Citat:
Det folk missar med den här räddningsoperationen är vad den faktiskt visar i praktiken. USA verkar ha kunnat flyga in flera transportplan djupt in i Iran, landsätta en ganska tung specialförbandsstyrka, genomföra uppdraget och ta sig ut igen i närheten av områden där IRGC har stark närvaro. Och det skedde utan att Iran lyckades stoppa det på ett sätt som faktiskt påverkade utfallet. Det säger en hel del. Antingen såg de det inte i tid, eller så kunde de inte agera effektivt när det väl gällde. Oavsett vilket är det ett problem för Iran.
Om man tar det ett steg vidare blir implikationen ganska tydlig. Kan man flyga in flera stora transportplan, sätta ner en styrka, lösa uppgiften och exfiltrera, då handlar det inte om någon liten patrull som plockar upp en pilot. Det pekar på att USA kan genomföra relativt omfattande SOF-insatser inne i Iran under en begränsad tidsram. Och om det fungerar i närheten av strategiska mål, då är det svårt att hävda att det skulle vara omöjligt att göra något liknande mot mer högvärdiga mål.
Argumentet att större styrkor automatiskt skulle ha svårare att klara sig håller inte riktigt. En större styrka innebär inte bara fler mål, utan också mer eldkraft, bättre redundans, mer luftvärnsskydd, mer samband och större möjlighet att kontrollera ett område under den tid operationen pågår. Det är inte självklart att det skulle bli svårare, snarare tvärtom i vissa scenarier.
Med det sagt är det fortfarande en skillnad mellan en snabb räddningsoperation och en större insats mot exempelvis kärntekniska anläggningar. Det senare skulle kräva mer uthållighet, mer skydd och sannolikt en bredare militär kampanj runt omkring. Men den här operationen antyder ändå att tröskeln för att ta sig in, agera och ta sig ut kanske är lägre än många tidigare har antagit.
Jag utesluter inte längre att USA faktiskt kan komma att angripa t ex kärnanläggningen i Isfahan genom att flyga in 82nd Airborne Division understödda av Delta Force.
Israels folk lever ✡️
Om man tar det ett steg vidare blir implikationen ganska tydlig. Kan man flyga in flera stora transportplan, sätta ner en styrka, lösa uppgiften och exfiltrera, då handlar det inte om någon liten patrull som plockar upp en pilot. Det pekar på att USA kan genomföra relativt omfattande SOF-insatser inne i Iran under en begränsad tidsram. Och om det fungerar i närheten av strategiska mål, då är det svårt att hävda att det skulle vara omöjligt att göra något liknande mot mer högvärdiga mål.
Argumentet att större styrkor automatiskt skulle ha svårare att klara sig håller inte riktigt. En större styrka innebär inte bara fler mål, utan också mer eldkraft, bättre redundans, mer luftvärnsskydd, mer samband och större möjlighet att kontrollera ett område under den tid operationen pågår. Det är inte självklart att det skulle bli svårare, snarare tvärtom i vissa scenarier.
Med det sagt är det fortfarande en skillnad mellan en snabb räddningsoperation och en större insats mot exempelvis kärntekniska anläggningar. Det senare skulle kräva mer uthållighet, mer skydd och sannolikt en bredare militär kampanj runt omkring. Men den här operationen antyder ändå att tröskeln för att ta sig in, agera och ta sig ut kanske är lägre än många tidigare har antagit.
Jag utesluter inte längre att USA faktiskt kan komma att angripa t ex kärnanläggningen i Isfahan genom att flyga in 82nd Airborne Division understödda av Delta Force.
Israels folk lever ✡️
Jag tror inte det gått till som du tror utan transport planen har använts för att lufttanka helikoptrar och sedan en AC 130 altså den som kan understödja marktrupper.
Om man skulle ha land satt en större styrka och förlorat transport flyg så hur tog dom sig i så fall hem?