Citat:
Ursprungligen postat av
Edward1992
Är det någon som vet hur lång handläggningstiden egentligen kan bli? Mitt ärende har haft status "handläggning pågår" i 6 veckor. Kan det ta två månader?
Hur har det gått?
Citat:
Ursprungligen postat av
Azeo
Hur ska nya a-kassans "incitament" argument skapa fler jobb att söka? Fröstår inte den delen.
Du får mindre pengar och det påverkar dig att ta ett jobb snarast än senare. Att det inte gjort något på 20 år och gjorde något i slutet av 2025 undrar jag verkligen över men frågan kanske är av politisk natur därav ändringen?
Citat:
Ursprungligen postat av
swebarb
Du ska följa din handlingsplan, om det inte står att du ska söka över hela landet så känns det nog darför kanske att du blev varnad för att du gjorde det eller inte sökte jobb inom dom yrkesområden som du ska söka inom
Skulle det kunna se ut så här? Vad är en exempelmal på en "plan"?
Sök x antal jobb inom din utbildning och inom din region.
Sök x antal jobb utanför din region
Kan ju vara att de täppt till hålet efter sista oktober 2025 fast att regeln endast gäller retroaktivt för nya a-kassister och inte de som redan "rider" på vågen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Vad menar du med att din aktivitetsrapport blev nekad?
Ja, man blir ju inte orolig när någon nekas ersättning andra månaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Finns givetvis inget hinder att söka arbete utanför dagpendlingdavstånd.
Detta förvirrade mig och en jag pratade med som redan gått på a-kassa en lång period berättar helt att hälften av jobben hen sökt har de ändå inte kunnat ta eller där de vet att de är längst ner på listan så att säga över kvalificerade och att jobbet är på andra sidan av landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrankFrebin
Kanske lite dåligt formulerat. De anser att jag inte aktivt sökt jobb. Alla jobb har varit inom mitt område och minst tre skulle vara utanför dagspendlingsavstånd.
Så då antar jag att felet jag gjorde var att söka jobben i slutet på månaden och inte sprida ut dem. Vilket jag ändrat på nu i mars.
Har det löst sig eller vad sa dem till dig när du kontaktade din a-kassa och arbetsförmedling i ditt ärende?