2026-04-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och du tycker inte att det är märkligt att just den minnesluckan råkade inträffa mellan just 02:00 och 03:30 just den natten som Helena försvann - men att Kl*s kommer ihåg många saker både före och efter? Kl*s minns ju att gick och ringde sin sambo på torget efter det att Stadt hade stängt. Men hux flux efter det får Kl*s en "minneslucka" ... Och inte kan den där "minnesluckan" ha varit alltför svår eftersom Kl*s ju "vet" att han inte var på bron. Ja, han "vet" till och med att han inte var på bron med just Helena. Och lika märkligt är det att också PU har en "minneslucka" för i stort sett samma tidsfönster, plus att PU inte kan förklara vad han gjorde mellan cirka 03:40 och bortåt 06:00.
Ja faktiskt, lite beroende på när han dricker sina sista öl och/eller drinkar så spelar det in. Minnesluckor kommer kort efter alkoholintag Ugglan. Du får testa någon gång. Du har ju provat att gå sträckan från stadt till Helenas hem så 😂
Citera
2026-04-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och du tycker inte att det är märkligt att just den minnesluckan råkade inträffa mellan just 02:00 och 03:30 just den natten som Helena försvann - men att Kl*s kommer ihåg många saker både före och efter? Kl*s minns ju att gick och ringde sin sambo på torget efter det att Stadt hade stängt. Men hux flux efter det får Kl*s en "minneslucka" ... Och inte kan den där "minnesluckan" ha varit alltför svår eftersom Kl*s ju "vet" att han inte var på bron. Ja, han "vet" till och med att han inte var på bron med just Helena. Och lika märkligt är det att också PU har en "minneslucka" för i stort sett samma tidsfönster, plus att PU inte kan förklara vad han gjorde mellan cirka 03:40 och bortåt 06:00.
PU har ju inte granskats av polisen så som KM. Att PU är iblandad är högre troligt.
Citera
2026-04-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Jag använde den själv vid den tiden.

Hur kom det sig att du använde stigen?
Citera
2026-04-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Syns det i dag var den stig, som kom fram vid Hällristningsvägen, mynnade ut?

Naturligtvis inte, det är flera decennier sedan de stängslade området och växte naturligtvis stigen igen.
Liksom även djurstigar som mynnade ut från området växt igen.
Det är ännu livligt trafikerat av rådjur, men de hoppar smidigt över stängslet i flock idag.

Jag kollade för några år sedan efter spår av Hällristningsstigen, men jag kan inte säga att jag såg något sådant, men kanske en indianspårare hade kunnat klara av det.
Citera
2026-04-05, 18:42
Medlem
Jag ser att du redan i den här postningen från 2012 nämner att stigen mynnade ut bara 20 meter från Helenas hem, vilket är ganska starkt trovärdighetsmått till dina nya kommentarer kring stigens mynning vid Hällristningsvägen som den som framgår av orienteringskartan.
Tack.

Citat:
Där vill jag nog påstå att med "alla" menas ganska få människor, dvs ett antal hus på Ekudden som fanns någorlunda nära området där stigen mynnar ut (vilket var ca 20 meter från hennes hem.) alltså långt ifrån alla som bodde på Ekudden. Alla i villaområdet Ekudden kände säkert till den, men långt ifrån alla hade skäl att använda den då alternativ finns om man som sagt var inte råkade bo relativt nära stigens början/slut. IMHO.
Citera
2026-04-05, 18:48
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Så tänker jag med , är det skjuts så är det hela vägen . Tror inte hon gått in på stigen själv ju mer jag tänker på det . Möjligtvis tillsammans med nån . Den rakaste och närmaste vägen förutom Stigen är att gå förbi nedfarten till Ekudden och fortsätta rakt fram ca 100 m längre bort och gå ner höger så är hon nere på sin cykelbana,Det skulle vara väldigt intressant att höra vad Gabriella el Ulrika tror om att Helena skulle valt o gå stigen på natten ensam .

Bengtjerry:
Det är allt en rejäl omväg med bil så det hela hänger på hur ljust det var vid den tiden. Var det svart så är det i princip otänkbart att gå den vägen, men är det en skapligt ljus och ljummen sommarnatt kan jag mycket väl tänka mig att HA erbjuder sig att ta genvägen till fots. Stigen leder nästan hem till dörren och hon kan den utantill. Är det ljust är det inte särskilt läskigt, är det mörkt så är snudd på otänkbart, grenar i ansiktet och rötter att snubbla på.

