2025-11-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBeets
Nej, det var spekulationer tidigt i tråden men efter Haverikommissionens rapport så framkom det att den senaste höjningen av hissen skedde på ett helt annat datum.

Och var håller den lilla tomten Flashmaner till med sitt "Maskindirektiv"...... Kom hit och be om ursäkt och erkän att du inte har en jävla aning om vad du snackar om......
Ja ja, ta det lugnt
jag har inte sagt någon om ett maskindirektiv??!!
Jag har bara hört från någon som känner någon som kanske vet att det var brådis till en fest.
Men det var fel med andra ord

Jävligt tragiskt i allafall
Citera
2026-04-06, 15:25
Medlem
Av rent intresse och som sumpanbo, har jag aldrkh riktigt förstått hur olyckan gått till. Visst den föll men finns det inte någon animerad video eller dylikt.

Mvh
Citera
2026-04-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Av rent intresse och som sumpanbo, har jag aldrkh riktigt förstått hur olyckan gått till. Visst den föll men finns det inte någon animerad video eller dylikt.

Mvh

https://tv.aftonbladet.se/video/363461/grafik-sa-gick-hissolyckan-till
Citera
2026-04-06, 19:29
Medlem
Citat:

Mvh

Översta mastsektionen, den fria toppen, var inte fäst till den näst översta mastsektionen. Skruvförbanden hade glömts bort.

Själva hissen klättrar uppåt och neråt via en elmotor/kuggväxel monterad i hissen och en kuggstång som i sin tur är fäst till masten.

Konstruktionen är visserligen dyr men sinnrik. Hissen tål att vinklas beroende på sjögång i ex. oljeplattformar. Väggar som lutar etc. Man är inte beroende av linor som i värsta fall kan ställa till det och som har begränsad hållfasthet. Kuggstångskonstruktionen gör att hissen i princip kan klättra hur högt som helst.
Citera
2026-04-07, 15:31
Medlem
Citat:

Mvh
Haverikommissionen har gjort en film om olyckan.
https://youtu.be/6slviUFGqYw?si=mSLyFugwwKOG80eK
Citera
2026-04-07, 16:06
Medlem
upplysas avatar
Stämningsansökan & Förundersökningsprotokoll
Fup
Solna tingsrätt
B 6543-24
Solna TR B 6543-24 Ab63 Stämningsansökan
Solna TR B 6543-24 Ab64 Fup MASKAD
Citera
2026-04-09, 20:10
Medlem
Någon som kan förklara varför det är så noga med besiktning efter de första sektionerna är byggda och hissen tas i bruk, men vid påföljande höjningar ska egenkontroll räcka?

Och sedan förstår jag inte heller varför man ska montera bultförbanden med bulten på undersidan och muttern på ovansidan?
Citera
2026-04-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Någon som kan förklara varför det är så noga med besiktning efter de första sektionerna är byggda och hissen tas i bruk, men vid påföljande höjningar ska egenkontroll räcka?

Och sedan förstår jag inte heller varför man ska montera bultförbanden med bulten på undersidan och muttern på ovansidan?
Jag gissar nu men antagligen vid konstruktioner med vibrationer så är det dels lättare att kolla och efterdra bultar och börjar den lossna så hjälper inte tyngdkraften att muttern trillar loss.
Senast redigerad av lacrima 2026-04-09 kl. 23:29.
Citera
2026-05-04, 14:05
Medlem
Citat:

Det är för att det lättare ska gå att se att den inte finns och att det är lättare att dra fast den.
Citera
2026-05-05, 09:25
Medlem
meas19s avatar
Om du sätter bulten uppifrån så kan du glömma muttern, om du sätter bulten underifrån så ramlar bulten ner om du glömmer muttern. Här har det ingen betydelse eftersom dom glömde både bult o muttern. Idag börja rättegången!

Citat:

Senast redigerad av meas19 2026-05-05 kl. 09:40.
Citera
2026-05-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Om du sätter bulten uppifrån så kan du glömma muttern, om du sätter bulten underifrån så ramlar bulten ner om du glömmer muttern.

Kan det vara just det som har hänt här? Annars skulle det vara konstigt att glömma så mycket.
Citera
2026-05-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Om du sätter bulten uppifrån så kan du glömma muttern, om du sätter bulten underifrån så ramlar bulten ner om du glömmer muttern. Här har det ingen betydelse eftersom dom glömde både bult o muttern. Idag börja rättegången!

Dessa tomtar är beviset på att det du skriver uppenbarligen inte har någon som helst funktion eller är en rimlig anledning till att ha muttern överst.

Man behöver vara bra efterbliven och dement för att påbörja fastskruvande av en skruv med mutter för att lyckas glömma bort vad man sysslar med sekunden senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in