2026-05-10, 21:10
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Borde ha nån slags etniskt krav på de som jobbar med sånt här. Blattar, ryssar och andra öststatare är totalt olämpliga att ha att göra med saker som rör säkerhet.

låter som 15min en kvart
Citera
2026-05-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tack. Ja även svennar kan göra bort sig!

Skrev det där provocerande mest för att få fram vad det var för enar som gjorde det. Inte följt detta i detalj efter när det hände.
Jag läste förhören men det var mitt i natten och jag var trött. Men det intrycket jag fick var att det var iallafall två idioter. Dom kanske inte är dumma i huvudet men det var det intrycket jag fick. Eller allihop egentligen. Det var mycket ”det är inte mitt ansvarsområde ” ingen vill ta ansvar och medge att dom brustit. Alla förutsätter att ”nån annan” har fixat allt. Sen när dom konfronteras så kommer dom med teorier om sabotage. Men dom kan inte förklara bildbevis på att skruvarna fattats hela tiden.
Citera
2026-05-11, 15:47
Medlem
Lian.Vendls avatar
Den här montören Robert Jakobsson verkar sällsynt blåst. Han hade man inte velat ha på sitt bygge...
Citera
2026-05-18, 12:03
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Rätt otroligt att folk inte förstår att rutiner aldrig helt kommer förhinder olyckor.
Det kommer inte hjälpa att skriva tiotusen sidor med nya rutiner. Vi kommer får se dödsolyckor även i framtiden.
olyckor sker inte för att det finns för få rutiner - tvärt om är för mycket rutiner ofta en orsak då "rutintrtötthet" gör att man skiter i dem.
Rätt otroligt att du inte förstår någonting. Ingen påstår att rutiner helt eliminerar olyckor.

Skaffa dig ett jobb inom industri eller på byggarbetsplatser så kommer polletten kanske trilla ner.
Citera
2026-05-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Rätt otroligt att du inte förstår någonting. Ingen påstår att rutiner helt eliminerar olyckor.

Skaffa dig ett jobb inom industri eller på byggarbetsplatser så kommer polletten kanske trilla ner.
känner allt för många som jobbar med att skapa "rutiner" inom industrin - och de säger alla samma sak. De gör det för att företaget "måste ha dem", men inser alla att det är för många, för krångliga och att få orkar följer dem. De allra flesta följer en del rutiner - men inte alla. Det är i princip omöjligt att få något gjort på en arbetsdag om man skulle göra det. Så man hoppar över de man tycker än mindre viktiga.
Att ändra och lägga till rutiner har sällan någon positiv effekt det är mer symboliskt och juridiskt hårklyveri.
Rutiner är i grunden inte till för att förhindra olyckor utan ett juridiskt sätt att friskriva sig från ansvar. Att de många gånger även har en effekt på olycksstatistiken är något helt annat.
OM nu rutiner varit så effektvit - så hade vi efter 40 år med rutiner som ständigt utökats och uppdaterats aldrig mer sett en olycka, men det gör vi, dessutom flera varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in