2026-04-05, 23:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Mamman har inte.gjort nåt fel???Kammarrätten beg to differ...
Det gör också hela 11 (!) läkare från Akademiska och Örebros Universitetssjukhus - de elva läkare som skrivit orosanmälan.
Det gör också socialtjänsten och förvaltningsrätten i Örebro.
Det finns inget som visar att mamman har agerat fel. Men massvis att vården och SOC har gjort det.

Edit: vart fick du numret 11 ifrån?
Senast redigerad av Ajogen 2026-04-05 kl. 23:19.
Citera
2026-04-05, 23:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Mamman har inte.gjort nåt fel, skriver du. Kammarrätten beg to differ...
Det gör också hela 11 (!) läkare från Akademiska och Örebros Universitetssjukhus - de elva läkare som skrivit orosanmälan.
Det gör också socialtjänsten och förvaltningsrätten i Örebro.
Men allt detta är ju bara cirkelresonemang utan bevis.
Citera
2026-04-05, 23:15
Medlem
Barnet har rätt till skydd oavsett vad som händer runt omkring. Inte så konstigt tycker jag. Vad tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du säger alltså att de lagstadgade verktyg som ska säkerställa barnets bästa har ”Noll relevans för frågan om LVU.” Ser du inte själv hur absurt det är?
Citera
2026-04-05, 23:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Barnet har rätt till skydd oavsett vad som händer runt omkring. Inte så konstigt tycker jag. Vad tycker du?
SIP är verktyget som är skapat (år 2010) just för att säkerställa det skyddet.
Citera
2026-04-05, 23:31
Medlem
Från Kaliber. Framgår där att bakom anmälan stod 11 läkare, tre av dessa hade inte träffat Elsa eller mamman personligen utan bara granskat journaler/dokumentation. Övriga åtta läkare hade varit inblandade i vården på ett eller annat sätt. Det är rätt många läkare, det. Så tvärtemot vad mamman påstår är det inte nån ensam galen läkare som av hämd ligger bakom orosanmälan och LVU:et...

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det finns inget som visar att mamman har agerat fel. Men massvis att vården och SOC har gjort det.

Edit: vart fick du numret 11 ifrån?
Citera
2026-04-05, 23:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Från Kaliber. Framgår där att bakom anmälan stod 11 läkare, tre av dessa hade inte träffat Elsa eller mamman personligen utan bara granskat journaler/dokumentation. Övriga åtta läkare hade varit inblandade i vården på ett eller annat sätt. Det är rätt många läkare, det. Så tvärtemot vad mamman påstår är det inte nån ensam galen läkare som av hämd ligger bakom orosanmälan och LVU:et...
Du får länka specifik artikel.

Läkare och sjukvårdspersonal har varit oroliga för flickan under en längre tid och har orosanmält till socialtjänsten. Vi kan se att flera av de uppgifter som lämnas till socialtjänsten inte stämmer.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/elsa-far-inte-komma-hem-del-2-3

Deet jag hittar om det.
Citera
2026-04-05, 23:37
Medlem
Och om det inte fungerar, menar du att barnets rätt till skydd försvinner?

Citat:
SIP är verktyget som är skapat (år 2010) just för att säkerställa det skyddet.
Citera
2026-04-05, 23:40
Medlem
Tycker du. Rätt många som lever på att göra sådana här bedömningar har ju helt uppenbart gjort rakt motsatt bedömning av bevisläget.
Citat:
Men allt detta är ju bara cirkelresonemang utan bevis.
Citera
2026-04-05, 23:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du får länka specifik artikel.

Läkare och sjukvårdspersonal har varit oroliga för flickan under en längre tid och har orosanmält till socialtjänsten. Vi kan se att flera av de uppgifter som lämnas till socialtjänsten inte stämmer.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/elsa-far-inte-komma-hem-del-2-3

Deet jag hittar om det.

Citat:
Tycker du. Rätt många som lever på att göra sådana här bedömningar har ju helt uppenbart gjort rakt motsatt bedömning av bevisläget.
De har lämnat in uppgifter som inte stämmer.
Citera
2026-04-05, 23:44
Medlem
Citat:
Men snälla adina, jag försöker ju förklara VAD som gått snett och HUR det hade kunnat förebyggas om vården följt lagen sedan Elsa var i tvåårsåldern. Se vidare mina tidigare inlägg om verksamhetschefens ansvar avsikten med SIP:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Du har inte förklarat varför ett SIP möte säg ett halvår / år år före det blev LVU skulle skulle skett , vilka som skulle ha varit med på mötet och vilken skillnad ett sådant möte skulle gjort i detta ärende
Citera
2026-04-05, 23:50
Medlem
Sorry, glömde att de per definition inte kan göra rätt bedömningar.

My bad.

Citat:
Citera
2026-04-05, 23:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och om det inte fungerar, menar du att barnets rätt till skydd försvinner?
Nej, givetvis inte. Men barnets rätt till skydd tillgodoses inte enligt lagkraven. Det är vad som avses med termen ”bristande rättssäkerhet” eller synonymen ”rättsosäkerhet”.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Du har inte förklarat varför ett SIP möte säg ett halvår / år år före det blev LVU skulle skulle skett , vilka som skulle ha varit med på mötet och vilken skillnad ett sådant möte skulle gjort i detta ärende
Jag förstår inte frågan. SIP ska ju säkerställa att barnets bästa tillgodoses. Det är ju själva syftet. Vad är det jag ska ”förklara”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in