Jag har tidigt hävdat att en möjlighet är att HA valde att gå den upplysta och enkla vägen, dvs Marieforsleden fram till cykelbanan och sedan raka vägen hem. Och då fick hon ju en anledning att passera lekplatsen.
Att UA säger att de alltid gick skogsstigen gäller ju bara de gånger hon själv har varit med. När HA gått själv, t ex den här gången, kanske hon som ensam valde att gå en mer upplyst väg, än den med rötter, sly och grenar i mörkret.
Jag säger det här därför att jag är öppen för alla möjligheter och ni som inte vill tänka utanför boxen behöver inte kommentera saken, utan kan hålla er till era 30 år gamla teorier som inte lett till någonting.
Citera
2026-04-06, 23:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag har tidigt hävdat att en möjlighet är att HA valde att gå den upplysta och enkla vägen, dvs Marieforsleden fram till cykelbanan och sedan raka vägen hem. Och då fick hon ju en anledning att passera lekplatsen.
Att UA säger att de alltid gick skogsstigen gäller ju bara de gånger hon själv har varit med. När HA gått själv, t ex den här gången, kanske hon som ensam valde att gå en mer upplyst väg, än den med rötter, sly och grenar i mörkret.
Jag säger det här därför att jag är öppen för alla möjligheter och ni som inte vill tänka utanför boxen behöver inte kommentera saken, utan kan hålla er till era 30 år gamla teorier som inte lett till någonting.

Om du säger "alla möjligheter" vad exakt innebär det ? Innebär detta då att man bara tar upp ett helt vitt papper här där det inte finns varken vittnesuppgifter och polisuppgifter att behöva rätta sig efter ? Bara för att polisen inte har klarat av att se alla dessa vittnen i ett sammanhang och kunnat läsa detta på ett riktigt sätt, d v s lagt pusslet rätt så betyder ju inte det att samtliga vittnesuppgifter och uppgifter från polisen skall avfärdas...DET ÄR ALLTSÅ I DETTA FALL FEL PÅ ALLA DEM SOM HAFT SOM UPPGIFT ATT LÄGGA DETTA PUSSEL KORREKT INTE ATT DET ÄR FEL PÅ SJÄLVA PUSSELBITARNA.

Jag har lagt detta pussel rätt och från det kommit fram till den som gjort detta mot Helena. Jo jag vågar påstå det och till slut är jag i mål. Denne man heter Jari K*skis*rja (f.1966). Denne man passar alltså in i denna vittneskedja 1-8 samt till "Mannen på Runstensvägen" som klippt och skuren till utseende samt geografiskt. En fullträff och det finns absolut ingen annan som gör detta. Jag tror helt klart att det var han som i panikreflex slängde in Helenas skor i bushen på var sida stigen alltså strax i innan den kulle som fanns på denna stig. Hypotesen är att brottet också ägde rum här och d v s där Jari K hann upp Helena och fick ner henne på marken och ströp henne. Helena flyr alltså in på skogsstigen efter att Jari K slår henne i ansiktet och hon börjar blöda från näsan som GW föreslår. JA, detta håller jag som mycket sannolikt scenario.

Orienteringskartan. Du har markerat förut på denna karta med nuvarande bebyggelse undertill så att säga att denna "trägrejj" dv s nuvarande färist är ungefär exakt där skogsstigen började vid Ekuddenvägen (1992) då det också är en avlång kulle just där på kartan och denna steniga kulle kan man se på TV-4 klippet med GW, Jesper och Tilde där stigen börjar vid Ekuddenvägen.

På denna orienteringskarta ser vi att stigen till Hällritningsvägen och till lekplatsen är alltså SAMMA stig tills efter kullen där den sedan delar sig i dessa två. Skorna låg ju strax innan denna kulle. Detta betyder ju enligt denna mycket sannolika hypotes att Helena aldrig hann längre än hit. Vad jag absolut anser är att man kan markera ett område från strax innan denna kulle och till Ekuddenvägen som där illskriket, gråten, så får ni inte göra , nej nej och de aggressiva mansrösterna kommer ifrån som vittnet "Hanna" säger sig ha hört.

Jag tror det är Jouko K som utbrister "fan" och börjar hetsigt ifrågasätta varför broder Jari gjort detta och försatt alla i denna situation. Hetsigt humör hade den yngste, missbrukande och våldsamme brodern Risto K samt den äldste brodern Jarmo K dock av en annan anledning då som tränare i IBK Lockerud skall sägas. Det är den 6 år äldre Jouko K som tar befälet över denna situation och vet vad som måste göras för att kunna komma undan detta.

