Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Jag räknade:
0,2 ggr 4000 = 800.
24 000 + 800 = 24 800.
Den som arbetar får givetvis mindre från akassan, men tjänar ju ändå på att jobba, så länge sådana månader ej tagit slut.
Akassan täcker bara bortfallet, vilket är självklart, anars hade varenda jävel kört 100% akassa + 99% lön.
Sen har du bara 80% i 100 dagar, när du går ner på 60% o 50% blir man mer manad att jobba.
Om man tjänat under 3000 per vecka, och ej ökar inkomsten, är bisysslor man kan få.
Om jag tar ett jobb och tjänar 25000 i 3 månader i genomsnitt oavsett % egentligen men exemplet blir 100% och lön som är mindre än mitt tidigare jobb. Vad blir SGI eller effekten av att bli kickad efter den tredje månaden?
Alltså vad är vitsten för mig att ta ett jobb direkt än att vara kräsen? Har jag 12 månaders a-kassa hypotetiskt efter andra tjänsten avslutats och baseras min nya lön på senaste 12 månaderna igen?
Samma fråga igen men säg att jag varit arbetslös 90 dagar för att sedan få ett jobb i 90 dagar där det sedan avslutas. Kommer resterande a-kassa vara 9-månader och baseras även denna inkomst på senaste inkomsten de senaste 12 månaderna där 3 varit 80% på tidigare lön i a-kassa och 3 på nya jobb med lägre lön?
Vad är ett nytt case? Så att säga om man jobbar 9-12 månader på nytt jobb eller... eller den första månaden man inte tar ut a-kassa för att fylla inkomsten? Saxat från webben: "För att kunna få en ny period behöver du uppfylla ett
inkomstvillkor med inkomster från arbete som du har utfört efter att din senaste period startade "
Länk