2026-04-07, 22:45
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tusenlappar. Finns inte längre. Varför? För att det ska vara svårare att hantera kontanter.

Tusenlappen finns https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/giltiga-sedlar/1000-kronorssedel/
Citera
2026-04-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Alla kriminella ägnar sig ju inte åt pengatvätt, utan man kanske ska börja med att se om de får in en regelbunden lön, eller om de finns med i brottsregistret i övrigt?

En anekdot från verkligheten som är lite off topic men jag drar den ändå;
Jag hade BankID via Swedbank. (Kund, men inte helkund, sen 45år tillbaka).
Min mobil pajade så jag stod utan BankID.
Gick in på banken, köade och bad om hjälp för att få igång det i nya mobilen som hade fungerat igår på min gamla mobil.
Blev nekad.
Bad om att få prata med en chef, nu var de två pers.
Blev fortsatt nekad.

Jag hade tydligen en rad väldigt märkliga swishar in på kontot.
Jag förklarade att Swisharna (samtliga) var vanliga överföringar från MITT eget bankkonto från min andra bank, vilket såklart framgick tydligt av Swisharna.

Blev fortfarande nekad…

Bad om att få sitta ner i 5min och förklara varenda enskild Swish.
Blev nekad och nu blir jag utpekad av den här mellanchefen på Swedbank, till att vara delaktig till anledningen till deras miljardböter.
Hade jag spelat in det här samtalet så hade chefen fått sparken gissar jag.

Fick alltså åka vidare, anklagad för att vara brottsling, och nu utan tillgång till någon bank alls.
Kom inte åt något konto mer än med kortet på flera dagar pga det.

Det löste sig senare med hjälp av en annan bank som faktiskt lyssnade på sin kund.

Jag sj gillar inte banker per automatik och hanteringen av det du fått gå igenom är absolut skandal men nu handlar tråden om just det att en person går till banken med gamla sedlar i stora summor. Oavsett vad så kommer de behöva kolla var pengarna kom ifrån. Det är inte mer än rätt, tycker jag.

Det finns absolut brister i hur vi hanterar vissa aspekter av vår ekonomi och jag håller med om att det idag är långt ifrån perfekt.
Citera
2026-04-07, 22:51
Medlem
pOXEs avatar
Finns några alternativ jag tänker på.

Be nån i hans närhet byta ut de åt honom nån tusenlapp i taget och låta de behålla 25% för besväret?

Sälja de på tradera och köparna kan byta själva? Blir sämre affär men då får han nått ändå.

Sista alternativ är att sälja lite åt gången till kriminella? Göra nån plan så att han inte blir bestulen? Hur man gör det vet jag inte.

Om riksbanken inte tagit alla hans sedlar redan.
Senast redigerad av pOXE 2026-04-07 kl. 22:55.
Citera
2026-04-07, 22:54
Medlem
Är inte direkt det första fallet detta, har läst om flera liknande som också blev nekade att lösa in sedlar från arv.

Jag själv hade för ca 10år sedan nära 200k i gamla sedlar efter att jag förvarat dom i bankfack och missat att byta ut mot nya gällande sedlar.

Pengarna var 100% vita och ärligt inarbetade av mig själv.

Sände in dom till riksbanken och blev nekad.

De ville ha alla möjliga bevis och förklaringar.
Allt eftersom jag gav dem de bevis de ville ha begärde de bevis på något annat istället.

De ville ha kontoutdrag på daglig basis de senaste 8åren, har jag för mig.
Banken sparade bara kontoutdragen i 5år osv, ett jäkla krångel.

Det tog ca 1.5 år att övertyga Riksbanken, var mer tur än skicklighet att jag till slut fick tillbaks sedlarna, nu inväxlade mot nya, gällande sedlar.

Det kostade mig nog ca 10k att få igen pengarna i olika avgifter, postens värdeförsäkring, bankens kontoutdrag osv.
Citera
2026-04-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Tusenlappen finns https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/giltiga-sedlar/1000-kronorssedel/

Rätt. Hade fel - men är sällsynta. Orsaken stämmer dock.
Citera
2026-04-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tusenlappar. Finns inte längre. Varför? För att det ska vara svårare att hantera kontanter.
Har för mig det var något med förfalskade sedlar.
Blir ju mindre förlust om någon tar emot en falsk 500hundring än en 1000lapp.

Säker något med svarta pengar också.
Istället för EN väska med svarta pengar i 1000lappar krävs då TVÅ väskor med svarta 500hundringar.

