2026-04-05, 23:34
  #19609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det folk missar med den här räddningsoperationen är vad den faktiskt visar i praktiken. USA verkar ha kunnat flyga in flera transportplan djupt in i Iran, landsätta en ganska tung specialförbandsstyrka, genomföra uppdraget och ta sig ut igen i närheten av områden där IRGC har stark närvaro. Och det skedde utan att Iran lyckades stoppa det på ett sätt som faktiskt påverkade utfallet. Det säger en hel del. Antingen såg de det inte i tid, eller så kunde de inte agera effektivt när det väl gällde. Oavsett vilket är det ett problem för Iran.

Om man tar det ett steg vidare blir implikationen ganska tydlig. Kan man flyga in flera stora transportplan, sätta ner en styrka, lösa uppgiften och exfiltrera, då handlar det inte om någon liten patrull som plockar upp en pilot. Det pekar på att USA kan genomföra relativt omfattande SOF-insatser inne i Iran under en begränsad tidsram. Och om det fungerar i närheten av strategiska mål, då är det svårt att hävda att det skulle vara omöjligt att göra något liknande mot mer högvärdiga mål.

Argumentet att större styrkor automatiskt skulle ha svårare att klara sig håller inte riktigt. En större styrka innebär inte bara fler mål, utan också mer eldkraft, bättre redundans, mer luftvärnsskydd, mer samband och större möjlighet att kontrollera ett område under den tid operationen pågår. Det är inte självklart att det skulle bli svårare, snarare tvärtom i vissa scenarier.

Med det sagt är det fortfarande en skillnad mellan en snabb räddningsoperation och en större insats mot exempelvis kärntekniska anläggningar. Det senare skulle kräva mer uthållighet, mer skydd och sannolikt en bredare militär kampanj runt omkring. Men den här operationen antyder ändå att tröskeln för att ta sig in, agera och ta sig ut kanske är lägre än många tidigare har antagit.

Jag utesluter inte längre att USA faktiskt kan komma att angripa t ex kärnanläggningen i Isfahan genom att flyga in 82nd Airborne Division understödda av Delta Force.

Israels folk lever ✡️

Jag tror inte det gått till som du tror utan transport planen har använts för att lufttanka helikoptrar och sedan en AC 130 altså den som kan understödja marktrupper.
Om man skulle ha land satt en större styrka och förlorat transport flyg så hur tog dom sig i så fall hem?
Citera
2026-04-05, 23:35
  #19610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du glömmer här att prästerskapet i Iran ställs mot sin stora nemesis, nämligen Usa. Som dessutom har självaste "Belsebub" (Israel) på sin sida aktivt.

Det här är vad martyrskapet skapades för, det här är drömfighten Iran vill ha. Man är redo för match och att lida, så länge det tar.

En förändring i Iran behöver komma innifrån (Cia som stöder rebeller etc..), inte att bomba det hela till stenåldern.

Exakt så här är det - och här någonstans har det uppenbart gått fel. Mossad/USA hade troligtvis någon form av plan för intern revolution. Den har misslyckats och nu finns det inget lyckligt slut. Gemene man är tyvärr inte införstådda i riskerna, men risken för modern tids största humanitära och ekonomiska katastrof är ett faktum.

Kina och Ryssland gnuggar sina händer. Trump sitter i en rävsax och Israel kommer stå (falla) på egna ben när korten spelat ut sig.
Citera
2026-04-05, 23:36
  #19611
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du glömmer här att prästerskapet i Iran ställs mot sin stora nemesis, nämligen Usa. Som dessutom har självaste "Belsebub" (Israel) på sin sida aktivt.

Det här är vad martyrskapet skapades för, det här är drömfighten Iran vill ha. Man är redo för match och att lida, så länge det tar.

En förändring i Iran behöver komma innifrån (Cia som stöder rebeller etc..), inte att bomba det hela till stenåldern.

Word, och januariförsöket floppade + Maduro-grejen gick så väldigt smidigt. Tålamodet tröt och hans ärevulna excellens Trump den Storhetsvansinnige fick för sig att just han nog hade verktygen som behövdes för att lösa upp den gordiska knuten. Han överlade med Bibi om bästa möjliga strategi, hällde cement över hela knutjäveln och här sitter vi alltså nu.
Citera
2026-04-05, 23:38
  #19612
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De krig nu USA har med Iran handlar inte om att göra gott. USA anfaller Iran för att kontrollera Olja och på ett geopolitiskt plan styra området. Spelar ingen som helst roll att Världsekonomin kukar ur. En världsmakt resonerar inte så. Ryssland, Kina, Indien med flera tittar på och drar fördelar i förlängningen. I stort sett de flesta länder gör det. Utom några boomers i Sverige som försöker hitta fel i det Trump säger idag eller imorgon. Ge upp, världen är inte skapt för er.

Ett högt spel, och om inte Trump ror hem det helt och hållet..(vilket jag inte ser, för detta har inte blivit vad Trump avsåg)

..då kommer nog Kina/Rysslands inflytande i regionen att växa. Frågor i de andra gulfstaterna kommer att växa..
Citera
2026-04-05, 23:40
  #19613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Om så hände, måste ju någon vinna på det. Vilken/vilka tror du gör det? USA och Israel agerar inte ensam.

