2026-04-05, 23:57
  #19621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deeps3ek
Tyvärr kan dom det. Och en psykiskt instabil Trump ökar risken för att man fattar ett irrationellt beslut. Angriper man vattenförsörjning och annan viktig infrastruktur kan man slå ut Iran på 2-3 dagar. Problemet är att man inte vet vilken skada Iran kan göra på Gulfen (när de tar omvärlden med sig i fallet). Troligtvis fatal skada.

Skulle säga 60/40 att det slutar i en total katastrof. Vi kommer se tvåsiffriga börsfall över världen, om det vill sig riktigt illa.

Uppenbart att Israel har något på Trump, han hade aldrig gett sig in i det här nollsummespelet annars. Epstein gate var troligtvis triggern.

Det är omöjligt att genomföra något sådant på ett par dagar. Man kan inte "bomba ett land tillbaka till stenåldern". Det gick inte i Tyskland, inte i Vietnam, inte någonstans.
Citera
2026-04-06, 00:15
  #19622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det hela kommer att börja ställas till sin spets.

Kommer Usa att dominera detta område i framtiden också ?

Hormuz är den första nöten att knäcka. Då kommer det att krävas en annan insats av Trump.., vi får se vad som sker. Dessvärre är jag inte så optimistisk med tanke på hans rådgivare. Det militära är en annan sak, de kan sitt jobb.
Usa kan inte öppna sundet om man inte sätter in betydande militära resurser och okuperar stora delar av iran. Det räcker med iran moped drönare för att skrämma alla att inte åka igenom där.
Om jag vari iran skulle jag släppa igenom alla andra nato länder utom usa för att reta galfeber på han.
Citera
2026-04-06, 00:19
  #19623
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det hela kommer att börja ställas till sin spets.

Kommer Usa att dominera detta område i framtiden också ?

Hormuz är den första nöten att knäcka. Då kommer det att krävas en annan insats av Trump.., vi får se vad som sker. Dessvärre är jag inte så optimistisk med tanke på hans rådgivare. Det militära är en annan sak, de kan sitt jobb.

Såsom alltid är det militären som ställer allting till rätta för USA:s presidenter. Även denna gång. Med sig har man den ekonomiska eliten. De ledande ekonomiska aktörerna i USA agerar i en axel mellan Kina, Arabstaterna och USA. Det är denna axel som bestämmer utgången. Med sig har man den amerikanska militären. Kina får fjolla sig i den Sydkinesiska sjön.
Citera
2026-04-06, 00:20
  #19624
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Usa kan inte öppna sundet om man inte sätter in betydande militära resurser och okuperar stora delar av iran. Det räcker med iran moped drönare för att skrämma alla att inte åka igenom där.
Om jag vari iran skulle jag släppa igenom alla andra nato länder utom usa för att reta galfeber på han.

Bara en vapenteknisk fråga i detta : Dessa moppdrönare.(Shahed-136)...och om jag har förstått det hela rätt..kan enbart slå mot stationära mål, typ byggnader. Inte mot rörliga mål som skepp ?
Citera
2026-04-06, 00:28
  #19625
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du låter som en batikhäxa. Om rätt värderingar råder går allt bra. Trump, och alla före honom, är diktatorer förklädd i en demokrati. Bara det att vi mer föredrar honom framför ledarna i Kina och Ryssland. Märkvärdigare än så är det inte.

De krig nu USA har med Iran handlar inte om att göra gott. USA anfaller Iran för att kontrollera Olja och på ett geopolitiskt plan styra området. Spelar ingen som helst roll att Världsekonomin kukar ur. En världsmakt resonerar inte så. Ryssland, Kina, Indien med flera tittar på och drar fördelar i förlängningen. I stort sett de flesta länder gör det. Utom några boomers i Sverige som försöker hitta fel i det Trump säger idag eller imorgon. Ge upp, världen är inte skapt för er.

Tja, vad månne du låter som då? En incel från nån alternativ verklighetshåla som gått på Trumps skitsnack och drömmer om en värld som bygger på "den starkes rätt", där Trump (mentalt efterbliven som han är) av någon vidunderlig anledning representerar det du drömmer om.

USA anfaller Iran för att Trump trodde att han skulle framstå som tuff och beslutsam, och för att han behövde göra nåt för att få medierna att sltua skriva om hans övriga misslyckanden. Det enda Trump kan göra är ljuga och hota. That's it, han är en klassisk bully och skulle ev. vara värd respekt för det om han inte samtidigt vore en klassisk narcissist, tom på eget mänskligt innehåll och beroende av omvärldens feedback.

Jag har absolut inget till övers för det religiösa styret i Iran, men det är faktiskt roligt att se hur han får på moppe av iranierna. Som uttaktikerat och uttänkt Trump hela vägen, efter den första anfallsvågen. Så du missförstår mig, jag ser gärna att Trump går från "epic fail" till "super epic fail", det är han och amerikanerna värda. Jag tycker bara att det är synd att resten av världen ska behöva betala i blod och kaos för att vi ska få uppleva det.

