2026-03-14, 12:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Aktivt söka jobb kan vara att ständigt förbättra sitt CV, ringa runt till arbetsgivare samt leta efter utbildningar. Så länge kvoten uppfylls så kan dom inte neka dig vidare ersättning.
Menar du att om jag bara fyllt i att jag jobbat med mitt CV och sökt utbildning, så är det OK, trots att det står I handlingsplanen att jag ska söka X antal jobb? 😄
Citera
2026-03-14, 14:40
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Kanske lite dåligt formulerat. De anser att jag inte aktivt sökt jobb. Alla jobb har varit inom mitt område och minst tre skulle vara utanför dagspendlingsavstånd.

Så då antar jag att felet jag gjorde var att söka jobben i slutet på månaden och inte sprida ut dem. Vilket jag ändrat på nu i mars.

När i månaden du söker jobben spelar ingen roll. De kan däremot senaste tiden ha ändrat så att tre sökta jobb skall vara utanför dagspendlingsavstånd samt att tre sökta jobb skall vara utanför ditt område, dvs din specade kompetens vilken anges på Mina sidor på AF:s sida.
Citera
2026-03-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
När i månaden du söker jobben spelar ingen roll. De kan däremot senaste tiden ha ändrat så att tre sökta jobb skall vara utanför dagspendlingsavstånd samt att tre sökta jobb skall vara utanför ditt område, dvs din specade kompetens vilken anges på Mina sidor på AF:s sida.

Tack. Handläggaren som ringde upp mig nämnde bara att jag skulle söka tre jobb utanför dagspendlingsavstång.
Citera
2026-03-14, 22:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tack. Handläggaren som ringde upp mig nämnde bara att jag skulle söka tre jobb utanför dagspendlingsavstång.
Läs vad som står i din handlingsplan, där ska det framgå.
Citera
2026-03-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Menar du att om jag bara fyllt i att jag jobbat med mitt CV och sökt utbildning, så är det OK, trots att det står I handlingsplanen att jag ska söka X antal jobb? 😄
Nej, jag menade att du måste söka dina antal jobb som står i handlingsplanen tex 6 st den 30:e varje månad. Vilken dag du gör det spelar ingen roll. Frågar dom vad man gjort övrig tid så förklarar man att man ringt runt till företag, och jobbat med CV.
Citera
2026-04-02, 15:37
Medlem
Hej.

Jag har nu säkrat en säsongsanställning (sommarvikariat) från 1 juni till ca 22 aug.

Jag har varit arbetslös sedan 2023 hösten så mina dagar hos A-kassan är slut och har sedan de tog slut gått på Rusta och Matcha program med coach.

Hur funkar det med A-kassa om man får Aktivitetsstöd från FK? Hur blir det efter min sommarvikariat går slut i augusti? Får jag nya dagar på a-kassan eller fortsätter jag från där jag slutade med rusta och matcha?
Citera
2026-04-02, 21:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Hej.

Jag har nu säkrat en säsongsanställning (sommarvikariat) från 1 juni till ca 22 aug.

Jag har varit arbetslös sedan 2023 hösten så mina dagar hos A-kassan är slut och har sedan de tog slut gått på Rusta och Matcha program med coach.

Hur funkar det med A-kassa om man får Aktivitetsstöd från FK? Hur blir det efter min sommarvikariat går slut i augusti? Får jag nya dagar på a-kassan eller fortsätter jag från där jag slutade med rusta och matcha?
Du kan väl räkna ut själv om du uppfyller ett nytt inkomstvillkor eller inte?
Citera
2026-04-03, 00:27
Medlem
Citat:
Du kan väl räkna ut själv om du uppfyller ett nytt inkomstvillkor eller inte?
Tänkte mest på om jag borde riskera mitt stöd från FK för jag kommer ju börja studera i januari 2027, vill ju kunna återgå till rusta o matcha om jag nu ska förlora rätten för det?
Citera
2026-04-06, 00:25
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edward1992
Är det någon som vet hur lång handläggningstiden egentligen kan bli? Mitt ärende har haft status "handläggning pågår" i 6 veckor. Kan det ta två månader?
Hur har det gått?

Citat:
Ursprungligen postat av Azeo
Hur ska nya a-kassans "incitament" argument skapa fler jobb att söka? Fröstår inte den delen.
Du får mindre pengar och det påverkar dig att ta ett jobb snarast än senare. Att det inte gjort något på 20 år och gjorde något i slutet av 2025 undrar jag verkligen över men frågan kanske är av politisk natur därav ändringen?

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du ska följa din handlingsplan, om det inte står att du ska söka över hela landet så känns det nog darför kanske att du blev varnad för att du gjorde det eller inte sökte jobb inom dom yrkesområden som du ska söka inom
Skulle det kunna se ut så här? Vad är en exempelmal på en "plan"?
Sök x antal jobb inom din utbildning och inom din region.
Sök x antal jobb utanför din region

Kan ju vara att de täppt till hålet efter sista oktober 2025 fast att regeln endast gäller retroaktivt för nya a-kassister och inte de som redan "rider" på vågen?

Citat:
Vad menar du med att din aktivitetsrapport blev nekad?
Ja, man blir ju inte orolig när någon nekas ersättning andra månaden.

Citat:
Finns givetvis inget hinder att söka arbete utanför dagpendlingdavstånd.
Detta förvirrade mig och en jag pratade med som redan gått på a-kassa en lång period berättar helt att hälften av jobben hen sökt har de ändå inte kunnat ta eller där de vet att de är längst ner på listan så att säga över kvalificerade och att jobbet är på andra sidan av landet.

Citat:
Kanske lite dåligt formulerat. De anser att jag inte aktivt sökt jobb. Alla jobb har varit inom mitt område och minst tre skulle vara utanför dagspendlingsavstånd.

Så då antar jag att felet jag gjorde var att söka jobben i slutet på månaden och inte sprida ut dem. Vilket jag ändrat på nu i mars.
Har det löst sig eller vad sa dem till dig när du kontaktade din a-kassa och arbetsförmedling i ditt ärende?
Citera
2026-04-06, 03:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ja, man blir ju inte orolig när någon nekas ersättning andra månaden.
Du skrev inget om varning eller avstängning från rätt till ersättning (vilket verkar vara vad du menar, även om det fortfarande inte är helt uppenbart), du skrev att din aktivitetsrapport nekats, och vad du menar med det är givetvis inte lätt att veta. Skriv det som du menar, inte något helt annat.
Citera
2026-04-06, 03:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Detta förvirrade mig och en jag pratade med som redan gått på a-kassa en lång period berättar helt att hälften av jobben hen sökt har de ändå inte kunnat ta eller där de vet att de är längst ner på listan så att säga över kvalificerade och att jobbet är på andra sidan av landet.
Förstår inte vad du menar.
Citera
2026-04-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Hej.

Du behöver 4 månader på raken med minst 11 000 per månad i lön, du ser ut att missa det precis.

Be om att få efterskott för augusti-lönen du får 11 000, brutto, i september, då får du 66 nya dagar.
Eller så jobbar du extra i augusti/september så du får åtminstone får 11 000 i september.
Skulle det vara så att din lön är släpande får du göra så du får 1 lön i oktober istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in