Kortsiktigt bara Ryssland som är nettovinnare. Långsiktigt Kina som kommer kunna plocka hem Taiwan med mjuka handskar. Räcker med en blockad och USA kommer inte kunna lyfta ett finger. Tyvärr.
Citera
2026-04-05, 23:41
  #19614
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Om så hände, måste ju någon vinna på det. Vilken/vilka tror du gör det? USA och Israel agerar inte ensam.

True. Det finns några bakom. Men jag har hört spekulationer att ganska stor del av det militärindustriella komplexet ser detta som en utmärkt möjlighet att testa sin AI-integrerade utrustning. Svårare är det nog inte. Thiel t ex har mycket politisk makt, så att han har något intresse i det hela är väl troligt.

Även Murdoch har varit insyltad vid tidigare Iran-spänningar. Finns säkert ett gäng därute som har både ideologisk och ekonomisk vinning av det hela.

Svårt bara att se sånt i realtid, brukar klarna upp först ganska många år senare.
Citera
2026-04-05, 23:43
  #19615
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeps3ek
Exakt så här är det - och här någonstans har det uppenbart gått fel. Mossad/USA hade troligtvis någon form av plan för intern revolution. Den har misslyckats och nu finns det inget lyckligt slut. Gemene man är tyvärr inte införstådda i riskerna, men risken för modern tids största humanitära och ekonomiska katastrof är ett faktum.

Kina och Ryssland gnuggar sina händer. Trump sitter i en rävsax och Israel kommer stå (falla) på egna ben när korten spelat ut sig.
Jag tror inte USA planerat eller ens hoppats på regimskifte. Men man ville vingklippa Iran, man hade medvind från förra Iran-attacken + Venezuela, och man hade ville hjälpa Gulfstaterna och Israel.
Citera
2026-04-05, 23:46
  #19616
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett högt spel, och om inte Trump ror hem det helt och hållet..(vilket jag inte ser, för detta har inte blivit vad Trump avsåg)

..då kommer nog Kina/Rysslands inflytande i regionen att växa. Frågor i de andra gulfstaterna kommer att växa..

USA är alldeles för mäktiga för att inte kontrollera området. Man har haft ett inflytande i området i över 70 år. Varje land är knutet till USA som Kina inte har på långa vägar har. I stort sett äger USA Iran redan idag. Styret i landet vägrar följa order. Då får man stryk. Det är detta vi ser.
__________________
Senast redigerad av TheLucky 2026-04-05 kl. 23:52.
Citera
2026-04-05, 23:49
  #19617
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeps3ek
Kortsiktigt bara Ryssland som är nettovinnare. Långsiktigt Kina som kommer kunna plocka hem Taiwan med mjuka handskar. Räcker med en blockad och USA kommer inte kunna lyfta ett finger. Tyvärr.

USA äger även Kina. Kina vet inte om det än så länge. Eller i vart fall inte låtsas om det. Man blir inte en stormakt på bara 15 år om inte en större aktör vill det.
Citera
2026-04-05, 23:51
  #19618
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeps3ek
Tyvärr kan dom det. Och en psykiskt instabil Trump ökar risken för att man fattar ett irrationellt beslut. Angriper man vattenförsörjning och annan viktig infrastruktur kan man slå ut Iran på 2-3 dagar. Problemet är att man inte vet vilken skada Iran kan göra på Gulfen (när de tar omvärlden med sig i fallet). Troligtvis fatal skada.

Nej, Iran kommer inte ta någon större skada om de amerikanska terroristerna förstör avsaltningsanläggningarna. Däremot kommer judestaten, väskmördaren och andra lakejer få, ska vi säga, lite problem.

"Iran relies on desalinated water for approximately 3% of its total potable water. In Kuwait and Bahrain, desalinated drinking water accounts for around 90 percent of the countries’ supply, along with roughly 86 percent in Oman, 80 percent in Israel, about 70 percent in Saudi Arabia, and 42 percent for the UAE. In Qatar, it is upwards of nearly 99 percent."
Citera
2026-04-05, 23:54
  #19619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Nej, Iran kommer inte ta någon större skada om de amerikanska terroristerna förstör avsaltningsanläggningarna. Däremot kommer judestaten, väskmördaren och andra lakejer få, ska vi säga, lite problem.

"Iran relies on desalinated water for approximately 3% of its total potable water. In Kuwait and Bahrain, desalinated drinking water accounts for around 90 percent of the countries’ supply, along with roughly 86 percent in Oman, 80 percent in Israel, about 70 percent in Saudi Arabia, and 42 percent for the UAE. In Qatar, it is upwards of nearly 99 percent."
Iran har redan innan kriget stora problem med vatten och för låg grundvatten nivå. Men som du säger några av saltningsanlägningar kommer inte spela dom så stor roll.
Citera
2026-04-05, 23:56
  #19620
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
USA är alldeles för mäktiga för att inte kontrollera området. Man har haft ett inflytande i området i över 70 år. Varje land är knutet till USA som Kina inte på långa vägar har. I stort sett äger USA Iran redan idag. Styret i landet vägrar följa order. Då får man stryk. Det är detta vi ser.

Ja, det hela kommer att börja ställas till sin spets.

Kommer Usa att dominera detta område i framtiden också ?

Hormuz är den första nöten att knäcka. Då kommer det att krävas en annan insats av Trump.., vi får se vad som sker. Dessvärre är jag inte så optimistisk med tanke på hans rådgivare. Det militära är en annan sak, de kan sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in