Detta var inte en typ "Anderssonskans Kalle" (PU) som gjort detta utan en person som gjort liknande saker innan detta brott. Det måste till en person med en helt annan kaliber om ni hajjar tugget. Det finns absolut ingen mer avgörande och mer träffsäkert för en GMP för detta fall än en person som två år tidigare VÅLDTAGIT en kvinna, också född 1970 och som även resulterade i ett barn som denna finska kvinna behöll. Hon gick antingen i samma klass som Helena på Tunaholmskolan eller i en parallell då hon var uppväxt i Bråten. Mellannamnet på denna kvinna var "Helena" kan jag nämna. Det är alltså detta denna PM-källa hävdar att broder A*** sagt om detta och brodern hette verkligen detta, vilket jag kollat upp. Jag vet vad brodern bodde också i Mariestad som jag skrivit tidigare då jag kollat upp även detta med Skatteverket.

Vad som jag tyckte var märkligt innan jag fick denna PM-källas uppgifter till mig var att Jari och denna finska kvinna aldrig bodde ihop trots att Jari var fader till barnet. Det kan då finnas en förklaring till detta...som kan ligga helt i linje med denna PM-källas uppgifter alltså. Helt klart.
Citera
2026-04-07, 17:27
Medlem
Kanske nu finns stigen som mynnade vid Hällristningsvägen, den som du sagt gång på gång att den inte finns.
I stort sett inget du påstår är trovärdigt, och dina senast påfund tycker jag är helt galna och saknar all grund och du refererar till ett hemligt DM som du lika gärna kan ha hittat på.

Historien upprepar sig. Du "vet" hur det har varit, och sedan "vet" du att det varit på ett annat sätt.
Någon psykolog skulle kunna skriva en bok om din föreställningsvärld.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om du säger "alla möjligheter" vad exakt innebär det ? Innebär detta då att man bara tar upp ett helt vitt papper här där det inte finns varken vittnesuppgifter och polisuppgifter att behöva rätta sig efter ? Bara för att polisen inte har klarat av att se alla dessa vittnen i ett sammanhang och kunnat läsa detta på ett riktigt sätt, d v s lagt pusslet rätt så betyder ju inte det att samtliga vittnesuppgifter och uppgifter från polisen skall avfärdas...DET ÄR ALLTSÅ I DETTA FALL FEL PÅ ALLA DEM SOM HAFT SOM UPPGIFT ATT LÄGGA DETTA PUSSEL KORREKT INTE ATT DET ÄR FEL PÅ SJÄLVA PUSSELBITARNA.

Jag har lagt detta pussel rätt och från det kommit fram till den som gjort detta mot Helena. Jo jag vågar påstå det och till slut är jag i mål. Denne man heter Jari K*skis*rja (f.1966). Denne man passar alltså in i denna vittneskedja 1-8 samt till "Mannen på Runstensvägen" som klippt och skuren till utseende samt geografiskt. En fullträff och det finns absolut ingen annan som gör detta. Jag tror helt klart att det var han som i panikreflex slängde in Helenas skor i bushen på var sida stigen alltså strax i innan den kulle som fanns på denna stig. Hypotesen är att brottet också ägde rum här och d v s där Jari K hann upp Helena och fick ner henne på marken och ströp henne. Helena flyr alltså in på skogsstigen efter att Jari K slår henne i ansiktet och hon börjar blöda från näsan som GW föreslår. JA, detta håller jag som mycket sannolikt scenario.

Orienteringskartan. Du har markerat förut på denna karta med nuvarande bebyggelse undertill så att säga att denna "trägrejj" dv s nuvarande färist är ungefär exakt där skogsstigen började vid Ekuddenvägen (1992) då det också är en avlång kulle just där på kartan och denna steniga kulle kan man se på TV-4 klippet med GW, Jesper och Tilde där stigen börjar vid Ekuddenvägen.

På denna orienteringskarta ser vi att stigen till Hällritningsvägen och till lekplatsen är alltså SAMMA stig tills efter kullen där den sedan delar sig i dessa två. Skorna låg ju strax innan denna kulle. Detta betyder ju enligt denna mycket sannolika hypotes att Helena aldrig hann längre än hit. Vad jag absolut anser är att man kan markera ett område från strax innan denna kulle och till Ekuddenvägen som där illskriket, gråten, så får ni inte göra , nej nej och de aggressiva mansrösterna kommer ifrån som vittnet "Hanna" säger sig ha hört.

