senast redigerad av Don-Van-Allen 2026-04-06 kl. 17:26.
Citera
2026-04-06, 18:01
Medlem
Sålde du din elbil och gick tillbaka till fossilt eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Don-Van-Allen
Nej. Elbilar är överreklamerade. Mycket dyrare att ladda vid stolpe på stan än hemma.
Citera
2026-04-06, 18:09
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Sålde du din elbil och gick tillbaka till fossilt eller?
Lite det jag undrade över. Vad har man för erfarenheter om man aldrig kört en elbil?
Citera
2026-04-06, 18:43
Medlem
Ja, mycket illusioner och lite erfarenhet i den smörjan.
Efter första vintern med elbil är jag beredd att säga tvärt om. Har ju knappt märkts på elräkningarna att man laddat typ var tredje dag!
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Lite det jag undrade över. Vad har man för erfarenheter om man aldrig kört en elbil?
Citera
2026-04-06, 21:18
Medlem
Tesla har gått upp i försäljning, vilket tyder ju på att elbil är nog poppis nu
Citera
2026-04-07, 08:46
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:

Det är ju därför du laddar hemma större delen av tiden vilket jag antar att TS tagit med i kalkylen. På så vis kan du komma ned på oerhört låga driftkostnader.
Det är som många som ägt elbil några år beskriver det, man förvånas att man knappt märker laddningen på elförbrukningen.

Det är väl högst individuellt men för egen del kör jag överlägset mest på sommaren, även våren och hösten blir det betydligt mer än på vintern. Det gör att under den tid jag får ut som mest från solcellerna kan jag ladda bilen med solcellselen.

Jag kan köra 45 mil på en laddning sommartid. Vintertid har jag en räckvidd på 30-35 mil. För mig spelar den skillnaden ingen större roll.
Det spelar särskilt ingen roll för TS som vill optimera lönsamheten och då är min rekommendation en begagnad elbil som används till pendling.

Elbilen går givetvis använda som allroundbil men eftersom många här på Flashback verkar köra 100 mil utan paus väljer jag inte att argumentera kring långkörning.
Citera
2026-04-07, 09:30
Moderator
Citat:
Det är alltså samma pris för dig när du tankar bensin hemma som på stan, till skillnad mot elbilar alltså. Eller vänta lite nu ...
När du bytte bort elbilen, fick du lägre eller högre kostnader för bränsle?

Det smarta är ju att man fortsätter på inslaget spår skulle jag säga, har man köpt en bil för 500000:- så har man ju kalkylerat med att man ska behålla den en viss tid och byter man bort den innan den tiden gått så får man ju räkna med att förlora mer pengar på den, håller man huvudet kallt istället för att byta så fort det är en stor värdeminskning på pappret (man har ju inte förlorat innan man realiserar förlusten) så kan det ju bli som 2021-22 att begagnatpriserna stiger istället för att de sjunker, det har ju börjat nu med elbilar, trenden har vänt, en del elbilar har stått helt still eller ökat det senaste året. Man kan få betala lika mycket för en 5 år gammal nu som man fick samma bil 4 år gammal förra året för.
Citera
2026-04-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Hur kommer det sig att dieselbilen vid varje jämförelse med elbilen bibehåller sitt inköpsvärde utan någon värdeminskning? Det är vad man kan tro när man ser dessa inlägg. Vi ska inte heller jämföra en elbil för 300k med en dieselbil för 300k utan det rimligaste verkar vara att göra en jämförelse mellan en diesel för 20k och en elbil för 500k. Jag tror inte TS är intresserad av sådan orimlig jämförelse.
Det blir ju lätt lite skevt i de här diskussionerna när man märker att många utgår helt från sin egen situation med en trotjänare från 2005. Det är ju fullt förståeligt att man försvarar det man själv kör, särskilt om man har en bil som redan gjort sin värdeminskning och fungerar fint i vardagen. Men det blir ju knepigt när man försöker använda den kalkylen för att bevisa att diesel generellt är billigare än el, för en fabriksny diesel för en halv miljon tappar ju precis lika brutalt i värde som en motsvarande elbil gör.
Egentligen handlar det nog ofta om att man jämför olika ekonomiska verkligheter snarare än olika tekniker. Om man inte har budget för en nyare bil så är ju en billig diesel från 2005 ekonomiskt oslagbar eftersom kapitalkostnaden är nästan noll, men det har ju inte så mycket med själva drivmedlet att göra. Det är helt enkelt orättvist mot båda sidor att ställa en bil som i princip är avbetald och färdigminskad i värde mot en toppmodern bil som precis rullat ut från handlaren, oavsett om det sitter ett batteri eller en dieselmotor under huven.
Citera
2026-04-07, 10:13
Medlem
Citat:
Det är lätt att fastna i de utmaningar som finns, men att kalla elbilen för en illusion är att blunda för den tekniska revolution som faktiskt pågår. Visst finns det prisskillnader mellan hemmaladdning och publika stolpar, men elbilens extrema verkningsgrad och minimala servicebehov gör den i längden till en betydligt mer rationell investering än en komplex förbränningsmotor med tusentals rörliga delar som förr eller senare kräver dyra reparationer.
Den räckviddsminskning som sker i kyla är en rent fysikalisk realitet, men dagens sofistikerade batterihantering och värmepumpar har i stor utsträckning mitigerat dessa problem för den genomsnittliga brukaren. Att avfärda tekniken som något som kräver en kravlös livsstil är en missvisande diktotomi; elbilens omedelbara vridmoment och vibrationsfria framfart erbjuder en kvalitativ körupplevelse som snarare handlar om modern effektivitet än om att ha oceaner av tid.
Man ska absolut lita på sina egna erfarenheter, men det är lika viktigt att inte låta tillfälliga brister i infrastrukturen grumla blicken för det fundamentala paradigmbrott vi ser inom mobilitet. Elbilen är ingen luftslott utan ett mer resurseffektivt sätt att förflytta sig som ger ett oberoende från fossila bränslen som vi aldrig tidigare skådat.
Citera
2026-04-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Elbilen går givetvis använda som allroundbil men eftersom många här på Flashback verkar köra 100 mil utan paus väljer jag inte att argumentera kring långkörning.

