2026-04-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Blanda inte in vanliga affärsbanker in den här frågan.

Jag tycker att det finns en hel del i sonens berättelse och i det som framkommit, som gör att det hela låter skumt och/eller som vi inte har svar på.

Till att börja med, vem förvarar över en miljon i ogiltiga sedlar på vinden? Jag har hittills inte sett en enda rationell förklaring.

På ett bankkonto behöver man inte bry sig om sedlarnas giltighetstid, man riskerar inte att förlora allt vid ett inbrott, man får ränta och pengarna är vita.

Fast varför skulle folk vara rationella? Dom kan lika gärna vara förvirrade och sjuka, sådant har ju ingen egentlig påverkan på om pengarna är kosher eller inte.
Citera
2026-04-08, 00:04
Medlem
Citat:
Nej, tråden handlar inte om dig, men det vore intressant att få fram en rationell förklaring till varför man förvarar legala pengar på vinden eller i ett bankfack.

Du har gett en förklaring till varför man gömmer undan pengar, sedan påstår du att du glömt dem, men resultatet blev att ditt ex fick mindre vid bodelningen. Knappast vare sig schysst eller legalt.
Nä, det är mer en fråga om moral...
Vad tror du vi skiljdes för, för vi var sådana bundisar?
Man nämner knappast ordet schust och mitt ex i samma mening.

Ja, jag glömde bort dom!
Tror du jag är så jävla dum att jag sitter med armarna i kors och väntar på att sedlarna skulle bli ogiltiga?
Dessutom var det ingen jättesumma.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-08 kl. 00:10.
Citera
2026-04-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna

Dom får du inte mycket glädje av misstänker jag.
Vill han bara fodra väggarna med miljoner är det ju bra. Men har han tänkt du ska ärva får han nog vakna till lite.
Citera
2026-04-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Fast varför skulle folk vara rationella? Dom kan lika gärna vara förvirrade och sjuka, sådant har ju ingen egentlig påverkan på om pengarna är kosher eller inte.
Okej, vi leker med tanken att de båda varit så ekonomiskt förvirrade under tiden de fått ihop en dryg miljon. Ganska bra jobbat i så fall, och utan att sonen ordnar en god man till dem.

Och varför var det bara gamla och numera ogiltiga sedlar som de förvarade i flyttkartonger? Slutade förvirringen samma dag som vi fick nya sedlar?

Ett alternativ är såklart att det fanns mer pengar i kartongerna, i nya sedlar, som sonen redan förvärvat.
Citera
2026-04-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Dom får du inte mycket glädje av misstänker jag.
Vill han bara fodra väggarna med miljoner är det ju bra. Men har han tänkt du ska ärva får han nog vakna till lite.
Nä, precis. Hans morfar borde skynda sig att göra kontantinsättningar till sitt eget konto, max gräns varje månad så länge hsn lever.
Annars är pengarna borta när han dör.
Citera
2026-04-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Är man så jävla dum att man förvarar ett sånt värde i kontanter så får man skylla sig själv.

Kontanter tappar dessutom konstant i värde.

Man hade kunnat köpt guld för pengarna istället och sedan förvarat det på vinden.
Finns ju en liknande historia fast med guldtackor, 11miljoner.

Resultatet blev samma där.

Flera som slåss om guldet, barnen, hantverkare som hittade guldtackorna på vinden, de nya husägarna och några pensionärer som varit indragna i ett guldbedrägeri på 80talet.
Citera
2026-04-08, 00:29
Medlem
Citat:
Är jag en besserwisser för att jag ifrågasätter att man glömmer bort 200k i ett bankfack som man stoppat där 1.5 år tidigare? Och att det råkar sammanträffa med en bodelning. En väldigt konstig definition.

Men okej, släpper det. Jag har fortfarande inte sett någon rationell, legal anledning till att spara ogiltiga sedlar i flyttkartonger. Speciellt inte om man skriver ett papper om att sonen ska ärva dem.

För hundra år sedan, ja.
Men...hur gammal är du?
Att du inte verkar så gammal mentalt det ser vi här på FB, men visst måste du veta att det sparades i kontanter bara för typ 20-30 år sedan?
Citera
2026-04-08, 00:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Men ditt miffo.
Det var ju så man sparade förr, i kontanter.
Sedan höll de väl inte koll, att sedlarna blev ogiltiga.

”Förr”? Ja för 50-60 år sen möjligtvis.

Det är upp till var och en att hålla koll på sina betalmedel och se till att de inte blir ogiltiga. Förr eller senare blir nämligen alla betalmedel det.
Citera
2026-04-08, 00:30
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Antagligen för att de visste att de skulle få problem med att förklara var de kom ifrån.

Det "stora sedelutbytet" skedde 2015-2017, men flera år innan dess så blev man informerad.

Jag är nog benägen att luta dit med. Man måste vara bra avig mot samhället annars, om man inte vill byta ut sina sedlar även om man bet att de tappar i värde. Kan det vara något som sålts utan att man ville blanda in skatteverket? Eller kan det vara sjukdom?

Att låta en miljon riskera att brinna inne är ju konstigt, och ingen man bara hlämmer att man stoppat undan.

Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag har för mig att man då, senaste gången 500 eller var det 1000 lappen byttes ut, ca 10år sedan var tvungen att förklara var pengarna kom ifrån för att byta ut dom.

Ja, vilket de med stor sannolikhet kunnat göra bättre än deras son, nu när de lämnat hatten på hyllan.

Förutsatt att de då kunnat förklara detta.
Citera
2026-04-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Förr”? Ja för 50-60 år sen möjligtvis.

Det är upp till var och en att hålla koll på sina betalmedel och se till att de inte blir ogiltiga. Förr eller senare blir nämligen alla betalmedel det.
Nää...du har helt fel.
Jag vet många som sparat kontanter, rätt stora summor bara för 10-20 år sedan, äldre personer.
Citera
2026-04-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Ok om jag fattat detta rätt så har pappan skrivit ett brev till sonen att han ska ärva pengarna... men endå visste inte sonen om att de fanns förrän nyligen?

Nåt är inte helt okey här!

Kan också tänka mig att datumen på sedlarna är ganska nära i datum... om det är gamla som sparat ihop under lång tid borde datumen vara ganska utspridda.

Detta. Riksbanken kontrollerar serienumren på sedlarna, om de går ihop med historien, och hur de ligger i förhållande till övriga sedlar.

Det vore taskigt mot de personer som ligger bakom 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen som beviljas. Om de som inte kan styrka pengarnas ursprung också fick lösa in.
Citera
2026-04-08, 00:34
Medlem
Citat:
Okej, vi leker med tanken att de båda varit så ekonomiskt förvirrade under tiden de fått ihop en dryg miljon. Ganska bra jobbat i så fall, och utan att sonen ordnar en god man till dem.

Och varför var det bara gamla och numera ogiltiga sedlar som de förvarade i flyttkartonger? Slutade förvirringen samma dag som vi fick nya sedlar?

Ett alternativ är såklart att det fanns mer pengar i kartongerna, i nya sedlar, som sonen redan förvärvat.

Inte vet jag, farsan kanske sålde sin Slantnose-Porsche på 90-talet och gömde pengarna för rymdödlorna. Sonen hade ju inte tid att skaffa en god man till dem heller, då han var helt upptagen med sina transcendentala kontakter med Anunnakis ledare Enki.
Att folk kan vara galna och irrationella är inte helt ovanligt, vet du.

Huruvida det fanns andra pengar som inte gått ut har heller ingen bäring på den här historien; det är helt irrelevanta spekulationer, precis som mycket annat som kanske eller kanske inte hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in