Men nu är det bara så att precis som alla mobbare så Trump liten och feg inuti, så han kommer inte att våga sätta hela Mellanöstern i brand. Vilket, som sagt, är litet synd, eftersom Mellanöstern skulle vara mycket bättre utan USA.

Och på tal om "batikhäxor" så här till påsk, tänk vilken enorm boost det skulle vara till den gröna omställningen om USA nu bombar civil infrastruktur i Iran och iranierna sätter fyr på all oljeinfrastruktur de kommer åt. Bensinpriser på 4-5 kr litern och minst 5-10 år innan allt är återuppbyggt. Alla elbilar kommer att sälja slut på nolltid, och Sverige kommer att bygga massor med vindkraft för att kunna hålla dem igång...
Citera
2026-04-06, 00:32
  #19626
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Såsom alltid är det militären som ställer allting till rätta för USA:s presidenter. Även denna gång. Med sig har man den ekonomiska eliten. De ledande ekonomiska aktörerna i USA agerar i en axel mellan Kina, Arabstaterna och USA. Det är denna axel som bestämmer utgången. Med sig har man den amerikanska militären. Kina får fjolla sig i den Sydkinesiska sjön.

Så kort och gott : Du tror att Trump fixar biffen.

Jag hoppas nog på det, men jag ser det inte. Inte alls. Han borde iallafall ha väntat tills mellanårsvalet var bakom honom, innan han drog igång detta.

Trump är impulsiv, saknar tålamod. Samt en idiot i dessa geopolitiska frågor. Lika lätt som han gick in detta, kommer han gå ut..och utropa seger i nästa mening.

Vi får svaret inom några veckor tippar jag.
Citera
2026-04-06, 00:32
  #19627
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Usa kan inte öppna sundet om man inte sätter in betydande militära resurser och okuperar stora delar av iran. Det räcker med iran moped drönare för att skrämma alla att inte åka igenom där.
Om jag vari iran skulle jag släppa igenom alla andra nato länder utom usa för att reta galfeber på han.

Kriget är en militärövning för att man inte på länge sedan Afghanistan varit i skarpt läge. Ny militär kunskap behöver prövas. Orderlistan på vapensystem är otåliga. De största företagen kan inte samla tillgångar på hög utan vill omsätta sina rikedomar i makt. Ett tips är försäkringsbolag. Gulfkriget är en prövning hur lätt deras husse (USA) klarar sig. Därefter sätter man sina premier.
Citera
2026-04-06, 00:41
  #19628
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så kort och gott : Du tror att Trump fixar biffen.

Jag hoppas nog på det, men jag ser det inte. Inte alls. Han borde iallafall ha väntat tills mellanårsvalet var bakom honom, innan han drog igång detta.

Trump är impulsiv, saknar tålamod. Samt en idiot i dessa geopolitiska frågor. Lika lätt som han gick in detta, kommer han gå ut..och utropa seger i nästa mening.

Vi får svaret inom några veckor tippar jag.

Glöm Trump. Han är i bästa fall en tv-hallåa. Säger egentligen sig självt att en 80-årig gubbe omöjligen kan styra ett land med världens största ekonomi och militär. Inte ens en frisk ung mänsklig hjärna kan det.
Citera
2026-04-06, 00:43
  #19629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bara en vapenteknisk fråga i detta : Dessa moppdrönare.(Shahed-136)...och om jag har förstått det hela rätt..kan enbart slå mot stationära mål, typ byggnader. Inte mot rörliga mål som skepp ?
Dom kan antagligen fjärstyras för hand.
Citera
2026-04-06, 00:44
  #19630
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Glöm Trump. Han är i bästa fall en tv-hallåa. Säger egentligen sig självt att en 80-årig gubbe omöjligen kan styra ett land med världens största ekonomi och militär. Inte ens en frisk ung mänsklig hjärna kan det.

Skulle önska att du förklarar det hela. För jag förstår det inte...
Citera
2026-04-06, 01:07
  #19631
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle önska att du förklarar det hela. För jag förstår det inte...

Tänk Siwert Öholm. Många trodde att han styrde media under hans tid. Siwert utnyttjade bara ett vacum liksom Bert Karlsson och andra i media. Göran Persson och Fredrik Reindfeldt gjorde detsamma inom politiken. Oavsett går de andra bra mycket större aktörers intressen. Att Trump kan vara skruvad i media är för att makten idag behöver sådan som honom. De som har makt kan leva med sådana som Musk med 70 miljarder dollar. Även Besos och andra. Poängen är att en del av intelligentian har kontakt med varandra: där militär ledning samverkar med företagsledningar och andra hjärntruster.
Citera
2026-04-06, 01:18
  #19632
Medlem
ziracorns avatar
Irans styre säger nu att man endast öppnar Hormuzsundet om man får betalt för krigsskador mot landet.

Källa CNN (TV).

Kan bli jobbigt för Trumpen det här.

Eller så bombar han skiten ur dom, som han hotat med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in