2026-04-06, 09:59
  #19669
Medlem
Vindpinads avatar
Trump vill att Europa lägger sig i konflikten med Iran och öppnar upp Hormuz. USA behöver inte Irans olja enligt Trump. Det ligger i europas intresse att lägga sig i och ta kontroll. Europeiska ledare tycker däremot att det var fel av USA att attackera Iran till att börja med. Sprickan mellan USA och Europa har nog aldrig varit så stor som nu. Och allt tack vare Israel som startade hela skiten.

Men ingen snackar om Israel. De stjäl land i Libanon just nu medans europeiska och amerikanska ledare käbblar sinsemellan. Hur lyckas de alltid med sina knep?
Citera
2026-04-06, 10:01
  #19670
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du källa till dina påståenden eller är det bara ditt hittepå?
Skrev jag inte det någonstans tidigare i tråden - jo har jag bestämt för mig utan att nu kolla. BBC säger det på TV att iranierna påstår det och visst ljuger båda sidor så mycket de bara kan och mer därtill men att hårda strider på plats bröt ut är väl bekräftat från alla håll och att då tro att iranierna lyckades bara skjuta bom ja det gör åtminstone inte jag. Kanske fanns det också plan eller helikoptrar de kunnat lyfta med men avstod chansa då risken för störtning var för stor. Skit samma vilka detaljerna är men luftenheterna förlorades i strid med Iran and that's it - full stop and period!
Citera
2026-04-06, 10:03
  #19671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nu beordrar trump full censur för satellitbilder från planet labs, företaget som de flesta amerikanska massmedier har avtal med och som hittills kunnat visa förödelsen på amerikanska baser i regionen:


https://www.svd.se/a/GxM6aJ/israel-och-usa-har-attackerat-iran-explosioner-i-huvudstaden-teheran

är det ett tecken på att de planerar bombningar som skulle kunna utgöra krigsbrott i iran? eller beror det på att NY times mfl - om än med två veckors fördröjning - kunnat rapportera om sönderbombade baser i gulfstaterna?

för iran har det ingen offensiv betydelse öht. de använder andra satellittjänster som inte har två veckors censur.

Har du kontrollerat att det verkligen handlar om full censur eller om det handlar om att fördröjningen på två veckor ska gälla fortsatt?
Citera
2026-04-06, 10:06
  #19672
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Trump vill att Europa lägger sig i konflikten med Iran och öppnar upp Hormuz. USA behöver inte Irans olja enligt Trump. Det ligger i europas intresse att lägga sig i och ta kontroll. Europeiska ledare tycker däremot att det var fel av USA att attackera Iran till att börja med. Sprickan mellan USA och Europa har nog aldrig varit så stor som nu. Och allt tack vare Israel som startade hela skiten.

Men ingen snackar om Israel. De stjäl land i Libanon just nu medans europeiska och amerikanska ledare käbblar sinsemellan. Hur lyckas de alltid med sina knep?

Alla snackar väl om Israel? Tycker precis tvärtom mot dig, att Israel på allvar börjat fått det svettigt och att världen successivt börjar se den israeliska mentaliteten för vad den är.

Dom har kunnat gömma sig bakom en historisk skuld och muslimsk terrorskräck, men deras nuvarande agerande går ingen förbi. Hela Libanongrejen anses hos den judiska diasporan vara obegriplig, och ses som ett sätt för Bibi att avleda uppmärksamheten från åtalet.
__________________
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-06 kl. 10:10.
Citera
2026-04-06, 10:06
  #19673
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nu undviker du själva huvudfrågan. Så jag frågar igen. Vad var anledningen till att det deltog stora trupptransportflygplan från första början i denna operation?
Varför i all sin dar ska jag svara på din för saken irrelevanta fråga och som du till råga på allt mycket väl vet svaret på - nix till dina billiga trix!
Citera
2026-04-06, 10:07
  #19674
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Om dessa flygetyg blev nedskjutna borde det finnas iaf någon form av bevis för det, tycker du inte?

Talar inte val av landningsplats och att två flygplan och en helikopter är totalt utbrända precis jämte varandra emot dina konspiratoriska tankar?

Det är helt uppenbart varför planen befann sig precis där dom gjorde, men så långt tänker ju få här.

Ja. Enligt västliga oberoende källor förstördes flygplanen avsiktligt av amerkanerna själva - inte av Iran - för att hindra att avancerad utrustning föll i iranska händer. Varför ska man tro på Irans version?

SA valde att spränga dem för att förhindra att känslig utrustning hamnade hos Iran och skydda hemliga kommunikations- och navigationssystem, vilket är är en standardprocedur när materiel riskerar att erövras av en motståndare.

Det finns inga rapporter över huvud taget som säger att Iran förstörde dessa flygplan. De förstördes av USA själva som en del av reträtten.

