2026-04-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Ryssland? Dom går ju på knäna mot Ukraina just nu och hur ska ammunition levereras om flygplatser kommer sakna ström ?
Vad ska man ha flygplatser till när fienden har luftherravälde? Det blir väl kameler eller så. Och Iran har lager så det klarar markkrig länge.
Citera
2026-04-07, 21:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
?? Deras Trumfkort är sundet. Allt handlar om sundet. Trump borde fokusera på att säkra det.

Då behöver han en mycket större markstyrka än den på plats. Typ Dagen D-size.
Citera
2026-04-07, 21:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Ja jag håller med. Jag var tidigare mycket positivt inställd till Trumpen....men mannen är helt klart vrickad och extremt olämplig att få fortsätta. Jag hoppas han blir avsatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Japp, jag var också positivt inställd till Trump tidigare men nånting verkar ha hänt med honom. Känns som att han blivit tokigare hela tiden. Det är inte samma Trump vi ser nu som för några år sedan skulle jag säga.

Jag känner liknande.

Jag har inte varit mycket positiv till Donald Trump. Jag betraktar honom som en osympatisk person som inte är rädd för konflikter.

Men jag tänkte att hans stöddiga personlighet kunde vara en fördel. Jag hade en förhoppning att Donald Trump skulle kunna vara den som skulle klara av att stå emot påtryckningarna att starta krig.

Anfallet mot Iran visade att Donald Trump inte klarade av det. Krigsälskarna vann.

Donald Trump visade sig vara svag och ynklig. Ett stort misslyckande.
Citera
2026-04-07, 21:42
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Då behöver han en mycket större markstyrka än den på plats. Typ Dagen D-size.

Det skall inte vara så värst tätbefolkat runt sundet. Man behöver bara ta kusten och ha den säkrad på olika sätt och förhindra shaheds möjlighet att angripa tankers. Men skall erkänna att jag inte nördat ner mig i detta allt för mycket. Det enda problemet för Trump är ju detta. Om oljepriserna stiger och sundet stryps har han problem.

Det är kanske svårare men det är det enda vettiga som finns där att göra. Att "förgöra en civilization" kommer inte förändra oljepriserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Bla detta ingår i en civilisation:
Städer – permanenta bosättningar med många invånare, familjer, vänner, barn

Arbetsdelning – olika yrken (lärare, läkare, forskare)

Teknologi – verktyg, byggnader och tekniska lösningar

Handel – utbyte av varor och tjänster, ofta över längre avstånd

Kultur – konst, musik, traditioner och språk
Detta vill alltså Trump utrota. Är det detta som är demokratins främsta ideal, att vilja utrota civilisationer?

Jag förstår inte er som hatar Iran och är på Trumps sida. Man påstår (med fog) att regimen i Iran är dålig för civilbefolkningen, samtidigt som man själv vill utrota samma civilbefolkning. Det är extremt ologiskt.

Hur kan man på ett moraliskt och intellektuellt plan vilja utrota andra folk, och samtidigt säga sig värna demokrati och mänskliga rättigheter? Nej, det är extrem dubbelmoral.

Detta uttalande är faktiskt väldigt anmärkningsvärt. Jag tror inte någon företrädare för demokrati någonsin pratat såhär? Undrar vilka konsekvenser detta får för Trump och USA?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-deadline-alla-broar-och-kraftverk-forstors-om-hormuz-inte-oppnas

Det er president Donald Trump som tilpasser språk og retorikk til motparten, altså prestestyret i Iran.

Replikken ... en hel civilisation kommer att dö i natt ... er rettet direkte til prestestyret i Iran, og til innbyggerne i Iran, da som motvekt mot den offisielle hat-retorikken mot USA og Israel.

Nå har regimet i Teheran prediket utslettelse av Israel i snart 50 år. Uten at noen i Vesten har latt seg forarge eller krenke av språkbruken så langt. Trump svarer nå med samme mynt. Eller samme slags retorikk. Hvis man kan kalle det det.

