2026-04-06, 09:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag hörde på P4 igår vid lite olika tider de uppmanade de i områden med orange varning vara beredda genom att ha fulladdad mobil.
Inget om powerbank, så jag gissar vi inte har råd med sådana längre.

Man kan tycka att en powerbank borde höra till grunduppsättningen men tydligen inte. Jag har en men har nog aldrig använt den men tror den är uppladdad en gång iallafall, vet inte hur mycke energi den innehåller.

Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
I deras försvar så hade väl trafikverket stängt av flera sträckor och om man då ska åka på en som trafikverket håller öppen så borde det ju gå att komma fram.

Litar inte på svenska tåg vara sig det är bra eller dåligt väder så tåg ligger som absolut sista alternativ för att ta mig någonstans.
Citera
2026-04-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Stormen är över nu och trots SVTs sedvanliga panikhetsande om en domedagsstorm blev det några lättare brisar och ett träd ramlade.

Fullkomligt patetiskt vilket speltakel media gör och hur mycket man ojar sig för lite vårvind.

Vad har SVT egentligen kvar att använda när en riktig storm kommer? De slår ju bakut med första sida och analysprogram för minsta lilla sjöbris...

Ja, det är samma sak varje gång. Jag förstår inte varför folk stressar upp sig så mycket över för minsta lilla som händer. Kanske är det medierna som driver på det för att tjäna pengar med clickbait, men majoriteten av svenskar verkar ändå vara väldigt väldigt ängsliga.
Citera
2026-04-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Även om vädret inte är deras fel måste de:
ordna gratis transport till den flygplats du egentligen skulle till
ge mat och dryck om väntan blir lång
ordna hotell om det blir övernattning
se till att du kommer till din slutdestination utan extra kostnad

Det här gäller oavsett om det blåser storm, är dimma eller snökaos.

Däremot blir det ingen ekonomisk kompensation.
Självklart har de regler att förhålla sig till, men att de måste göra något innebär inte att de faktiskt gör det. Av egen erfarenhet vet jag att bolag som Ryanair hellre betalar ut ersättning till dem som orkar driva en process i åratal än att de lägger resurser på att lösa situationen här och nu. Att tro något annat är naivt.
Citera
2026-04-06, 09:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, det är samma sak varje gång. Jag förstår inte varför folk stressar upp sig så mycket över för minsta lilla som händer. Kanske är det medierna som driver på det för att tjäna pengar med clickbait, men majoriteten av svenskar verkar ändå vara väldigt väldigt ängsliga.

Vet inte vilka dina ängsliga polare är men i min bekantskapskrets har ingen brytt sig ett skit om denna storm. Har polare utspridda över halva landet och inte hört ett knyst. Flera som jag snackat med hade till och med missat att det ens var en storm på gång eftersom de aldrig kollar på nyheterna.
Citera
2026-04-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet inte vilka dina ängsliga polare är men i min bekantskapskrets har ingen brytt sig ett skit om denna storm. Har polare utspridda över halva landet och inte hört ett knyst. Flera som jag snackat med hade till och med missat att det ens var en storm på gång eftersom de aldrig kollar på nyheterna.

Jag pratar om stora massan inte dina släktingar. Samma med ordet Ryssland .. folk får ju panik bara de nämns i medier.

Populärare sökningen på Google just nu är stormen Dave … folk letar väl all info de kan få för att lugna sin stress. Samma sak med alla otäcka händelser som sker i Sverige.. ångesten är skyhög samma när de var covid , vinterkräksjukan ökar osv .. alltid likadant i söktoppen när svensken har panik.
Senast redigerad av Menea 2026-04-06 kl. 10:06.
Citera
2026-04-06, 10:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag pratar om stora massan inte dina släktingar. Samma med ordet Ryssland .. folk får ju panik bara de nämns i medier.

Angående stormen så vet jag verkligen inte vilken denna ”stora massa” är. Var ute på krogen i helgen och det var inte en jävel som brydde sig om stormen. Den allsvenska premiären var ett klart hetare samtalsämne. Tror du har hittat på det där i din egen ängsliga hjärna. Ta på hjälmen i dag när du går ut.
Citera
2026-04-06, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Angående stormen så vet jag verkligen inte vilken denna ”stora massa” är. Var ute på krogen i helgen och det var inte en jävel som brydde sig om stormen. Den allsvenska premiären var ett klart hetare samtalsämne. Tror du har hittat på det där i din egen ängsliga hjärna. Ta på hjälmen i dag när du går ut.

Du får ju titta på statistiken. Så fort rubriker, SMHI-varningar och pushnotiser börjar komma går folk direkt till Google och börjar paniksöka om de är i fara – ingen paniksöker för att det är lugnt.

Samma sak hände vid kabelbrottet i Östersjön – sökningarna sköt i höjden.. Eller stora elavbrott … Stresspåslag och oro gör att många börjar tänka att något allvarligt, till och med krig, kan vara på gång. Samma sak i hjärnan triggas med lite storm i Sverige åska snöoväder… virus osv…
Citera
2026-04-06, 10:20
Medlem
Haha älskar dessa trådar. Alltid nån filur som tycker folk är töntar som blir skrämd av vädret. Allt utifrån sin egen observation😂😂
Citera
2026-04-06, 10:20
Medlem
Citat:

Populärare sökningen på Google just nu är stormen Dave … folk letar väl all info de kan få för att lugna sin stress. Samma sak med alla otäcka händelser som sker i Sverige.. ångesten är skyhög samma när de var covid , vinterkräksjukan ökar osv .. alltid likadant i söktoppen när svensken har panik.

Det är grundläggande mänsklig biologi. Vi är programmerade för att söka efter hot mot vår överlevnad. Denna instinkt är stark även i dagens samhälle där riskerna är ganska låga. Medierna konkurrerar med varandra om vår uppmärksam, och de dras naturligt åt det överdrivna.

Men de flesta sitter nog ändå inte hemma och har ångest över en storm. Själv tycker jag att det är spännande att få uppleva vädrets makter.
Senast redigerad av Jal16 2026-04-06 kl. 10:28.
Citera
2026-04-06, 10:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du får ju titta på statistiken. Så fort rubriker, SMHI-varningar och pushnotiser börjar komma går folk direkt till Google och börjar paniksöka om de är i fara – ingen paniksöker för att det är lugnt.

Samma sak hände vid kabelbrottet i Östersjön – sökningarna sköt i höjden.. Eller stora elavbrott … Stresspåslag och oro gör att många börjar tänka att något allvarligt, till och med krig, kan vara på gång. Samma sak i hjärnan triggas med lite storm i Sverige åska snöoväder… virus osv…

Detta beteende hittas såklart hos källarråttor som lever på internet. Ute i verkligheten är det ytterst få som fick något slags stresspåslag i helgen även om du och AB fått för sig det.
Citera
2026-04-06, 10:24
Medlem
Läser om en Tui-flight från Phuket som inte kunde landa på Landvetter. Varför omdirigerades det inte från början? Det är ju orange varning …
Citera
2026-04-06, 10:29
Medlem
Citat:

Låter som du mest projicerar på saker hur du tror det är.
Medier överlag i alla länder idag går ut på att skriva sensationella artiklar för att få klick.
Tyvärr är det ingen som tänker på ditt hemland Ryssland så ofta som du tror heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in