2026-04-06, 16:10
Medlem
Vill dela med mig av en förskräcklig händelse från stormen. När jag öppnade balkongdörren ser jag att en av blomkrukorna gått sönder. Tydligen har den blåst omkull och spräckts.
Citera
2026-04-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Vill dela med mig av en förskräcklig händelse från stormen. När jag öppnade balkongdörren ser jag att en av blomkrukorna gått sönder. Tydligen har den blåst omkull och spräckts.
Vilken tur då att den inte blåste ned och spräckte någons huvud.
Men du har nog inte tänkt så långt.
Citera
2026-04-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Säger inte emot det. Men jag tänker mer i sin helhet hur allvarlig ovädret är, och skador till följd av den.
Tror inte att vi kommer se tillbaka på Stormen Dave och minnas den som något ut över det vanliga.
Självklart är det dock så att lokalt kan det ha drabbat vissa personer mycket på olika vis, så man ska inte bortse från det.

Gudrun och Alfrida var däromkring i m/s.. satt på Finlandsbåten när Alfrida var som värst. Blåser rätt friskt men fartygen tuffa på som vanligt. Häftigt ändå med dånet utanför mitt i natten och svårt att sova men tänker man hur dom har de i andra länder är våra stormar patetiska i jämförelse..
Citera
2026-04-06, 16:17
Avslutad
Feskekörka i centrala Göteborg har minst sagt drabbats av stormen Dave. Mathallen har en uteservering som vanligtvis flyter i vattnet precis intill byggnaden. Men under natten hade uteserveringen slitit sig från sin vanliga plats och flöt en bit utanför huset.

Klipp: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stormen-dave-drar-in-over-sverige-svt-rapporterar-direkt?inlagg=0ded2567c7d90a18402ee3790424a4c4
Citera
2026-04-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Säger inte emot det. Men jag tänker mer i sin helhet hur allvarlig ovädret är, och skador till följd av den.
Tror inte att vi kommer se tillbaka på Stormen Dave och minnas den som något ut över det vanliga.
Självklart är det dock så att lokalt kan det ha drabbat vissa personer mycket på olika vis, så man ska inte bortse från det.

Där är jag benägen att hålla med dig. Stormen Dave är kanske den värsta stormen som drabbat oss under de senaste 1-2 åren, men kommer inte att bli ihågkommen på samma sätt som t.ex. Gudrun. Utom möjligtvis lokalt i delar av Bohuslän.
Citera
2026-04-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Gudrun och Alfrida var däromkring i m/s.. satt på Finlandsbåten när Alfrida var som värst. Blåser rätt friskt men fartygen tuffa på som vanligt. Häftigt ändå med dånet utanför mitt i natten och svårt att sova men tänker man hur dom har de i andra länder är våra stormar patetiska i jämförelse..
Ja och du tror såklart att du är den enda som förstår att Florida osv. har det mycket värre när det kommer till kraftiga vindar. Det betyder dock inte att oväder även i Sverige inte kan ställa till med problem. Redan nu i Tyskland har folk tyvärr dött av den “påhittade stormen” Dave, eller nej det var nog bara en konspiration enligt dig.
Citera
2026-04-06, 17:18
Medlem
NisseNyfikens avatar
Fick en tall över mig jag tog den för klimatet.
Citera
2026-04-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Ja och du tror såklart att du är den enda som förstår att Florida osv. har det mycket värre när det kommer till kraftiga vindar. Det betyder dock inte att oväder även i Sverige inte kan ställa till med problem. Redan nu i Tyskland har folk tyvärr dött av den “påhittade stormen” Dave, eller nej det var nog bara en konspiration enligt dig.

Statististiskt sett är risken dö i bilkrasch ungefär 1 000 gånger högre än att träffas av ett fallande träd under promenad typ, även under storm. Fallande träd under promenad storm är ungefär 1 på 10 000 000 per år, alltså extremt ovanligt. De du kan oroa dig för isf är att fastna i snöstorm på vägen i bil å du fryser ihjäl men då handlar de om att samhället är kass på att hålla vägarna rena.
Annat är väl också om du fastnar på kalfjället i storm.. men i en storstad är det patetiskt att vara rädd för en vanlig höststorm i Sverige!
Citera
2026-04-06, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Statististiskt sett är risken dö i bilkrasch ungefär 1 000 gånger högre än att träffas av ett fallande träd under promenad typ, även under storm. Fallande träd under promenad storm är ungefär 1 på 10 000 000 per år, alltså extremt ovanligt. De du kan oroa dig för isf är att fastna i snöstorm på vägen i bil å du fryser ihjäl men då handlar de om att samhället är kass på att hålla vägarna rena.
Annat är väl också om du fastnar på kalfjället i storm.. men i en storstad är det patetiskt att vara rädd för en vanlig höststorm i Sverige!
Matematik är nog inte din starka sida..
Det finns många muppar som alltid måste gå tvärt emot allt vad media säger. När det egentligen bara handlar om lite sunt förnuft och att faktiskt ta till sig av den samhällsrådgivning som ges.
Senast redigerad av MjShamona 2026-04-06 kl. 19:00.
Citera
2026-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Där är jag benägen att hålla med dig. Stormen Dave är kanske den värsta stormen som drabbat oss under de senaste 1-2 åren, men kommer inte att bli ihågkommen på samma sätt som t.ex. Gudrun. Utom möjligtvis lokalt i delar av Bohuslän.
Jag har en bekant nära Smögen som påstod att det hade mätts upp 47 m/s i byarna. Tydligen värsta stormen på västkusten sen 1969.
Citera
2026-04-06, 19:53
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Vilken storm! Nästan så kepsen blåser av när jag är ute och går
Citera
2026-04-06, 21:00
Medlem
Tycker denna storm var något rejält ändå. Kör en stor SUV och den drogs mot mötande fil när jag körde igår kväll. Såg även att ett av de riktigt stora träden vid Chalmers utegym blåst omkull och förstört muren ut mot Gibraltargatan.

Har tagit en långpromenad idag och det var blåsigt men inte som igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in