2026-04-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Trump måste fullfölja hoten för att inte framstå som en tom snackpåse. Ayatollahn är uppenbarligen likgiltig inför sitt folks önskemål, så just därför måste Trump lyssna på dom istället.

När man väl börjat hota så måste hoten fullföljas. Bollen är hos Iran, och väljer dom fel så blir det RIKTIGT Krig.

Nej - bollen ligger hos Trump.

USA kan inte bomba Iran till 100% - det finns inte så mycket bomber och definitivt så har USA inte så mycket bomber i området.

Iran har stängt ner sundet och världen håller på att få panik - USA kan inte själva öppna sundet. USA vann det militära slaget men Iran är stort och har många innevånare och sundet är stängt.
Citera
Medlem
En gång för alla.
Trump kommer inte släppa en atombomb på Iran. Putin kommer inte släppa en atombomb Ukraina.
Ser framemot propaganda nollorna som försöker skriva något om att USA och Israel inte bryr sig om Iran.
Citera
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Vore vettigare att säkra Hormuzsundet med landtrupp enbart. Den iranska regimen bryr sig föga om vad Trump gör mot deras egen befolkning.
Vad menar du att den iranska regimen ska göra då?

Jag är 95% säker på att det blir en så kallad TACO.
Citera
2026-04-07, 21:23
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Putin sätter in kärnvapen mot Ukraina om Trump gör det mot Iran. Men det kommer naturligtvis inte hända.
Nä kärnvapen kommer inte användas som du säger. Det vore verkligen att gå över röda linjen.

Jag läste förresten att Iran hotat att även stänga Bab el-Mandeb-sundet, som förbinder Röda havet med Indiska oceanen, om situationen skulle eskalera ytterligare. Så det känns som att Trump kommer skjuta sig själv i foten om han gör verklighet av sina hot.
Citera
2026-04-07, 21:23
Medlem
Trump fick frågan om Gud stöder kriget – Jag gör det, för Gud är god. Och Gud vill att människor ska tas om hand. Gud gillar inte det som händer. Jag gillar inte det som händer.

Försvarsminister Pete Hegseth deltog nyligen i en kristen gudstjänst i Pentagon, där han bad:

– Låt varje skott träffa sitt mål mot rättfärdighetens fiender och vår stora nation. Han fortsatte med att be om styrka, enighet och kraftfullt agerande mot fiender “som inte förtjänar nåd”.
Citera
2026-04-07, 21:27
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det spelar ingen roll vad jag eller ni tycker, det är vad som händer bakom allt vi inte kan se.
Vi vet endast det vi får reda på genom filter av hur det sedan rapporteras. Tex SVT har satt en brud i Israel som sänder utomhus för att stärka det som något viktigare än det är.

Hon vet inte mer än oss, eller de i studion även kan ta reda på.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel?inlagg=16174cd591d4ae0652dc980431e38148
Citera
2026-04-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nej inte invånarna utan det är landets ledare med anhängare som ska elimineras. Invånarna ska ju sedan börja om på nytt.

Fast nu sa han ju en hel civilisation ska utplånas…
Citera
2026-04-07, 21:32
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Vad menar du att den iranska regimen ska göra då?

Jag är 95% säker på att det blir en så kallad TACO.

?? Deras Trumfkort är sundet. Allt handlar om sundet. Trump borde fokusera på att säkra det.
Citera
2026-04-07, 21:35
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
USA kan inte bomba Iran till 100% - det finns inte så mycket bomber och definitivt så har USA inte så mycket bomber i området.

De har rätt stora bomber som inte är kärnvapen att ta till. Dyra förvisso men inget som bakbinder.
Problemet är den civilia aspekten, man har inte råd att blåsa bort hela städer. Mänskliga sköldar gör inte saken lättare, även om de kan ses som militära mål då de själv valt att stå där så ser det inte bra ut i efterspelet.

Jag tror på riktade anfall med precisionsbomber där de gör mest skada för vatten/el/allmän motståndskraft.
Det går inte stega tillbaka utan skada måste till och alla mål kommer direkt kopplas till att militären använder sig av dessa.

Iran kör chicken race och USA kan aldrig vinna utan sluta avtal.
Nånstans måste man hitta rätt nål på rätt punkt för att avsluta allt.
Citera
2026-04-07, 21:35
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Ryktas om att marktrupper kommer gå in och använda senapsgas.

Låter inte vidare effektivt. Jag är inte någon militär expert på något som helst vis....men det här är väl knappast ett krig som kommer utkämpas i skyttegravar a´la WW1?

Dessutom är väl gasanvändning ett krigsbrott numera? (ärlig fråga, men jag tror det).
Känns som att en hel del generaler borde protestera mot en sådan order, det kan ju bli ganska stora juridiska konsekvenser av det om Trumps politiska motståndare skulle ta över rodret i framtiden.
Citera
2026-04-07, 21:36
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Ryktas om att marktrupper kommer gå in och använda senapsgas.
Det omvända ryktet är att Iran kommer att använda ABC-stridsmedel om USA/Israel deployar marktrupper.

Kina ryktas använda AI-soldater om dom griper in till Irans försvar. Ryssland förväntas skicka riktade missiler på långdistans med Kärnvapenspetsar.
Citera
2026-04-07, 21:36
Medlem
Sextiopluss avatar
Maktfördelningen i USA förbryllar. För att jämna Iran med marken krävs väl ändå en krigsförklaring? Det är kongressen som skall stå för den men där är det tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in