2026-04-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
En elbil behöver inte service, bara gamla töntar tror något sådant, vad fan skulle det finnas på en elbil som måste bytas ut varje år som olja och filter? INGET

Gå inte på det där med "service" som att det är ett måste bara för att så har man ju gjort förra 50 åren.

Byt luft-filtret själv, det är gjort för att man ska kunna byta den själv, byt torkarbladen själv, betala för däckskifte om du inte orkar själv. Det är allt som behövs på en elbil.

Jämfört med 1000 komponenter som ska servas på en förbränningsmaskin annars kärvar den igen.

Jag har sett idioter som "lämnat in sin elbil på service" pungat ut 5000kr för "jag fick ju ny mjukvara och de gjorde något magiskt med bilen de kanske tvättade backspegeln och sparkade på däcken".
Kontroll batteri
Kontroll kylvätska
Kontroll värmepump
Kontroll och smörjining bromsar
Sedan så vet jag att bl.a Volvo och andra har/haft problem med motorlager.
Citera
2026-04-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Eget företag eller inte, att lägga 2 miljoner på bilköp är helt vansinnes mycket pengar.
Det sitter i betraktaren ögon eller rättare sagt i betraktarens plånbok, mkt för dig men kanske inte för någon annan
Citera
2026-04-05, 22:33
Medlem
Pratade idag med en Volvosäljare och nya 60 elbilen kostar ca 800 000:- med den utrustning man vill ha och 8-9/10 är på företagsleasing. Restvärdet efter 3 år är 50% vilket för mig är dyrt. Restvärdet kan man sia om men tror tyvärr det hamnar där.
Det innebär 10 000:- + i ren kostnad varje månad vilket jag tycker är katastrof. Gissar att bensinvarianten av 60 modellen inte har 50% efter 3 år? När det blir kilometerskatt ökar kostnaderna rejät med för den kommer att införas förr eller senare. De begagnade elbilar som finns idag är ju inte jättebra för utvecklingen går fort med elbilar vilket är bra! Har man elbilar är hemmaladdning ett måste för att få ekonomi i det hela. Sen är beggade elbilar dyra i försäkring när VSG gått ut tyvärr. Sen måste de servas pga dess komplexitet av diverse skäl. Jag kan inte ladda hemma för bor i lägenhet
så elbil är inget alternativ tyvärr ännu då blir det inte billigare hur jag än räknar över 3 år.
Senast redigerad av Botteup123 2026-04-05 kl. 22:38.
Citera
2026-04-05, 22:43
Medlem
Humeruss avatar
Kort svar JA

Människor är det emotionella varelser.
De flesta kör inte så långt, så bränslepriset påverkar inte så mycket i plånboken, men det påverkar psyket.

Om oljepriset fortsätter ligga på dessa nivåer kommer vi dock få andra ekonomiska problem.

Så kontenta är att det elbilar är här för att stanna ett tag. Skulle tro att en 2-3år gammal elbil kommer att stå sig väldigt bra på andrahandsmarknaden i ett par år framöver.
Citera
2026-04-05, 22:49
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Även om du fått låg kostnad per mil med din elbil har den rasat i värde motsvarande det du hade tankat diesel. Din elbil ligger garanterat i spannet 100-300 kr i verklig milkostnad .

Du är inte så stark i matematik va?

Vad är 10000 x 300 ?

Tror inte han hade 3miljoner i värdeminskning 😉
Citera
2026-04-05, 22:55
Moderator
Citat:
Även om du fått låg kostnad per mil med din elbil har den rasat i värde motsvarande det du hade tankat diesel. Din elbil ligger garanterat i spannet 100-300 kr i verklig milkostnad .
Nej det gör de allra flesta inte, billigaste bilen att äga och köra är just nu Hyundai Inster, en liten elbil som kostar ca 38:-/mil för de som kör 1500 mil om året och laddar för 2:-/kWh.
Min elbil som förvisso var begagnad och 100000 billigare än en ny ligger i dagsläget på ca 24:-/mil om jag skulle sälja den nu, vilket jag inte planerar, Inklusive allt förutom försäkring, då får vi lägga till 3:- till per mil. Långt ifrån 100:-/mil är det i vilket fall.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Kontroll batteri
Kontroll kylvätska
Kontroll värmepump
Kontroll och smörjining bromsar
Sedan så vet jag att bl.a Volvo och andra har/haft problem med motorlager.
Varför ska man kontrollera batteriet, kylarvätskan och värmepumpen?
Bromsarna förstår jag, det är bra att ha koll så de inte ligger på eller kärvar men de andra sakerna får man ju en varning om de inte fungerar eller saknas.
Citera
2026-04-05, 23:15
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:

