Citat:
Ursprungligen postat av
heybabariba
Politiskt befinner sig förmodligen sig Wilderäng nära Anna-Karin Hatt. Inte undra på att han är ute och seglar. Han har bara haft tid att följa Ukrainakriget.I snart 20 år har han skrivit om bostadsbubblan. Största hotet mot den är massiv återvandring. Många som är investerade i bostadsbubblan vill därför att invandringen fortsätter. De ser hellre till sin egen ekonomi än landets. T.o.m landets framtid struntar dom i.
Wilderäng är en intressant färgklick i det svenska åsiktslandskapet. Men man kan knappast hålla med om allt han säger och han har inte fått rätt i allt heller.
Han har kört mycket peak oil och energifundamentalism som förklaring till olika skeenden i samhället. Och jag håller delvis med där. Europa hade varit en annan kontinent med en konsekvent och målinriktad satsning på kärnkraft som energikälla. Men av politiska skäl har det inte varit möjligt. Och tyvärr kan jag inte påstå att Wilderäng varit särdeles tydlig och rak i sin kommunikation på den punkten även om jag vet att han uttryckt sig i den riktningen.
Han har tveklöst rätt i att vi har stora politiska konvulsioner och kriser i världen som ytterst handlar om olika råvaruströmmar och då primärt olja och gas.
Vad gäller bostadsbubblan talade karln aldrig ur skägget så länge det var farligt att peka på konsekvenserna av massinvandringen. Nu har han gjort men alldeles försent.
Att han röstar på centerpartiet är ett tankehaveri. Dels är det Sveriges gamla agrarfascister och Sd skulle behöva hundra år av skandaler i nuvarande takt för att komma i fatt vad Centern och gamla Bondeförbundet redan presterat. Dels är en röst på centern en röst på Moskvas betalda ombud och lakejer.
Oavsett vad enskilda företrädare skämt ut sig med har Sd:s officiella och mycket tydliga ståndpunkt alltid varit att Ryssland är vår största säkerhetsrisk och att vi ska stödja Ukraina med alla till buds stående medel.