I och för sig finns det inget som rör hemliga militära operationer som någonsin kan vara 100 % säkert, men den version som finns i öppna källor stöds av flera oberoende rapporter. Det är den mest trovärdiga förklaringen.
Citera
2026-04-06, 10:08
  #19675
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Skrev jag inte det någonstans tidigare i tråden - jo har jag bestämt för mig utan att nu kolla. BBC säger det på TV att iranierna påstår det och visst ljuger båda sidor så mycket de bara kan och mer därtill men att hårda strider på plats bröt ut är väl bekräftat från alla håll och att då tro att iranierna lyckades bara skjuta bom ja det gör åtminstone inte jag. Kanske fanns det också plan eller helikoptrar de kunnat lyfta med men avstod chansa då risken för störtning var för stor. Skit samma vilka detaljerna är men luftenheterna förlorades i strid med Iran and that's it - full stop and period!

För att ta några historiska exempel. Så använde de allierade mängder av segelflygplan vid landstigningen på D-day. Efter dessa landat och trupperna lämnat planet så ansågs de vara förbrukade. Här kan du få se en liten kort film som visar skillnaden i tänket mellan ett kapitalistisk lands militär och ett land som har ett litet annat tänk på materiell. Håll till godo!

https://www.youtube.com/watch?v=7kZ95uYIlgc
Citera
2026-04-06, 10:08
  #19676
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Har du kontrollerat att det verkligen handlar om full censur eller om det handlar om att fördröjningen på två veckor ska gälla fortsatt?

Enligt Reuters verkar det vara på obestämd tid:

Citat:
Satellite imaging company Planet Labs has said it will indefinitely withhold visuals of Iran and the ⁠region of conflict in the Middle East to comply with a request from United States President Donald Trump’s administration.

The US company announced the decision in an email to customers on Saturday, with news agencies quoting it as saying the government had asked satellite imagery providers ⁠to impose an “indefinite withhold of imagery”.
Citera
2026-04-06, 10:09
  #19677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Enligt AI stämmer det att 4 helikoptrar och två flygplan förstördes av USA då de blev manöverodugliga och inte kunde lyfta. Väldigt vad dåliga luftstridsenheter USA tvingas hålla sig med - verkar ju vara rena skrotet som går sönder så här ofta som varit fallet i detta krig

Nej behöver det inte vara. Men beredskapen (Tillgängligheten) sjunker snabbt i krig. USA har gjort 12000 uppdrag. Så det är inte konstigt att saker går sönder.

Flygplan ska kontrolleras Före och efter varje pass. Pre-flight: En visuell kontroll ("walk-around") görs före varje start för att upptäcka läckage, lösa paneler eller främmande föremål.

Post-flight/Turnaround: Så snart planet landat inspekteras det för eventuella skador som uppstått under flygningen (t.ex. birdstrikes eller slitna däck) och förbereds för nästa uppdrag genom tankning och vapenladdning.

Löpande tillsyn: Sker ungefär var 400–600 flygtimme eller var 1–2 månad. Detta är lättare underhåll som ofta görs över natt och inkluderar kontroller av vätskenivåer och mindre reparationer.

Problemet är att mekanikerna blir trötta och har minimal tid att arbeta på. Till slut börjar saker gå sönder.

Dessutom kan det mycket väl vara så att de besköts, då de befann sig på låg höjd eller stället de landande på inte var optimalt och skadade flygplanen/helikopter.

Jas kan göra turn arounds på 10 min. Andra flygplan gör det på 45-60min och F-35 1+ timmar. Så på ett dygn kan en Jas göra max 6-8 uppdrag (Luftstrid) medan en F-35 kanske 1-2 uppdrag. Men det är helt två olika slagsflygplansstrategier som möts. Sverige försvara nära medan F-35 flyga långa uppdrag.
Citera
2026-04-06, 10:13
  #19678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Är det imorgon USA ska demolisera Iran om de inte öppnat Hormuzsundet?

De har skjutit fram datumet (igen) till 20:00 lokal tid imorgon)

I lärdes sa TACO att det var idag. Kommer snart en ny tid igen.

Iranierna skrattar ju bara åt pajasen
Citera
2026-04-06, 10:15
  #19679
Medlem
Ajogens avatar
Israel bombs Sharif University of Technology in Iran, triggers gas outage; video shows aftermath

Hur är universitetet ett militärt mål?
Citera
2026-04-06, 10:17
  #19680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nu beordrar trump full censur för satellitbilder från planet labs, företaget som de flesta amerikanska massmedier har avtal med och som hittills kunnat visa förödelsen på amerikanska baser i regionen:


https://www.svd.se/a/GxM6aJ/israel-och-usa-har-attackerat-iran-explosioner-i-huvudstaden-teheran

är det ett tecken på att de planerar bombningar som skulle kunna utgöra krigsbrott i iran? eller beror det på att NY times mfl - om än med två veckors fördröjning - kunnat rapportera om sönderbombade baser i gulfstaterna?

för iran har det ingen offensiv betydelse öht. de använder andra satellittjänster som inte har två veckors censur.

Tror att det främst handlar om det senare, dvs. man vill ha frihet att inför särskilt befolkningen i västvärlden påstå saker om hur kriget går ("90 procent av Irans avfyrningsramper är förstörda", "95 procent av inkommande robotar skjuts ned" t.ex.) utan att två veckor senare motsägas av allmänt tillgängliga satellitbilder.

Det tyder på att man nu är inställd på ett långt krig.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-04-06 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in