Vad jämför du med för dieselbil då? Är vi återigen där igen att vi jämför en elbil för 500k med en gammal dieselbil för 20k?
Citera
2026-04-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej det gör de allra flesta inte, billigaste bilen att äga och köra är just nu Hyundai Inster, en liten elbil som kostar ca 38:-/mil för de som kör 1500 mil om året och laddar för 2:-/kWh.
Min elbil som förvisso var begagnad och 100000 billigare än en ny ligger i dagsläget på ca 24:-/mil om jag skulle sälja den nu, vilket jag inte planerar, Inklusive allt förutom försäkring, då får vi lägga till 3:- till per mil. Långt ifrån 100:-/mil är det i vilket fall.

Varför ska man kontrollera batteriet, kylarvätskan och värmepumpen?
Bromsarna förstår jag, det är bra att ha koll så de inte ligger på eller kärvar men de andra sakerna får man ju en varning om de inte fungerar eller saknas.
Får du en varning är det ju i princip redan för sent.
Kylvätskan har som huvuduppgift att hålla batteriet och andra högspänningskomponenter inom rätt temperaturer.
Kylvätskan möjliggör även snabbladdning och kyler motorerna vid hård belastning.
Värmepumpen är direkt involverad i detta, förutom att kyla cupé så kyler den även batteripacken.
Citera
2026-04-06, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Hur vet du de ? min diesel har sjunkit mkt mer , men det är ointressant nu pratar jag om bränslekostnad , alla vet att en bil tappar i värde , eller tror du det är en investering ? det är en förbrukningsvara oavsett vilken bild du väljer , bara acceptera

Ja och ni elbilsägare tror fortfarande att det är så billigt. Slutnotan vet ni när bilen ska säljas och den blir inte rolig för någon av er .
Citera
2026-04-06, 07:58
Moderator
Citat:
Kylvätskan har som huvuduppgift att hålla batteriet och andra högspänningskomponenter inom rätt temperaturer.
Kylvätskan möjliggör även snabbladdning och kyler motorerna vid hård belastning.
Värmepumpen är direkt involverad i detta, förutom att kyla cupé så kyler den även batteripacken.
Det är inga förbränningsmotorer det handlar om, skulle kylvätskan försvinna så får man en varning och begränsade prestanda men kan oftast fortsätta köra till skillnad om du har en förbränningsmotor.
Samma sak med värmepumpen. Ser det som rätt onödigt med regelbundna kontroller av de systemen, lite fungar det så funkar det, pajar de så lagar man.
Man kan ju byta kylvätska, det är väl inte fel, men det lär vara bra nog att göra det vart 6-8e år.
Citera
2026-04-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det har exploderat i försäljning av begagnade elbilar …

”Köpare har rusat till begagnade elbilar i mars. Det visar siffror från sajter som Blocket och Carla, skriver GP.”
https://omni.se/a/k00k1v

Inte så konstigt igentligen.
Börjar komma ut bilar med hyfsad prestanda nu som begagnade, Geely koncernen i alla fall Volvo och Polestar kom med en rejäl uppställning i och med 24års modeller. De börjar komma ut nu. Samt att de äldre sjunkit i pris.
En 3år gammal elbil köper du i bilhanden nu för hälften av nypriset.
Så idag kan du få en Tesla 3 eller Y Volvo C40 X40 eller en polestar 2 för ca 300 K, vilket en ny småbil kostar.
De ör OK bilar med skaplig räckvidd.
Jag köpte min fullutrustade P2 med 24a(Vilket är samma bil som 26) med 100% batterikaoasitet och 25000km för 400.
Så det handlar om subventionen tillsammans med de faktum att du även utan subvention kan få en skaplig elbil för pengarna.
Citera
2026-04-06, 08:11
Medlem
Citat:
Man kan kontrollera alla dessa vätskor och värmepumpen själv

Du vet väl att 99% av en service är någon som kan lyfta huven och okulärt avläsa nivån i vätskebehållarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in