2023-12-20, 02:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Även om ngn i tråden säger det finns massa vittnesmål som kommit fram hur det ligger till så är det en lögn! Det finns inga klara vittnesmål alls på den punkten, som gör att du exakt kan säga hur detta gått till än!
Det enda som är solklart är att masterna inte va ihopbultade!

Du är helt jävla novis din pajas, bara håll käften istället för att fortsätta göra bort dig!

Men för oss som följer det hela, som läser det som framkommer i media, läser och lyssnar på intervjuer, så har det framkommit mycket mer än så, och det har gått att få en relativt tydligt bild av händelseförloppen. När SHK's preliminära rapport kommer, så fylls säkert en hel del av luckorna i. Men mycket är ganska klart redan, via vittensuppgifter och fotografier.

Den stora frågan just nu är vid vilket skede som skruvarna missades, om de skulle ha funnits på plats innan mastsektionen lyftes upp, eller om de skulle ha monterats på plats på masten.
Senast redigerad av flashmaner 2023-12-20 kl. 03:14.
Citera
2023-12-20, 05:11
Medlem
Som sagt minst 2 arbetare var på arbetsplatsen olagligt.

Förmodligen illegala människor i Sverige också.

En var en "ensamkommande år 2105" han och många andra som kom år 2015 från Afghanistan(Iran därifrån de kom till 99,99% säkerhet) hade fortfarande levt idag om de hade stannat kvar i Iran.

Är man kåt på pengar & skitvädret i Sverige så är detta priset man får betala p.g.a att andra importerade arbetskraft inte skruvar ihop bygghissarna efter monteringsanvisningarna.

De kan varken det svenska språket eller engelska tillräckligt bra för att kunna läsa en manual.
Citera
2023-12-20, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Några av dem som dog hade inget ID06. Då täcker ingen försäkring antar jag? Dom var alltså olagligt på bygget? Hur tog dom sig in på bygget?

Nja där har du fel

Det är företaget de är anställd som saknar fackliga avtal och då har du inget frän AFA eller facklig hjälp

Att jag vet detta är för jag en gång i tiden va anställd och hade betalat till (fitt seko) i ca 22år med deras folkskamförsäkring

När jag väl skadade mig på bygget visade det sig att firman jag jobbade åt saknade tecknade avtal med nått fackligt förbund

Att jag klarade mig o fick ersättning berodde på min egen sjuk olycksfall som även gällde på arbetstid ( vilket är mkt sällsynt ) hade då euro accident

Så är det tyvärr
Säkert många som är med i fack och arbetsgivaren inte vilket gör att arbetstagaren sitter i en rävsax
Citera
2023-12-20, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Nja där har du fel

Det är företaget de är anställd som saknar fackliga avtal och då har du inget frän AFA eller facklig hjälp

Att jag vet detta är för jag en gång i tiden va anställd och hade betalat till (fitt seko) i ca 22år med deras folkskamförsäkring

När jag väl skadade mig på bygget visade det sig att firman jag jobbade åt saknade tecknade avtal med nått fackligt förbund

Att jag klarade mig o fick ersättning berodde på min egen sjuk olycksfall som även gällde på arbetstid ( vilket är mkt sällsynt ) hade då euro accident

Så är det tyvärr
Säkert många som är med i fack och arbetsgivaren inte vilket gör att arbetstagaren sitter i en rävsax

Är man medlem i något fackförbund omfattas man av fackets försäkringar såsom bland annat medlemsförsäkringar.

Försäkringar
Som medlem har du flera försäkringar i Byggnads.

https://www.byggnads.se/medlem/forsakringar/?utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=EAIaIQobCh MI-6XvzKidgwMVDZeDBx13YwC1EAAYASAAEgKiSfD_BwE
Citera
2023-12-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Precis , en hiss som kan tippa åt sidan är i sig idiotisk konstruktion till att börja med.Jag vill likna det vid en trehjulig bil.Hur fort ska en sådan bil kunna gå om den ens borde vara laglig?alla förstår att en sån bil lätt välter om man gör ett undanmanöver i högre fart tex.
Ännu ett genialiskt inlägg…
Berätta gärna hur du skulle konstruera en bygghiss som inte kan tippa om man inte monterar den rätt eller förankrar den.

Gällde samma regler för telemaster att de ska kunna stå utan att sektionerna är ihopsatta ordentligt och utan förankring i mark eller annat?

Minns inte att någon anförde att telemaster var felkonstruerade när de utsattes för terrorattentat. Då folk klippte vajrarna och de föll. Ingen krävde att man konstruerade bort det problemet.
Senast redigerad av martinator 2023-12-20 kl. 09:17.
Citera
2023-12-20, 10:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Vilka idioter det sitter i tråden och försöker påstå att Geda är en säkrare hiss, ni har aldrig varit i närheten av några bygghissar det är ett som är säkert! Snälla knip igen om saker ni inte vet ett skit om...

Geda trillar ju ner när de är rätt monterade, måste ju va en helt magisk konstruktion!

Alimak, Geda, alla andra bygghissar som är CE-märkta är helt säkra när man följer anvisningar och manualer.
Sen kan en hissmodell kan vara starkare emot överlass och markplansäkerhet, medans en annan kan vara lite mer idiotsäker vid mastmontering.
Vad som är gemensamt för olika tillverkare är att man lämnar över flera delar av ansvar på användaren, såsom bultning av mastsektioner, driftlås och avspärrning runt markplan för lyftområde, eller en design på hisskorgen som som medger ett alltför högt överlass (Geda).

