2026-04-07, 18:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Halva statsbudgeten går till detta, och flera tusentals föräldrar är drabbade. Men enbart 4 pers på demonstrationen i vanlig ordning.
Citat:
Ursprungligen postat av adina
52 000 vårdnadshavare nämndes idag men bara 6 lyckades ta sig till demo trots att den höll på i 6 timmar
Med tanke på att IVO hittar fel och brister i nästan alla utredningar som de granskar så är problemet stort. Speciellt med tanke på det tydliga regelverk som finns där det i princip bara är att läsa innantill och följa instruktionerna för att det ska bli rätt. Otroligt slarvigt och oseriöst av socialtjänster i hela Sverige.
Citera
2026-04-07, 18:36
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Med tanke på att IVO hittar fel och brister i nästan alla utredningar som de granskar så är problemet stort. Speciellt med tanke på det tydliga regelverk som finns där det i princip bara är att läsa innantill och följa instruktionerna för att det ska bli rätt. Otroligt slarvigt och oseriöst av socialtjänster i hela Sverige.

Du kanske ska läsa IVOs rapport om vad bristerna innebär så kanske vi kan slippa en 20 sidor lång debatt som med Ronja.

Kan fö meddela att sektledaren sitter i en live just nu och mobbar mig.
Citera
2026-04-07, 18:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du kanske ska läsa IVOs rapport om vad bristerna innebär så kanske vi kan slippa en 20 sidor lång debatt som med Ronja.

Kan fö meddela att sektledaren sitter i en live just nu och mobbar mig.
Förhoppningsvis får du vad du förtjänar.

Bristerna innebär att barn och unga riskerar att inte få sina behov av stöd, skydd och hjälp utredda och tillgodosedda. I värsta fall kan det bidra till att barn skadas eller till och med avlider.”
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
Citera
2026-04-07, 18:47
Medlem
Citat:
De fel och brister är inte att barn omhändertas i onödan utan saker som att utredning tar för lång tid så att barn riskerar skada ,att barn inte får komma till tals tillräckligt , bristande skydd vid omplaceing , felaktig flytt av barn till nytt familjehem , svaga planer för fortsatt omsorg när lvu upphör och att barn ibland saknar eget ombud .

Ingenstans i kritiken sägs det att barn felaktigt omhändertagits
Citera
2026-04-07, 18:47
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Haha jasså? Är jag så farlig? Så jag får inte påpeka hennes efterblivna uttalanden som hon av någon anledning inte kan stå för. Men hon har fritt fram att gå på mig utan någon anl öht?

Citat:
Bristerna innebär att barn och unga riskerar att inte få sina behov av stöd, skydd och hjälp utredda och tillgodosedda. I värsta fall kan det bidra till att barn skadas eller till och med avlider.”

Precis, bland annat. Det innebär inte att alla föräldrar är drabbade av någon form av felaktiga utredningar och norpade barn. Visar bara på slarv och kompetensluckor inom socialtjänsten. Sen är det ju väldigt bekvämt för värdelösa föräldrar att gömma sig bakom sådana rapporter.
Citera
2026-04-07, 19:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Haha jasså? Är jag så farlig? Så jag får inte påpeka hennes efterblivna uttalanden som hon av någon anledning inte kan stå för. Men hon har fritt fram att gå på mig utan någon anl öht?

Precis, bland annat. Det innebär inte att alla föräldrar är drabbade av någon form av felaktiga utredningar och norpade barn. Visar bara på slarv och kompetensluckor inom socialtjänsten. Sen är det ju väldigt bekvämt för värdelösa föräldrar att gömma sig bakom sådana rapporter.
Vi har intervjuat sju anställda och två före detta anställda. De berättar bland annat om en kultur inom delar av socialtjänsten där dominanta personers åsikter får stort genomslag. De flesta av dem vittnar också om att de vet att socialsekreterare vinklar utredningar och bortser från fakta.

https://www.nt.se/story-nyheter/norrkoping/artikel/kritik-mot-socialtjanstens-utredningar-i-norrkoping/lqm0w2kr

Det är otroligt lätt för socialsekreterare att vinkla sina utredningar. Det kontrolleras i regel aldrig.

Nämndemannen vill vara anonym, av hänsyn till sin nuvarande arbetssituation och hur infekterad frågan har kommit att bli. Han har emellertid flera års erfarenhet av uppdraget i förvaltningsrätten.