Jag tror det är Jouko K som utbrister "fan" och börjar hetsigt ifrågasätta varför broder Jari gjort detta och försatt alla i denna situation. Hetsigt humör hade den yngste, missbrukande och våldsamme brodern Risto K samt den äldste brodern Jarmo K dock av en annan anledning då som tränare i IBK Lockerud skall sägas. Det är den 6 år äldre Jouko K som tar befälet över denna situation och vet vad som måste göras för att kunna komma undan detta.

Detta var inte en typ "Anderssonskans Kalle" (PU) som gjort detta utan en person som gjort liknande saker innan detta brott. Det måste till en person med en helt annan kaliber om ni hajjar tugget. Det finns absolut ingen mer avgörande och mer träffsäkert för en GMP för detta fall än en person som två år tidigare VÅLDTAGIT en kvinna, också född 1970 och som även resulterade i ett barn som denna finska kvinna behöll. Hon gick antingen i samma klass som Helena på Tunaholmskolan eller i en parallell då hon var uppväxt i Bråten. Mellannamnet på denna kvinna var "Helena" kan jag nämna. Det är alltså detta denna PM-källa hävdar att broder A*** sagt om detta och brodern hette verkligen detta, vilket jag kollat upp. Jag vet vad brodern bodde också i Mariestad som jag skrivit tidigare då jag kollat upp även detta med Skatteverket.

Vad som jag tyckte var märkligt innan jag fick denna PM-källas uppgifter till mig var att Jari och denna finska kvinna aldrig bodde ihop trots att Jari var fader till barnet. Det kan då finnas en förklaring till detta...som kan ligga helt i linje med denna PM-källas uppgifter alltså. Helt klart.
Citera
2026-04-07, 23:54
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Kanske nu finns stigen som mynnade vid Hällristningsvägen, den som du sagt gång på gång att den inte finns.
I stort sett inget du påstår är trovärdigt, och dina senast påfund tycker jag är helt galna och saknar all grund och du refererar till ett hemligt DM som du lika gärna kan ha hittat på.

Historien upprepar sig. Du "vet" hur det har varit, och sedan "vet" du att det varit på ett annat sätt.
Någon psykolog skulle kunna skriva en bok om din föreställningsvärld.

Förklara nu EXAKT vad du tycker är "galet" med mitt inlägg ovan så jag vet vad du menar för du kommer med noll argument för detta.

Om du har läst mitt inlägg ovan så pratar jag om stigarna som är utprickade på Orienteringskartan. Du ser själv och har själv många gånger också förklarat att stigen till Hällristningsvägen på kartan och stigen till lekplatsen är SAMMA stig från Ekuddenvägen tills strax efter den kulle där Helenas skor låg i nära anslutning till, inkastade i terrängen om var sida om denna stig.

Tycker du att det scenario jag har nedtecknat i inlägget ovan är så konstigt och galet att Helena sprang in mot stigen efter att ha fått en smäll i ansiktet så blod börjat droppa och däribland på hennes skor och att hon hanns upp av huvudgärningsmannen och brottades ner på marken och stryps därefter ? Och att de illskrik, gråt, "så får ni inte göra", "nej, nej" och "fan" av de aggressiva mansrösterna kommer från detta område från i början av denna kulle och till Ekuddenvägen som det vittnet "Hanna" sade hon hört.

Skillnaden med detta sista spår från mig är att jag denna gång följt och insett att vittnena från 1- 8 hänger alla ihop med Helenas försvinnande och där ur vaskas huvudgärningsmannen fram: Jari K från Lockerudsvägen 45. Du däremot skall göra precis TVÄRTOM dv s att stryka och ifrågasätta ALLA dessa vittnen samt ifrågasätta ALLA uppgifter från polisen. när detta är bortrensat så förstår jag att DU kan vara "öppen för alla möjligheter"...Alltså teckna ner på ett blankt vitt papper vad som hänt Helena helt frikopplat från verkligheten i din upp och nedvända värld att Helena hade gått denna stig du nämner istället och slunkit genom häcken in bak trädgården, genom en olåst altandörr och därmed undgick Killarna på Hällristningsvägens synfält...och väl i huset så hände något i hemmet...!? Skall vi också leta under källargolvet i "Hannas" tidigare hus på Vikingavägen..? HÄR snackar vi föreställningsvärld och helt vrickad sådan. När jag haft en tokig/felaktig ide´ som jag insett inte kan stämma så har jag alltid sagt detta i tråden samt bett om ursäkt och gått vidare. Skall stolthet, tjurskallighet och sårat ego stå i vägen för den kalla analytiska objektivitet som är helt nödvändig att ha intakt för att lösa detta brott, till slut ? Nej.