Allt detta ansvar är överlämnat inom direktivens och lagens gränser för vad som är godtagbart, annars hade inte produkterna funnits på marknaden.
Alimak-hissen som funnits i ungefär samma form så länge är ju därmed beprövad. Här har det under flera år reflekterats över konstruktionen och det är ju självklart efter denna livslängd att både Arbetsmiljöverket och tillverkaren över årens lopp deltagit i utredningar kring mindre driftfel/incidenter med hissen.
Precis som med alla produkter.
Det som råder för just Alimakhissen som är såpass gammal i designen, är ju snarare att den är fastställt säker i sin utformning eftersom den sannolikt prövats mot regelverk betydligt fler gånger än modernare modeller.
Citera
2023-12-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Alimak, Geda, alla andra bygghissar som är CE-märkta är helt säkra när man följer anvisningar och manualer.
Sen kan en hissmodell kan vara starkare emot överlass och markplansäkerhet, medans en annan kan vara lite mer idiotsäker vid mastmontering.
Vad som är gemensamt för olika tillverkare är att man lämnar över flera delar av ansvar på användaren, såsom bultning av mastsektioner, driftlås och avspärrning runt markplan för lyftområde, eller en design på hisskorgen som som medger ett alltför högt överlass (Geda).

Allt detta ansvar är överlämnat inom direktivens och lagens gränser för vad som är godtagbart, annars hade inte produkterna funnits på marknaden.
Alimak-hissen som funnits i ungefär samma form så länge är ju därmed beprövad. Här har det under flera år reflekterats över konstruktionen och det är ju självklart efter denna livslängd att både Arbetsmiljöverket och tillverkaren över årens lopp deltagit i utredningar kring mindre driftfel/incidenter med hissen.
Precis som med alla produkter.
Det som råder för just Alimakhissen som är såpass gammal i designen, är ju snarare att den är fastställt säker i sin utformning eftersom den sannolikt prövats mot regelverk betydligt fler gånger än modernare modeller.
Förlåt , men jag kan fortfarande inte förstå , när jag jämför med vanliga personhissar som är omslutna av väggar eller trapphus , att hissar som trotsar två fysiklagar istället för en kan anses vara säkra eller "helt säkra" som du säger.
Citera
2023-12-20, 10:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Förlåt , men jag kan fortfarande inte förstå , när jag jämför med vanliga personhissar som är omslutna av väggar eller trapphus , att hissar som trotsar två fysiklagar istället för en kan anses vara säkra eller "helt säkra" som du säger.

På vilket sätt trotsar rätt hanterade bygghissar fysiska lagar?
Så länge allt är besiktigat inom tidsintervallen, att man bultat ihop allting korrekt, kopplat allting rätt, och inte kör med överlass eller emot annan yttre åverkan såsom vind/temperaturer, så är bygghissar helt säkra.
Citera
2023-12-20, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Är man medlem i något fackförbund omfattas man av fackets försäkringar såsom bland annat medlemsförsäkringar.

Försäkringar

https://www.byggnads.se/medlem/forsakringar/?utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=EAIaIQobCh MI-6XvzKidgwMVDZeDBx13YwC1EAAYASAAEgKiSfD_BwE

Kanske du har i byggnads men inte seko
Saknar ditt företag avtal med facket i seko så har du NOLL ersättning
För jag vet det är mitt fall va upp på högsta nivå 2 ggr
Men seko suger

Enklast alltid kolla företaget man anställd hos har fackligt avtal för då har man tjänstepension mm mm

Och ett tips till alla inom sekos fackförbund
Deras försäkring som är Folksam är enbart en hemförsäkring som 99,9% missar och gäller inte 😂😂😂😂
Många som sitter med dubbla hemförsäkringar och den kan INTE nyttjas dubbelt heller ( har även provat det )
Nä seko suger pung

Startade eget istället och han inte ta byggnads med flertal lovordar byggnads framför piss seko
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2023-12-20 kl. 11:07.
Citera
2023-12-20, 12:03
Medlem
Ang den diskussion om ifall de 2 hoppade eller inte finns ett tydligt uttalande av åklagaren vid rema numera:

” Hur gick det till när hissen föll till marken? Hur kunde två personer undkomma?
– Det var ett antal personer som befann sig i hissen. De här två personerna stod i begrepp att gå in i hissen då den föll.”

https://www.byggnadsarbetaren.se/det-senaste-kring-hissolyckan-aklagaren-svarar/

Dvs de hoppade inte utan hade inte hunnit ini hissen. Vilket så klart är logiskt.
Citera
2023-12-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

Försäkringar

Tror du att de omkomna var medlemmar i svensk fackförening?
Citera
2023-12-20, 12:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
På vilket sätt trotsar rätt hanterade bygghissar fysiska lagar?
Så länge allt är besiktigat inom tidsintervallen, att man bultat ihop allting korrekt, kopplat allting rätt, och inte kör med överlass eller emot annan yttre åverkan såsom vind/temperaturer, så är bygghissar helt säkra.

Om man bortser från alla risker, så är de säkra.

Starka argument du kommer med. (OBS! Ironi!)

Har saker och ting till sist börjat sjunka in även i din skalle?

Kontentan av det du skriver är att det finns många risker med dessa hissar. Du menar uppenbarligen att vid minsta lilla misstag så är de inte säkra längre. Allt måste göras rätt, annars är de inte säkra.

Och det är just det som är grejen, hissarna måste vara så säkra att ingen skadas eller dör bara för att någon annan gör ett förutsebart misstag.

Det är till och med lag på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in