2026-04-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanders.lust
Äh, nån altanmatta flög iväg. Annars inget. Jävla mes storm.
Hämtade ett trälock på minst 30kg en bra bit bort, så det tog faktiskt i ganska bra här.
Citera
2026-04-07, 13:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Svensken har preppat nu för en vindstyrka på 25m/s.. såg ett inlägg igår hur en svensk familj hade preppat med mat å vatten surrat fast allt och satt sig i källarn..

På riktigt alltså!? Varför är svenskar så oerhört rädda och ängsliga!?

Det är bra att vara beredd på det värsta!
Citera
2026-04-07, 13:53
Medlem
ett busstak i glas blåste av under färd
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1sep749/the_rooftop_of_our_bus_flew_off_while_traveling/
Citera
2026-04-07, 15:21
Medlem
Lite inåt landet här hade det avtagit. Visst ryckte det i takpannorna men de ligger kvar.
Citera
2026-04-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hahaha! Ja om ens väggar skakar måste man bo i nån slags friggebod. Min lägenhet har väggar av betong och de skakar verkligen inte hur mycket det än blåser.

Sen är man en jävla sopa om man inte säkrat utemöblerna när det varnats för storm i flera dar.

Vet inte riktigt vad du pratar om. Majoriteten av alla villor har träreglar, inte väggar av betong. Men förstår att du är avundsjuk på boendeformen om du sitter fast i lägenhet i en betongförort.
Citera
2026-04-08, 17:18
Medlem
Knivur-273s avatar
Blir man överraskad på andra sidan av sjön Vättern av en kallfront från väster, så har man sin kompass, sjökort och GPS och för ungar och kona i grov sjö, men utan åthävor till hamnen i öster, med en stabil snipa med en dieselmotor.

Skulle motorn osannolikt gå sönder, så får man väl dragga hem och ankra på lämpligt djup och ringa för assistans.

Assistans, det har jag erbjudit för ingen mindre än Alexander Bards broder. Han och en annan man satt och slet i startsnöret utan lycka. Vattnet var dock helt lugnt och ganska nära stranden.

Jag svängde upp långsides med den extremt tysta snipan med Aqua-drive och frågade: vill ni ha hjälp ?

-Nej, vi klarar oss.

När motorn ej vill tända, så bör man acceptera hjälp från en vänlig man.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-04-08 kl. 18:02.
Citera
2026-04-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Nej definitivt inte 47, Blåste runt 30, 37m/s någon enstaka vindby. (västkusten) där mina föräldrar bor (nära havet) " regionen där det var som värst enligt media", var en vacker show tydligen med vågor. Många flaggstänger som rök och ett par träd, någon granne hade sett en bajamaja lyfta och många var ju bortresta under påsk så inte många som hade säkrat utemöbler, studsmattor och allt annat som hör till våren.

Det jag undrar är dock hur fåglarna lyckades överleva 30m/s, för en människa är det väl på gränsen att gå upprätt.
https://www.utposthallo.se/noaa2604.html
Högsta vindhastighet 44.3 m/s den 5/4 kl 16:40
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in