Var folk som smugglade svarta pengar utomlands och satte in på kontot den vägen på något sätt också.
Då var det lättare att gömma en bunt med 1000lappar istället för 2 buntar med 500hundringar.
Citera
2026-04-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Har för mig det var något med förfalskade sedlar.
Blir ju mindre förlust om någon tar emot en falsk 500hundring än en 1000lapp.
Nu finns dock tusenlappar. Något jag inte heller kände till :-)
Citera
2026-04-07, 23:05
Medlem
Kan de styrka att det inte är förfalskade sedlar, och någon dog för att ge bort dem - ge dem till grabben
Annars spär bankerna bara på sitt hat emot dem. Det är inte värt den dåliga reklamen. Men de skiter de väl i.

När de hittas kontanter såhär, vilken bank gör ens bedömningen? Och får personen behålla sedlarna?
Citera
2026-04-07, 23:05
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ganska typiskt för skitlandet Sverige...

"Enligt riksbankslagen får Sveriges riksbank lösa in kontanter som upphört att vara lagliga betalningsmedel om det finns särskilda skäl."

Ska givetvis inte finnas några särskilda skäl alls, utan kontanter som upphört vara lagliga borde innebära att man inte får bruka dom till vardags, däremot bör givetvis banker ändå ta emot dom.

"Men i det här fallet säger riksbanken nej, med hänvisning till att det inte går att bevisa att kontanterna inte kommer från brott eller brottslig verksamhet."

Omvänd bevisbörda, man ska alltså bevisa att man INTE är en brottsling snarare än att samhället ska bevisa ATT man är det...

Sverige har fått penningtvätt på hjärnan, dessa nitiska regler drabbar vanligt folk bara för idiot-Sverige inte klarar av att komma åt brottslingar på andra sätt så inför dom fler och fler regler och lagar istället...

Det är så dom jobbar... Kan vi inte gripa en brottsling? Fler kameror! Kan vi inte bevisa att dom är kriminella? Låt dom bevisa att dom INTE är kriminella!

Hela systemet pekar på att det är myndigheterna som är INKOMPETENTA och därmed instiftar lagar och regler för att dom själva inte klarar av att prestera resultat...

Vi har tagit in enorma mängder med gängkriminella och nu får vi betala priset för det. Det värsta är att vi som inte ville ha det kaos som många röstat för nu också ska straffas. Det märks ju på flera fronter att bedrägerierna över nätet har ökat inte minst med de lager av identifieringsåtgärder som krävs via nätbanken och allt fler beloppsgränser som behöver sättas. Penningtvätt genom kontanter är en annan del som eskalerats genom att vi har folk i landet som inte har en aning om vad de röstar på.
Citera
2026-04-07, 23:10
Medlem
Det finns ju vissa frågetecken...
NÄR dog föräldrarna - för ett eller 20 år sedan? För de som dör NU och är runt 80-90 tillhör en generation som till stor del nyttjat betalkort och inte haft pengarna i madrassen. 40-talisterna är inte helt efterblivna (många yngre som inte har någon kontakt med denna generation tror att de lever som på stenåldern) och de har i mångt och mycket tagit till sig ny teknik.
De födda på 20-talet däremot får anses tillhöra de där man kunde återfinna personer som uteslutande använde kontanter. Men min mormor - född 1918 - hade betalkort och bankkonto och efterlämnade nästan inga kontanter. Inte heller min farmor - född 1920. Allt fanns på bankkonton och i värdepapper mm.
Senast redigerad av martinator 2026-04-07 kl. 23:12.
Citera
2026-04-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu finns dock tusenlappar. Något jag inte heller kände till :-)
Ja, faktiskt...men var längesen jag såg någon.
Googlade det nu...
Riksbanken drog tydligen ned på antalet 1000kr sedlar vid utbytet 2013-15 för att motverka ekonomisk brottslighet.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-07 kl. 23:28.
Citera
2026-04-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny.Rundqvist
När de hittas kontanter såhär, vilken bank gör ens bedömningen?
Riksbanken, som är en myndighet. Det är alltså inte någon kamrer på Swedbank som gör sådana bedömningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vi har tagit in enorma mängder med gängkriminella och nu får vi betala priset för det. Det värsta är att vi som inte ville ha det kaos som många röstat för nu också ska straffas.
Jag är uppvuxen under en tid då så gott som alla småföretagare sysslade med svarta affärer, både pursvennar och invandrare. Så det handlar nog inte endast om gängkriminella och deras verksamhet.

Var det enklare förr att växla in ogiltiga sedlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in