– Jag har aldrig under mina år varit med om att rätten begär in kompletteringar till socialförvaltningens underlag när det gäller LVU. Notarien som förbereder målet utgår någonstans ifrån att det är socialens yrkande om LVU som ska vinna.

I de muntliga förhandlingarna som hålls i förvaltingsrätten i samband med LVU-ärenden, har nämndemännen möjlighet att via rådmannen ställa kompletterande frågor i ärendet. Det är en möjlighet som få utnyttjar, enligt nämndemannen.

– Som nämndeman har man ingen möjlighet att granska kvaliteten på en utredning, det är ju bara den vi har att gå på. Är den bristfällig eller inte sanningsenlig, då finns ingen chans att förhindra LVU.

https://www.kuriren.nu/nyheter/gallivare/artikel/ratten-foljer-ofta-kommunens-linje-svart-att-granska-utredningarna-advokaten-ar-valdigt-viktig-for-d omstolen/r9e5govj

Det finns absolut inget att sätta till mot en socialsekreterare som ljuger i utredningar som förälder.
Senast redigerad av Ajogen 2026-04-07 kl. 19:06.
Citera
2026-04-07, 19:03
Medlem
Citat:

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
Att utredning tar för lång tid att komma igång , tar för lång tid att genomföra är det som ger dessa brister dvs att barn bor kvar i dålig miljö eller själva har ett beteende som är skadligt trots att det funnits oro länge .
Inget sägs om att barn omhändertas på lösa grunder snarare att det drar ut på tiden och försöks för länge med andra insatser
Citera
2026-04-07, 19:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
De fel och brister är inte att barn omhändertas i onödan utan saker som att utredning tar för lång tid så att barn riskerar skada ,att barn inte får komma till tals tillräckligt , bristande skydd vid omplaceing , felaktig flytt av barn till nytt familjehem , svaga planer för fortsatt omsorg när lvu upphör och att barn ibland saknar eget ombud .

Ingenstans i kritiken sägs det att barn felaktigt omhändertagits
Citat:
Citat:
Att utredning tar för lång tid att komma igång , tar för lång tid att genomföra är det som ger dessa brister dvs att barn bor kvar i dålig miljö eller själva har ett beteende som är skadligt trots att det funnits oro länge .
Inget sägs om att barn omhändertas på lösa grunder snarare att det drar ut på tiden och försöks för länge med andra insatser
Det går givetvis inte att avgöra vad som är rätt eller fel när utredningarna är bristfälliga, det borde till och med ni förstå. Jag tror att ni aldrig har gjort en utredning av något slag i hela era liv. Hade ni gjort det så hade ni inte skrivit något så dumt.

Citat:
Du är inte farlig – du är bara dum och tröttsam.
Citera
2026-04-07, 19:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

Så varför dyker det bara upp en handfull människor på dessa demonstrationer tror du?
Citera
2026-04-07, 19:17
Medlem
Citat:
Det går givetvis inte att avgöra vad som är rätt eller fel när utredningarna är bristfälliga, det borde till och med ni förstå. Jag tror att ni aldrig har gjort en utredning av något slag i hela era liv. Hade ni gjort det så hade ni inte skrivit något så dumt.

Du är inte farlig – du är bara dum och tröttsam.
Varför skulle jag ha gjort någon utredning , de flesta människor kommer under hela sitt liv aldrig göra någon utredning eftersom de flesta inte jobbar inom yrken där de utreder
Citera
2026-04-07, 19:31
Medlem
Citat:
Så varför dyker det bara upp en handfull människor på dessa demonstrationer tror du?

En handfull människor som enligt FU sköna matte uppgår till 42 bevakande poliser, men matte har ju aldrig varit hennes starka sida.
Citera
2026-04-07, 19:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag vet inte hur många som var där. En stor fördel med webben och sociala medier är att företeelser kan få stor spridning utan krav på fysisk närvaro. LVU-kampanjen har väckt stor uppmärksamhet utanför Sveriges gränser.

Citat:
Varför skulle jag ha gjort någon utredning , de flesta människor kommer under hela sitt liv aldrig göra någon utredning eftersom de flesta inte jobbar inom yrken där de utreder
Jag försökte bara få dig att förstå att du inte har en aning om vad du fabulerar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in