2026-02-12, 10:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
Gäller det jobb som hamnar över akassa+inkomstförsäkring? Eller räknar de endast a-kassan?

Vågar ej svara helt hundra om det är inklusive inkomstförsäkring.Gissar nej
Citera
2026-02-16, 20:55
Medlem
Edward1992s avatar
Är det någon som vet hur lång handläggningstiden egentligen kan bli? Mitt ärende har haft status "handläggning pågår" i 6 veckor. Kan det ta två månader?
Citera
2026-03-03, 19:00
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Jag räknade:
0,2 ggr 4000 = 800.
24 000 + 800 = 24 800.

Den som arbetar får givetvis mindre från akassan, men tjänar ju ändå på att jobba, så länge sådana månader ej tagit slut.
Akassan täcker bara bortfallet, vilket är självklart, anars hade varenda jävel kört 100% akassa + 99% lön.
Sen har du bara 80% i 100 dagar, när du går ner på 60% o 50% blir man mer manad att jobba.

Om man tjänat under 3000 per vecka, och ej ökar inkomsten, är bisysslor man kan få.
Om jag tar ett jobb och tjänar 25000 i 3 månader i genomsnitt oavsett % egentligen men exemplet blir 100% och lön som är mindre än mitt tidigare jobb. Vad blir SGI eller effekten av att bli kickad efter den tredje månaden?

Alltså vad är vitsten för mig att ta ett jobb direkt än att vara kräsen? Har jag 12 månaders a-kassa hypotetiskt efter andra tjänsten avslutats och baseras min nya lön på senaste 12 månaderna igen?

Samma fråga igen men säg att jag varit arbetslös 90 dagar för att sedan få ett jobb i 90 dagar där det sedan avslutas. Kommer resterande a-kassa vara 9-månader och baseras även denna inkomst på senaste inkomsten de senaste 12 månaderna där 3 varit 80% på tidigare lön i a-kassa och 3 på nya jobb med lägre lön?

Vad är ett nytt case? Så att säga om man jobbar 9-12 månader på nytt jobb eller... eller den första månaden man inte tar ut a-kassa för att fylla inkomsten? Saxat från webben: "För att kunna få en ny period behöver du uppfylla ett inkomstvillkor med inkomster från arbete som du har utfört efter att din senaste period startade " Länk
Citera
2026-03-03, 23:39
Medlem
Jag lyfter a-kassa för tillfället och min andra aktivitetsrapport blev nekad. Jag har uppfyllt kvoten bägge månaderna, så jag är ganska konfunderad.

Jag kollar under månaden och söker de jobb i mitt närområde som är relevanta för mig. Mot månadens slut så kollar jag på andra sidan landet för att fylla upp min kvot. Är felet jag gör att jag skickar in ansökningar mot slutet på månaden?
Citera
2026-03-05, 13:13
Medlem
Azeos avatar
Hur ska nya a-kassans "incitament" argument skapa fler jobb att söka? Fröstår inte den delen.
Citera
2026-03-05, 21:37
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Jag lyfter a-kassa för tillfället och min andra aktivitetsrapport blev nekad. Jag har uppfyllt kvoten bägge månaderna, så jag är ganska konfunderad.

Jag kollar under månaden och söker de jobb i mitt närområde som är relevanta för mig. Mot månadens slut så kollar jag på andra sidan landet för att fylla upp min kvot. Är felet jag gör att jag skickar in ansökningar mot slutet på månaden?

Du ska följa din handlingsplan, om det inte står att du ska söka över hela landet så känns det nog darför kanske att du blev varnad för att du gjorde det eller inte sökte jobb inom dom yrkesområden som du ska söka inom
Citera
Igår, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du ska följa din handlingsplan, om det inte står att du ska söka över hela landet så känns det nog darför kanske att du blev varnad för att du gjorde det eller inte sökte jobb inom dom yrkesområden som du ska söka inom

Min handledare tycker 8 jobb är mycket, så nu söker jag bara sexjobb.
Citera
Igår, 21:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Vad menar du med att din aktivitetsrapport blev nekad?
Citera
Igår, 21:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Finns givetvis inget hinder att söka arbete utanför dagpendlingdavstånd.
Citera
Idag, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad menar du med att din aktivitetsrapport blev nekad?

Kanske lite dåligt formulerat. De anser att jag inte aktivt sökt jobb. Alla jobb har varit inom mitt område och minst tre skulle vara utanför dagspendlingsavstånd.

Så då antar jag att felet jag gjorde var att söka jobben i slutet på månaden och inte sprida ut dem. Vilket jag ändrat på nu i mars.
Citera
Idag, 01:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Kanske lite dåligt formulerat. De anser att jag inte aktivt sökt jobb. Alla jobb har varit inom mitt område och minst tre skulle vara utanför dagspendlingsavstånd.

Så då antar jag att felet jag gjorde var att söka jobben i slutet på månaden och inte sprida ut dem. Vilket jag ändrat på nu i mars.
Antingen har du sökt för få jobb eller för få utanför dagpendlingdavstånd, eller jobb som inte är lämpliga (t.ex. kräver examen eller behörigheter som du inte har). Om det inte framgår orsak till beslutet, fråga a-kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in