Därmed kommer vi till det "DM" som jag fått...PM menar du ja. Skall jag alltså ljuga ihop detta helt och hållet för att nita Jari K ännu hårdare till denna handling ?? Så hårt så det inte är riktigt klokt skulle jag vilja säga. Att jag skulle "hittat på" dessa uppgifter om denna PM-källa som handlar om den finska tjej som jag nämnde i de första inläggen om Jari K och att källan visste vad hans kompis (hennes broder) A*** hette samt hennes barn ?

Om jag hade tjuvhållit detta spår om Jari K helt och hållet från denna tråd så hade jag aldrig fått denna information om Jari K från denna PM-källa. När jag fick denna sensationella information efter jag lagt fram detta spår så är den så viktig och central för profilen för en GM för detta råa brott att den inte kan undanhållas. Källan sade att det tassats för framförallt den yngre brodern Risto K när han levde för "man inte ville råka ut för den andra sidan av Risto". Detta har varit genomgående i Mariestad sade källan att hans erfarenheter var att man gärna inte talade om försvinnandet. Locket på alltså. Detta var hans erfarenheter och så kan det säkert varit för många men det måste bli dags nu att reda ut detta sår en gång för alla. Nu finns ingen väg tillbaka.
Citera
2026-04-08, 16:15
Medlem
Citat:
Förklara nu EXAKT vad du tycker är "galet" med mitt inlägg ovan så jag vet vad du menar för du kommer med noll argument för detta.

Ditt förtal och utpekande av en känd person i Mariestad saknar helt belägg, DET är galet. Jag gissar att det är straffbart att göra som du gör här.
Gissningar och antagande är inte belägg.

Du har gjort på samma vis flera gånger tidigare.

Och du "visste" att stigen på orienteringskartan inte fanns 1992. Nu låter det annorlunda från dig.

Sen kan du sluta blanda ihop mig med andra personer och tillskriva mig vad de har sagt.

Det sättet att hantera information får mig att tro att du inte kan hantera någon information alls, inklusive sådant du eventuellt fått tillskrivit dig i ett DM.
Citera
2026-04-08, 22:16
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ditt förtal och utpekande av en känd person i Mariestad saknar helt belägg, DET är galet. Jag gissar att det är straffbart att göra som du gör här.
Gissningar och antagande är inte belägg.

Du har gjort på samma vis flera gånger tidigare.

Och du "visste" att stigen på orienteringskartan inte fanns 1992. Nu låter det annorlunda från dig.

Sen kan du sluta blanda ihop mig med andra personer och tillskriva mig vad de har sagt.

Det sättet att hantera information får mig att tro att du inte kan hantera någon information alls, inklusive sådant du eventuellt fått tillskrivit dig i ett DM.

Nu har denna Kalla Fall-avdelning uppåt landet gjort ett gripande av en person i Brattås-fallet med släktforskande på dna: t från brottsplatsen. Mycket spännande och det är dags att detta fall börjar röra på sig också nu. Jag tror du är av samma åsikt.

Om vi tar denna stig så har det framgått mycket tydligt i VARFÖR du väljer att nämna den hela tiden och det är ju p g a det scenario med denna "något hände i hemmet-teori" där Ulrika och eventuellt hennes man TP skall vara inblandad på något sätt enligt dig. Kom inte och säg att du inte har salufört denna ide` för det har du. Har du släppt detta ?

PM inte DM än en gång...så vi vet vad vi pratar om. Hm.
Citera
2026-04-09, 06:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Källan sade att det tassats för framförallt den yngre brodern Risto K när han levde för "man inte ville råka ut för den andra sidan av Risto". Detta har varit genomgående i Mariestad sade källan att hans erfarenheter var att man gärna inte talade om försvinnandet. Locket på alltså.

Hur ska jag tolka det citerade? Att folk i allmänhet i Mariestad misstänkte dessa tre finnar, men var rädda för denne Risto och därför var folk tysta?

Jag har säkert missat något eftersom jag inte läser tråden 24-7, därför frågar jag.

Kan du ta det hela i kronologisk ordning?

Typ så här:
1. Hon får sällskap med KM på promenaden hem.
2. Det finns en vittnesobservation av paret, på Marieholmsbron.

Men vad händer sedan?
Vänder KM tillbaka eller fortsätter han att följa med henne?
De finska männen; följer de efter henne eller står de och lurpassar på henne när hon kommer?

Andra frågor:
Kände Helena och dessa män varandra?
Hade någon av de finska männen en sådan bil som det talas om i tråden?
Hur passar de finska männen in på observationen av bilen med tre nervösa män, på söndagsmorgonen.

Och till sist:
Varför begick denne J K och hans bröder detta brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in