Trump er også klar på at dersom Hormuzstredet ikke blir åpnet innen 02:00 CET natt til onsdag 8. april, så vil ikke-nærmere-spesifiserte kraftverk og broer i Iran bli angrepet eller bombet og ødelagt.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Iran är en civilisation som har gått fel, se bara hur de radar upp barn som mänskliga sköldar som det vore det vore normalt, precis som ett djur med rabies så finns det bara en lösning.
Och som i andra världskriget får usa gå in igen och reda upp saker åt europa.

Bara för att Iran har ett dåligt styre betyder väl det inte automatiskt att Trump har rätt? Vad enkelt livet skulle vara om bara en kunde ha fel.
Citera
2026-04-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Maga är en sekt som i huvudsak består av efterblivna idioter. Det har blivit tydligt nu....
Extremt tydligt. Dom kommer stötta Trump oavsett bara för att dom vill ”vinna” över PK media, men Trump är den största sionisten någonsin, tror fan han är mordhotad eller grovt utpressad på något sätt av Israel för detta är ju en tvärvändning mot allt han gick till val på iprincip.
Citera
2026-04-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Maktfördelningen i USA förbryllar. För att jämna Iran med marken krävs väl ändå en krigsförklaring? Det är kongressen som skall stå för den men där är det tyst.
Det där gällde innan Trump började leka diktator. Han gör som han vill tills han blir avsatt. Han sa också innan han blev vald för andra gången att han skulle bli den presidenten världen kommer minnas mest av alla.
Citera
2026-04-07, 21:48
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Iran är en civilisation som har gått fel, se bara hur de radar upp barn som mänskliga sköldar som det vore det vore normalt, precis som ett djur med rabies så finns det bara en lösning.
Och som i andra världskriget får usa gå in igen och reda upp saker åt europa.
De spelar på att få världsreligionens stöd att göra fel.
Citera
2026-04-07, 21:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Det skall inte vara så värst tätbefolkat runt sundet. Man behöver bara ta kusten och ha den säkrad på olika sätt och förhindra shaheds möjlighet att angripa tankers. Men skall erkänna att jag inte nördat ner mig i detta allt för mycket. Det enda problemet för Trump är ju detta. Om oljepriserna stiger och sundet stryps har han problem.

Det är kanske svårare men det är det enda vettiga som finns där att göra. Att "förgöra en civilization" kommer inte förändra oljepriserna.

Det är en lång kuststräcka. Terrängen ser svår ut.

Hur är deras kännedom om terrängen? De körde nyss fast med två Hercules-plan och 100 soldater, i ökensanden, när de skulle undsätta 1 pilot. Planen och 4 helikoptrar fick senare förstöras.
Citera
2026-04-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
De har rätt stora bomber som inte är kärnvapen att ta till. Dyra förvisso men inget som bakbinder.
Problemet är den civilia aspekten, man har inte råd att blåsa bort hela städer. Mänskliga sköldar gör inte saken lättare, även om de kan ses som militära mål då de själv valt att stå där så ser det inte bra ut i efterspelet.

Jag tror på riktade anfall med precisionsbomber där de gör mest skada för vatten/el/allmän motståndskraft.
Det går inte stega tillbaka utan skada måste till och alla mål kommer direkt kopplas till att militären använder sig av dessa.

Iran kör chicken race och USA kan aldrig vinna utan sluta avtal.
Nånstans måste man hitta rätt nål på rätt punkt för att avsluta allt.

Nej - de har inte så många och stora konventionella bomber.

USA/Israel vann som sagt militärt - men Iran kan ändå enkelt stänga sundet.
Citera
2026-04-07, 21:50
Medlem
vad är det dåren trump snackar om egentligen? getknullarna i iran är väl knappast nån civilisation så man får hoppas han inte pratar om övriga planeten här......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in