2026-04-06, 14:54
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
youtube är massmedia.

massmedia är ett propaganda-verktyg.

Det är synd om dig

Allt du lägger upp debunkas av t.o.m barn
Citera
2026-04-06, 14:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
bilden 1:20 är mycket svårt att se exakt hur många det handlar om. hade dom höjt kameran en aning hade man lätt kunnat se hur många som står längs bort. men det vill man tydligen inte visa.

även om det mot förmodan skulle vara några tusen totalt, så är det knappast 400 000. men 400 000 är siffran som basunerades ut i media. man undrar varför?

Eftersom alla förstås inte stod på samma ställe… lite som när man räknar åskådare på t.ex Stockholm marathon så utgår man ju inte från hur många man kan se på ett enskilt foto…
Citera
2026-04-06, 15:41
Medlem
Citat:
det finns nonsens tillgängligt. den telemetriska datan har man 'slarvat bort'.

du vill gärna intala dig själv det, annars rasar din världsbild.

i verkligheten hade dom inget skydd för strålningen. några millimeter aluminium gör bara saken värre, vilket framgår av följande studie:

"
This work compared the shielding effectiveness of a number of standard and composite materials relevant to the design and development of future spacecraft or planetary surface habitats.
[...]

All shielding materials tested and modeled in this study were unable to reduce absorbed dose below that measured by the (unshielded) front detector, even after depths as large as 30 g/cm2. These results could be noteworthy given the broad range of proton energies present in the galactic cosmic ray spectrum, and the potential health and safety hazard such space radiation could represent to future human space exploration.
[...]

The shielding of space crews from relativistic protons is of significant interest since the majority of the GCR spectrum is approximately 87% protons with peak fluxes around 1–5 GeV (Simpson, 1983).
[...]
For example, by shielding a 1 GeV nominal energy proton beam with 20 g/cm2 blocks of Lucite and aluminum at the NASA Space Radiation Laboratory, it was found that the presence of the shielding mass increased the dose rate by approximately 40–60%
[...]
aluminum tends to increase absorbed dose by approximately 28% and 38% at the bulkhead (5 g/cm2) and the storm shelter depth (20 g/cm2), respectively.
"

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214552424000245

protoner står alltså för huvuddelen av strålningen i rymden, och låt oss komma ihåg att protonstrålning förekommer även i stora mängder i det yttre Van Allen-bältet.

det din grok babblar om är värmeskölden. men det blir löjligt när man argumenterar genom att klistra in en vägg av AI-genererad text. då har man liksom visat att man inte förstår.

men här är kärnan i din AI-text som du behöver begrunda:

"Detta är tunt för GCR [kosmisk strålning] – de flesta högenergetiska partiklar passerar igenom med liten dämpning."

Jag försöker inte intala mig något utan visar på information som jag förstår genom min utbildning i fysik.
Sedan kör du med citat tagna ur sitt sammanhang. Det nämns energier på GeV vilket är mycket mer än vad som finns i bältena.
Värmeskölden var en del av skrovet och fungerade också som strålskydd. Och har aldrig hävdat att all strålning kan blockeras. De partiklar som inte blockerades var för få för att bli något större problem.
Det råder konsensus inom vetenskapliga världen angående detta. Finns många tekniska artiklar som backar upp vad jag säger. Nonsens får vi höra från personer Bart Sibrel och Kaysing.
Citera
2026-04-06, 18:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
här är alltså ditt bidrag:

https://th-thumbnailer.cdn-si-edu.com/o_HHsjLGEgQAaHxI__Pxvepiq9g=/750x500/filters:focal(2040x1535:2041x1536)/https://tf-cmsv2-smithsonianmag-media.s3.amazonaws.com/filer_public/7f/59/7f59693c-eb2f-476d-a2d9-e0ff653d0bdf/pxl_20260401_223707602.jpg

kan det vara 50 personer?

handen på hjärtat, är det inte lite pinsamt (och tämligen suspekt) att ingen har kunnat presentera en bild på en publik större än 100?
Det är lite svårt att se vart du vill komma. Det finns hundratals bilder som visar allt mellan 10-tals och 100-tals människor som bevittnar uppskjutningen av Artemis-II*, 100-tals journalister var på plats och uppskjutningen sändes live på TV, streaming på CNN samt på NASAs YT-kanal. Mängder med intervjuer med människor som rest långväga för att bevittna det hela, varav flera sovit över för att få bästa plats. Vi kunde följa astronauterna i timtal när de kläddes på rymddräkterna och tog bussen till landningsplattan. Vi fick se i detalj hur astronauterna spändes fast och hur kapseln förseglades.

