2026-04-06, 10:30
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet inte vilka dina ängsliga polare är men i min bekantskapskrets har ingen brytt sig ett skit om denna storm. Har polare utspridda över halva landet och inte hört ett knyst. Flera som jag snackat med hade till och med missat att det ens var en storm på gång eftersom de aldrig kollar på nyheterna.

Fast det är väl bra med att det finns information om stormen/orkanen? Det finns många som har båt eller fastigheter där det är relevant att veta när och om man behöver säkra upp sina tillgångar och minska risken för skador. Detsamma gäller om man vistas utomhus eller i trafiken ifall träd har fallit och så vidare. Dina polare tittar inte på nyheterna alltså? Haha okej 😄😄😄😄
Citera
2026-04-06, 10:31
Medlem
Moderoturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala
Läser om en Tui-flight från Phuket som inte kunde landa på Landvetter. Varför omdirigerades det inte från början? Det är ju orange varning …

Folk på flyget bara skrek, berättar Peter.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/plan-kunde-inte-landa-pa-landvetter-passagerare-strandsatta/
Citat:
Det var väldiga kastvindar när vi skulle landa, planet liksom sjönk och for åt sidorna.
När man väl var framme i svenskt luftrum och skulle landa i Göteborg gick allt snett.
Citera
2026-04-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Det är grundläggande mänsklig biologi. Vi är programmerade för att söka efter hot mot vår överlevnad. Denna instinkt är stark även i dagens samhälle där riskerna är ganska låga. Medierna konkurrerar med varandra om vår uppmärksam, och de dras naturligt åt det överdrivna.

Men de flesta sitter nog ändå inte hemma och har ångest över en storm. Personligen tycker jag mest att det är spännande att uppleva vädrets makter.

Förstå vilken panik det skulle bli i Sverige vid en riktigt stor kris- när majoriteten reagerar så starkt redan vid lite blåst eller snöstorm…

Det var samma sak med oljetankern som låg fast i Skåne efter att kustbevakningen blockerat den. Boende i området kände oro och stark ångest, eftersom det kändes obehagligt att en oljetanker med ryska kopplingar låg där…

Om så pass små saker kan stressa upp befolkningen- hur skulle man då hantera en verkligt allvarlig kris?
Citera
2026-04-06, 10:35
Medlem
Baalzamons avatar
Hos mig i mellersta/norra Bohuslän var det i alla fall den värsta stormen på flera år
Citera
2026-04-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderotur
Folk på flyget bara skrek, berättar Peter.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/plan-kunde-inte-landa-pa-landvetter-passagerare-strandsatta/

Där går dom väl efter sidvind.. troligen var väl vinden inte särskilt stark för en plan ska flygas till annan flygplats.
Citera
2026-04-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Förstå vilken panik det skulle bli i Sverige vid en riktigt stor kris- när majoriteten reagerar så starkt redan vid lite blåst eller snöstorm…

Det var samma sak med oljetankern som låg fast i Skåne efter att kustbevakningen blockerat den. Boende i området kände oro och stark ångest, eftersom det kändes obehagligt att en oljetanker med ryska kopplingar låg där…

Om så pass små saker kan stressa upp befolkningen- hur skulle man då hantera en verkligt allvarlig kris?

I början av en allvarlig kris kan folk få panik. Men när verkligheten har landat så höjs tröskeln och krisen blir det nya normala. Folk som bor i krigsdrabbade länder vänjer sig vid att höra dagliga explosioner utan att få panik. Det övergår till ett konstant, lågt stresspåslag. En beredskap ifall situationen skulle eskalera.

Svenskar är på inget sätt unika, vi bor bara i en skyddad del av världen. En storm med vindbyar på 35 m/s är stora nyheter för oss.
Senast redigerad av Jal16 2026-04-06 kl. 10:47.
Citera
2026-04-06, 10:46
Medlem
sonicguides avatar
Planet från Malaga fick precis göra en överflygning men verkar göra ett nytt försök. Kan ju ha varit att det var för tätt. Verkar vara många plan vid Landvetter nu.
Citera
2026-04-06, 10:46
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Läser om en Tui-flight från Phuket som inte kunde landa på Landvetter. Varför omdirigerades det inte från början? Det är ju orange varning …

De blev omdirigerade till Oslo el Köpenhamn som jag förstod det.
Då är det någon tönt som gnäller över det och tycker TUI gjort ett dåligt jobb.
Herregud! Så mycket korkade människor det finns och folk ska inte ut och resa om de inte förstår att det kan hända saker.

Jag tror flygbolagen tar de bästa besluten för sina flygningar och de ombord.
Passagerarna har inte alla förutsättningar och vet absolut för lite.
Senast redigerad av BallaBella 2026-04-06 kl. 10:50.
Citera
2026-04-06, 10:47
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Detta beteende hittas såklart hos källarråttor som lever på internet. Ute i verkligheten är det ytterst få som fick något slags stresspåslag i helgen även om du och AB fått för sig det.

Det stämmer inte riktigt . Det finns människor på landsbygden som har goda skäl att oroa sig .

Personligen såg jag till att få hem lite extra bensin till generatorn samt 50 liter Aspen till motorsågen . Du förstår här finns det " mogen " skog och kraftledningarna är ännu inte nedgrävda trots Gudrun ( och tro det eller ej min vedpanna behöver ström för att cirkulationen ska fungera och brunnen behöver el till pumpen )

Bor man så att man behöver " rädda " sig själv så kan bekymmerna bli högst påtagliga .

Men låt mig gissa du bor i stan och tror att fiskar kommer i färdiga frysta block och att mjölken kommer i tetror ifrån kon ? Samt att köttbullar är en styckdetalj .
Citera
2026-04-06, 10:48
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Det var en Dreamliner(787) och 737r hade landat tidigare. Man gjorde bara ett försök och sedan gled man vidare till Köpenhamn.
Citera
2026-04-06, 10:51
Medlem
Moderoturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Där går dom väl efter sidvind.. troligen var väl vinden inte särskilt stark för en plan ska flygas till annan flygplats.

Med tanke på turbulensen enligt artikeln så var det en himla tur att de inte störtade, sen skulle filmklipp underlätta från kaoset när folk skrek som Peter sa, eller så var det bara några kärringar som tjöt till lite när flygplanet sjönk i luftgropen.

Citat fr. artikeln...
Resenärerna fick själva ordna tåg, men fastnade i Ängelholm på grund av banarbete.
Många var trötta, hungriga och besvikna på Tui:s hantering.
Tui lovar nu kompensation och säger att säkerheten gick först.
Senast redigerad av Moderotur 2026-04-06 kl. 10:58.
Citera
2026-04-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Stormen är över nu och trots SVTs sedvanliga panikhetsande om en domedagsstorm blev det några lättare brisar och ett träd ramlade.

Fullkomligt patetiskt vilket speltakel media gör och hur mycket man ojar sig för lite vårvind.

Vad har SVT egentligen kvar att använda när en riktig storm kommer? De slår ju bakut med första sida och analysprogram för minsta lilla sjöbris...

Min sambo fick ställa in sin resa igår och tur är det, för hon hade nog fastnat i drygt 4-5 timmar, till att börja med.

Sen att du ser den typen av varning som en domedagsklocka säger mer om dig än media eller någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in