De kör 100 mil utan paus och bor i Norrlands inland där det inte finns laddstationer och alltid är -35 grader året runt. Dessutom kan de inte montera en laddstolpe eftersom de bor i hyresrätt.
Citera
2026-04-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
De kör 100 mil utan paus och bor i Norrlands inland där det inte finns laddstationer och alltid är -35 grader året runt. Dessutom kan de inte montera en laddstolpe eftersom de bor i hyresrätt.
Det är ju det ultimata tricket för att döva sitt eget samvete när kontot ekar tomt man sitter där och konstruerar världens mest osannolika problem bara för att slippa erkänna att man faktiskt inte har råd. Man blir plötsligt en extrembilist som tydligen kör från Ystad till Treriksröset i ett svep utan att ens blinka eller gå på toa och bor såklart i en hyresrätt på nordpolen där det är minus fyrtio grader året om. Genom att intala sig själv att elbilen är en rullande mardröm av frusna sladdar och exploderande batterier så förvandlar man sin gamla skrotbil till ett geni-drag. Det är precis som med poolen eller det stora huset man låtsas att lyxen egentligen är en tung belastning som man "väljer bort" för att vara fri och smidig. Egentligen handlar det bara om att rönnbären är sura när man inte når dem och det känns så jävla mycket bättre att skratta åt dem som "sitter fast" vid en laddstolpe än att erkänna att man själv sitter fast i en ekonomi som inte tillåter något annat. Man hittar på ett eget litet krig mot tekniken bara för att kunna sova gott om natten i vetskapen om att man slipper den där påhittade huvudvärken som man egentligen innerst inne hemskt gärna hade haft råd med.
Citera
2026-04-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det är ju det ultimata tricket för att döva sitt eget samvete när kontot ekar tomt man sitter där och konstruerar världens mest osannolika problem bara för att slippa erkänna att man faktiskt inte har råd. Man blir plötsligt en extrembilist som tydligen kör från Ystad till Treriksröset i ett svep utan att ens blinka eller gå på toa och bor såklart i en hyresrätt på nordpolen där det är minus fyrtio grader året om. Genom att intala sig själv att elbilen är en rullande mardröm av frusna sladdar och exploderande batterier så förvandlar man sin gamla skrotbil till ett geni-drag. Det är precis som med poolen eller det stora huset man låtsas att lyxen egentligen är en tung belastning som man "väljer bort" för att vara fri och smidig. Egentligen handlar det bara om att rönnbären är sura när man inte når dem och det känns så jävla mycket bättre att skratta åt dem som "sitter fast" vid en laddstolpe än att erkänna att man själv sitter fast i en ekonomi som inte tillåter något annat. Man hittar på ett eget litet krig mot tekniken bara för att kunna sova gott om natten i vetskapen om att man slipper den där påhittade huvudvärken som man egentligen innerst inne hemskt gärna hade haft råd med.

Jag har noll problem med att "erkänna" att jag väljer äldre bensinbilar för att det är billigare totalt sett än nyare (el)bilar. Sen finns det vissa fördelar med bensin och diesel också.

Snarare intalar folk sig att det är genidrag att byta bil var tredje år för man "behöver" en säker och "bra" bil "som fungerar". Privatleasing av nya bilar är för folk som inte orkar bry sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in