Vill du hävda att uppskjutningen av Artemis-II inte hände?
Citera
2026-04-06, 18:25
Medlem
För att vara tydlig, det finns folk som tror att även Artemis är fejk? Arma satar..
Citera
2026-04-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Jag försöker inte intala mig något utan visar på information som jag förstår genom min utbildning i fysik.
Sedan kör du med citat tagna ur sitt sammanhang. Det nämns energier på GeV vilket är mycket mer än vad som finns i bältena.
Värmeskölden var en del av skrovet och fungerade också som strålskydd. Och har aldrig hävdat att all strålning kan blockeras. De partiklar som inte blockerades var för få för att bli något större problem.
Det råder konsensus inom vetenskapliga världen angående detta. Finns många tekniska artiklar som backar upp vad jag säger. Nonsens får vi höra från personer Bart Sibrel och Kaysing.

vi tar det en gång till:

"Detta är tunt för GCR [kosmisk strålning] – de flesta högenergetiska partiklar passerar igenom med liten dämpning."
Citera
2026-04-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är lite svårt att se vart du vill komma. Det finns hundratals bilder som visar allt mellan 10-tals och 100-tals människor som bevittnar uppskjutningen av Artemis-II*, 100-tals journalister var på plats och uppskjutningen sändes live på TV, streaming på CNN samt på NASAs YT-kanal. Mängder med intervjuer med människor som rest långväga för att bevittna det hela, varav flera sovit över för att få bästa plats. Vi kunde följa astronauterna i timtal när de kläddes på rymddräkterna och tog bussen till landningsplattan. Vi fick se i detalj hur astronauterna spändes fast och hur kapseln förseglades.

vi kan väl ta oss hit:

Citat:
Du får nog acceptera att 100 000-tals åskådare kommer att bevittna uppskjutningen. Tidningen nedan nämner 400 000 på plats.
https://eu.floridatoday.com/story/tech/science/space/2026/03/31/artemis-ii-launch-from-florida-set-for-wednesday-from-kennedy-space-center/89383368007/
Jag tror dock att de flesta kommer i morgon onsdag.

Finns det en anledning att du betvivlar att stora mängder människor vill se en raketuppskjutning?

jo jag betvivlar att stora mängder människor (hundratusentals) var på plats för att se Artemis 2 lyfta, för att samtliga bilder jag har sett säger något helt annat. bilderna på folksamlingar formligen dryper av desperation att dölja hur få som verkligen var på plats. journalister och inhyrda åskådare mestadels får man förmoda.
Citera
2026-04-06, 19:11
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Bara Twitch hade 50.000 tittare.
Citera
2026-04-06, 19:19
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
vi kan väl ta oss hit:

jo jag betvivlar att stora mängder människor (hundratusentals) var på plats för att se Artemis 2 lyfta, för att samtliga bilder jag har sett säger något helt annat. bilderna på folksamlingar formligen dryper av desperation att dölja hur få som verkligen var på plats. journalister och inhyrda åskådare mestadels får man förmoda.

Varför tror du inte på publiksiffrorna? På ett F1-race kan det ofta vara 300.000 i publiken och det ser ändå aldrig mycket ut för att dom är utsprida över ett 5 Km racetrack. Man kan av naturliga skäl inte stå nära en raketuppskjutning 1Km skulle jag gissa är säkerhetsavståndet och är det 300.000 i en 1Km radie så blir det inte ett folkhav.

Men vad är vitsen med att frågasätta det?
Senast redigerad av trickydick 2026-04-06 kl. 19:24.
Citera
2026-04-06, 19:55
Medlem
Citat:
vi kan väl ta oss hit:

"På plats" innebär inte att samtliga åskådare stod samlade vid staketet på Kennedy Space Center..
Uppskattningen upp emot 400 000 åskådare gäller personer som samlats på den del av Floridas östkust som kallas "Space Coast" vilket är en kustlinje på närmare 80 km med god sikt mot raketuppskjutningar från Kennedy Space Center
Citera
2026-04-06, 23:39
Medlem
Citat:
vi tar det en gång till:

Och jag upprepar att ingen hävdar att alla partiklar blockeras. Frågan blir hur många dom är och om det räcker för att göra det till ett problem. Likaså de som passerar var tar dom vägen ? Inte alla träffar det lilla filmmålet eller en astronaut.
Du använder visst grok liksom jag
Får jag föreslå att du där ställer frågor om varför inte detta var ett problem vid månfärderna ?
Och sedan följd frågor om du tycker något inte stämmer
Citera
2026-04-07, 00:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
vi kan väl ta oss hit:

Varken du eller jag vet exakt hur många som bevittnade uppskjutningen, så diskussionen om det är tämligen meningslös. Det exakta antalet påverkar inte det faktum att mängden ögonvittnen överstiger nästan varje annan händelse på jorden.

Du undviker frågan som rör trådens ämne:
- Tror du att Artemis-II lyfte från Cape Canaveral med fyra astronauter ombord?
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-04-07 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in