2026-04-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad skulle du säga till någon som på detta svarade dig:

"Kan du bevisa att pengarna inte kommer från kriminalitet, annars tar vi dom" - Äckliga, äckliga Sverige.

Har jag sagt att man inte kan spara ihop till en miljon, föreställer du dig? Herregud, människa, kan du åtminstone försöka förstå innan du skriver?

Kom igen.

Haha, har du inte ens ett argument att komma med?

Om du har arbetat hel ditt liv, och inte blivit fälld för något brott, så är det logiska att det handlar om vita pengar. Iallafall sålänge vi pratar om mindre summor (1miljon är en mindre summa, under en livstid).

Om du däremot suttit inne halva livet, och blivit sköntaxerad under den andra halvan, där du inte kunnat deklarera din inkomst, eller bevisa att det är ett arv eller en gåva, ja då kanske man kan förutsätta att det är oskattade pengar som kommer från någon form av brottslig aktivitet.

Typ så?
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-04-07 kl. 20:29.
Citera
2026-04-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Visst behöver man ha kontanter hemma, kanske ett par tusen, men knappast en dryg miljon.

Så det är du som ska avgöra hur alla andra vill göra med sina egna pengar?

Sorry, jag visste inte…
Citera
2026-04-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men kan du ge en rationell förklaring till varför de skulle förvara vita pengar där?

Nej, det kan jag inte så klart. Det kan inte sonen heller förmodligen. Men det har varit vanligt hos gamla människor att bete sig på detta sättet. På 80- talet hittades stora mängder pengar hos gamla människor efter deras död. Många hade levt ett sparsamt liv och förvarade pengarna hemma.
Citera
2026-04-07, 20:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Haha, har du inte ens ett argument att komma med?

Ett argument för vad? Du skrev ju rena tramset

Citat:
Om du har arbetat hel ditt liv, och inte blivit fälld för något brott, så är det logiska att det handlar om vita pengar. Iallafall sålänge vi pratar om mindre summor (1miljon är en mindre summa, under en livstid).

Har du ens läst artikeln?
Citera
2026-04-07, 20:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Nåt mittemellan vore ju att föredra.

Med tanke på att 98,5 % godkänns så skulle jag säga att systemet redan är ganska mittemellan
Citera
2026-04-07, 20:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
"Fritt fram att penningtvätta hur mycket kontanter som helst så länge du påstår att det kommer från ett arv" - Otroligt genomtänkta Flashback-Sverige

Clown

För att bli dömd för mord så krävs det att det bevisats att du mördat. Varför tycker du inte det ska krävas bevisning för att döma nån till penningtvätt?
Citera
2026-04-07, 20:32
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Var köper du gamla sedlar?
På auktionssajter.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Enligt bankens sjuka princip så är det alltid Abdulla som vill växla in ett gammalt rånbyte.

Man tar alltså den grundläggande rättsprincipen "oskyldig tills motsatsen bevisas" och vänder den TVÄRTOM till "skyldig tills motsatsen bevisas".

Riktigt otäckt!
Det är dock väldigt enkelt att bevisa att pengar är ”vita”.
Citera
2026-04-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ett argument för vad? Du skrev ju rena tramset

Har du ens läst artikeln?

Nej.

Han har väl inte kunnat bevisa om pengarna kommer från hans pappas gamla bankrån eller från när han faktiskt jobbade en hel livstid? (HAR JAG FÖRSÖKT FÖRKLARA FÖR DIG).

Så då är ju frågan, är hans pappa en gammal maffiaboss eller en hederlig arbetare? (En hint, de flesta ÄR hederliga arbetare).

Jag tror ändå inte att du fattar vad jag skriver.
Citera
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Det är dock väldigt enkelt att bevisa att pengar är ”vita”.

Och? Tycker du att du själv bör bli gripen på stan och behöva bevisa att du inte rånat någon häromdagen, annars får du fängelse?

Det är dessutom inte alls säkert att det är enkelt att bevisa att pengarna är vita. Dom kan ha sparat kontanter för att dom kände för det, that's it.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Så det är du som ska avgöra hur alla andra vill göra med sina egna pengar?

Sorry, jag visste inte…
Man får naturligtvis ha en miljon i ogiltiga sedlar på vinden om man vill, men då får man räkna med problem om man inte kan visa att de är vita, dagen då man vill växla in dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Nej, det kan jag inte så klart. Det kan inte sonen heller förmodligen. Men det har varit vanligt hos gamla människor att bete sig på detta sättet. På 80- talet hittades stora mängder pengar hos gamla människor efter deras död. Många hade levt ett sparsamt liv och förvarade pengarna hemma.
Sedan kanske femtio år tillbaka, har de flesta fått sin lön insatt på ett vanligt bankkonto. Har vårt att tro att speciellt många har tagit ut sin vita lön i kontanter, handlat för en del och sedan lagt resten på vinden.

Att kvinnan hade 60k på sitt sparkonto tyder dessutom på att hon förstått att man kan ha pengar på banken.

Jag tror att många i dag inte förstår hur otroligt vanligt det var med svarta pengar förr, vet inte hur många gånger jag blivit erbjuden det av småföretagare som har velat ha tillfällig hjälp.

Och om de kan betala mig svart, då får de såklart in svarta pengar.
Citera
2026-04-07, 20:34
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Men åter igen, riksbanken ska inte utgå från att det rör sig om penningtvätt utan minsta tillstymmelse av bevis.

Vi har ju nu också läst i tråden att

a) andra länder accepterar "gamla" pengar, även 100 år gamla pengar. så behovet av lagar mot penningtvätt på det här viset verkar vara ett svenskt fenomen, man måste ju då fråga sig varför? har inga andra länder problem med penningtvätt? eller känner dom att det är viktigt med TILLIT till medborgarna? och har man rätten att använda gamla pengar, ja då behöver man ju överhuvudtaget inte dra in riksbanken, bara gå att handla (i den mening det ens går numera, vi har ju som bekant ett närmast helt digitaliserat samhälle där även helt nytrycka sedlar i praktiken inte räknas på dom flesta ställen...)

b) riksbanken vill ju göra sig av med möjligheten att ÖVERHUVUDTAGET behöva växla in gamla pengar... alltså även när det är dokumenterat vita skattade pengar...

Ja det är rätt stört att de ska hålla på och ändra sedlarna titt som tätt.
Gör de samma sak med Euro?
Citera
2026-04-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
För att bli dömd för mord så krävs det att det bevisats att du mördat. Varför tycker du inte det ska krävas bevisning för att döma nån till penningtvätt?

Sant. Varför gäller det omvända här? Han dömdes ju aldrig för mord men fick det epitetet. Inte av en domstol men av en utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in